Verleidingen kunnen weerstaan

 Luxe of Zuinig is ook maar een mens. En daarbij hoort dat ook hij gevoelig is voor trends en marketing. Om specifiek te zijn voor technologie items. En het was weer die tijd van het jaar dat Luxe of Zuinig eens zijn hand op de knop moest houden.

Verleidingen kunnen weerstaan

Apple event

18 oktober werden de nieuwe MacBooks aangekondigd op basis van een nieuw design en een upgrade aan de al snelle M1 processor voor nog een standje sneller. Op basis van de uitgelekte verwachtingen was mijn hoop dan ook groot dat dit “de” vervanger zou gaan worden van mijn laptop uit 2013. Zeker na de volle tevredenheid van de Ipad Pro 2018 aankoop en vrouwlief haar liefde voor de iPhones weet je gewoon dat het prima werkt.
Vol verwachting klopte mijn hart dan ook toen ik het event zag, de specs zag, het design zag en ik was verkocht! Prachtig! Precies wat ik nodig heb! Waar kan ik tekenen! Ik was helemaal overstag. Dit is een laptop die wederom 7-8 jaar mee kan gaan en alle functionaliteiten bied qua poorten en mogelijkheden die ik nodig heb, and than some more.

Configuratie

Het configureren op de apple website kon beginnen. Klik klik klik klik……………….. En Luxe of Zuinig scrolde naar beneden en schrok zich een hoedje……. Want de prijs is niet mals zullen we maar zeggen en veel hoger dan ik in mijn hoofd had om uit te geven aan een laptop. Deze kwam namelijk uit op €2749 euro. En ook al zou ik voor het instapmodel gaan kom ik alsnog op €2249 uit wat alsnog boven mijn eigen  gestelde budget is. 

Om het in perspectief te zetten de laptop uit 2013 kostte mij €955,89 en de Ipad Pro 2018 €1403,25. In mijn hoofd had ik dat ik maximaal €1500 euro wilde uitgeven aan een nieuwe laptop. De specificatie die ik wilde valt daar nog eens zwaar boven en daar baal ik van als een stekker, want hoe graag ik het ook wil, dat geld is het mij niet waard.

Alternatieven 

Je zou nu zeggen, Luxe of Zuinig is helemaal het spoor bijster, want Luxe of Zuinig waarom heb je een Pro variant nodig? En dat is natuurlijk een goed punt. Maar het zit hem meer in de aansluitingen die beschikbaar zijn op het re-design van deze varianten (SD card slot, USB-C, Magsafe, prima toetsenbord) en het scherm (miniled en smaller bezels en dus meer screen real-estate) ten op zichtte van de Macbook 13 inch Pro variant (die overigens in de config ook uitkomt op €1909,10 en daarbij ook door de mand valt)

Het enige alternatief is de Macbook air. Daar heb je minder opties, en daarmee kom je ook op een lagere prijs op namelijk €1589,10. Maar goed, zoals gezegd dan doe ik al consessies met wat ik eigenlijk wil hebben en dan moet je het niet doen.

Waarom had ik ook alweer een nieuwe laptop nodig?

Maar dit is ook het moment waarop ik eens terug naar de basis ging om te bepalen. Waarom heb ik eigenlijk een nieuwe laptop nodig? Ik gebruik de huidige laptop amper en zit volledig en altijd en alleen op mijn Ipad Pro…… De enige keren dat ik de laptop pak is om spannendere dingen te doen met Excel of om de belastingaangifte te doen (no joke). Dus wat zou de rechtvaardiging überhaupt zijn om de laptop te gaan vervangen die het nog verder prima doet voor die doeleinden…..

En voila, Luxe of Zuinig is weer terug op aarde. Hij is volledig meegezogen in het marketing verhaal en hebben,hebben,hebben cultuur die Apple zo goed weet neer te zetten. Maar gelukkig heeft Luxe of Zuinig net op het juiste moment ontdekt dat het een onzinnig en puur en alleen voor de heb aankoop zou zijn geweest en gaat hij gewoon verder met de laptop uit 2013 tot die het echt opgeeft.

Heb jij jezelf wel eens verloren door marketing praat en de “willen hebben” factor?



Reacties

Anoniem zei…
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/#filter:q1bKzCtLLSoJzsgvCE7NSU0uyczPU7IqKSpN1VEqSExPDc6sSlWyMjUA8ooyk1N9EyuUrAxNDeD8TKBqQxMj01oA
haha, ja dat is natuurlijk helemaal waar om een vergelijker te gebruiken als je echt een laptop nodig hebt.
Nicole zei…
Nee eigenlijk nooit. Wellicht ooit eens honderd jaar geleden (nou ja in de jaren 80), toen ik als puber een swatch horloge kocht. In een opwelling, van mijn zuur verdiende centjes van een bijbaantje.
Ik heb helemaal niets met Apple, dat scheelt (ook geld). Manlief nog minder. Hij heeft wel een Ipad Pro van zijn werkgever gekregen een paar jaar geleden. Daar speelt hij wel eens een spelletje op.
haha, heerlijk. Op technologie vlak ben ik helaas wel een “sucker” maar op een heleboel andere zaken kan het mij gestolen worden.
Mr Groeigeld zei…
Tja Apple en de vendor lock-in, je betaalt voor het merk. Goed dat je net op tijd bent gaan realiseren dat je het niet nodig hebt.
Maar wel herkenbaar hoor, ik heb dat ook met laptops en fotocamera's (vroeger). Het valt me wel op, dat hoe meer ik met uitgavebeperking bezig ben, hoe zuiniger ik word. Maar of dat altijd zo handig is...
Geldsnor zei…
Verleidingen weerstaan is altijd moeilijk: tenslotte was het anders geen verleiding. Maar laptops, telefoons en dergelijke dingen zijn voor mij geen verleiding. Zeker niet als het met name fashion-items zijn.
Ik heb een laptop van het werk, en de vorige laptop van het werk overgenomen voor mijn eigen bedrijf. Hier worden geen spelletjes gespeeld of andere dingen gedaan waarvoor zware computers nodig zijn.
Verleidingen zijn voor mij zakken drop, chocola en fiets-spullen. Maar nooit elektronica. Hoewel, onder welke categorie valt een fietstrainer?
Geldsnor zei…
En met betrekking tot de vraag of ik zelf wel eens val voor marketing praat: mijn studie had een specialisatie marketing, dus ik denk dat ik vooral zelf marketeer ben. Ik bewonder soms de kunstjes die ze doen. Maar ik moet ook vaak lachen, vooral om parfum reclames. Wat heeft een zwemmende dame nu te maken met lekker ruiken? Of een vent in een blouse en een blokjesbuik? Of de auto reclames...Een 4x4 SUV die nooit buiten de Randstad komt... En dat soort dingen.
Haha, herkenbaar statement!
Haha, wat jij hebt met fietsspullen heb ik dus met Elektronica ;—). Niet erg, als je er maar bewust van bent en dus op tijd nog kan ingrijpen.

En verder marketing praat, ja inmiddels prik ik door het meeste wel heen of stel ik vragen hoe dat zit. Reclames op tv of op internet neem ik nooit serieus, maar dit soort keynotes kan ik nog wel door de mand vallen. Dan overwint charme het toch op functionaliteit…. Tot ik er eens over nadenk en weer terug op beide benen sta.

Populaire posts