De zorgverzekering in 2022

Dit jaar ging Luxe of Zuinig weer eens op zoek naar een geschikte zorgverzekering want de premie zat in de bus en die was niet zoals gehoopt.

De zorgverzekering in 2022

Behoorlijke verhoging

Luxe of Zuinig wilde voorgaande jaren een restitutie polis hebben voor zichzelf en zijn vrouw. Gewoon om het gezeur van een specifieke zorgaanbieder te ontlopen. Het kostte wat extra, maar als je er dan gebruik van moest maken kon het gewoon. Zeker in de afgelopen jaren hebben we hier, helaas, gebruik van moeten maken door allerlei omstandigheden. Het was het geld voor ons dan ook zeker waard.

Maar restitutie polissen worden met de jaren schaarser, en stijgen daardoor ook sneller in prijs. Het is simpelweg een product aan het worden voor minder mensen.

Wij passen ons aan

Zeker dit jaar zijn de zorgverzekeringen en vooral de verschillen ertussen behoorlijk groot. Zo ook de zorgverzekering die wij hadden vergelijken met een naturapolis van een willekeurige andere verzekeraar zijn de verschillen zeer groot. Maar daar kwam dit jaar ook nog eens een twist aan. Naast de prijsverhoging bleek de restitutie polis “geoptimaliseerd” te zijn naar een combinatie polis. Dat houdt in feite in, je krijgt minder voor meer geld. En dat stak ons een beetje. Ik vind het namelijk niet erg om meer te betalen voor zorg, maar feitelijk is dit een natura+ polis maar dan anders genoemd.

Hierop ben ik eens gaan uitzoeken hoe de staat inmiddels is met natura polissen en welke zorg we daadwerkelijk hebben gebruikt de afgelopen jaren.

Ziekenhuizen en andere zaken

Het blijkt namelijk dat, in tegenstelling tot voorgaande jaren, de zorg die wij nodig hebben of gebruikt van hebben gemaakt allemaal onder contract staat met de zorgverzekeringen die ik heb vergeleken. En dat opent mogelijkheden. 
We kunnen hiermee ook terugstappen naar de natura polis en daarmee een pak goedkoper uitkomen op jaarbasis.

Long story short

Met andere woorden, we zijn gezwicht en gaan over naar een naturapolis voor ons allemaal. En dat gaat aankomend jaar voor ons samen ongeveer 450 euro schelen. Een behoorlijke besparing moet ik zeggen.

Zijn jullie veranderd van zorgverzekeraar?

Reacties

Geldsnor zei…
Jep. 0.25 EUR per maand er bij. Zelf hou ik niet van restitutiepolissen. Véél te groot risico. Je hebt vrije zorgkeuze, maar dat betekent ook een risico. Namelijk dat je al kosten gemaakt hebt en dat je zorgverzekeraar niet alles vergoed. Immers, bij een restitutiepolis schiet je zelf het bedrag voor bij de niet-gecontracteerde partij en krijg je (minimaal) het marktconforme tarief terug. Dat is niet per definitie hetzelfde als de factuur en kan enorm in de papieren lopen.

Ik heb maar 1 "qualifying" criterium: het lokale ziekenhuis moet gecontracteerd zijn. Dus die selecteer ik, en dan pak ik de goedkoopste. Mijn merkentrouwheid is absoluut nul waar het op mijn zorgverzekering aankomt.
Dat eerste hebben wij gelukkig nog nooit last van gehad en valt in de praktijk ook mee. Maar goed, is voor ons nu niet meer van belang ;-)

Je tweede punt is zeker in jouw geval erg belangrijk, je woont immers landelijk. Wij wonen in de randstad en daarmee is de keus ook groter. Maar de zorginstellingen waar wij van gebruik willen en moeten maken vallen hiermee netjes onder de polis (in tegenstelling tot voorgaande jaren). De zorgverzekeraar beoordeel ik dan ook alleen op de contracten en de prijs.

Populaire posts