Het effect van het afbouwen van de salderingswet op de terugverdientijd

 Het is een lange titel in deze blogpost en vrijwel iedereen die ik sprak heeft direct tegen mij gezegd of het nu wel slim was om te investeren in zonnepanelen als de salderingswet ingaat. Luxe of Zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn, als hij niet een bierviltjes sheet had gemaakt om dit uit te rekenen. Daarom vandaag, wat is het effect van de salderingswet ten op zichtte van 100% salderen op de terugverdientijd.


De salderingwet

Op 6 februari is “de afbouw salderingsregeling voor kleingebruikers” behandeld. Het gaat om een aanpassing van de elektriciteitswet om de ingestelde salderingsmethode geleidelijk af te bouwen. Het wetsvoorstel, dat als is aangenomen kan je hier teruglezen. Ik schrijf deze blogpost voor 6 februari en weet dan ook niet wat de uitkomst is van wat er besproken is. Maar ik ga er in deze blogpost voor nu vanuit dat de wet wordt aangenomen en zoals beschreven zal worden uitgevoerd. (Edit 7 februari, het lijkt erop dat er geen meerderheid behaald gaat worden, volgende week gaat er daadwerkelijk gestemd worden dus wie weet dat dit nog veranderd in de achterkamers) Deze wet beschrijft dat vanaf 2025 je nog maar een bepaald percentage van je teruggeleverde energie mag salderen waarbij vanaf 2031 er geen saldering meer mag plaatsvinden. Ik citeer:

In artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag
wordt «de via de aansluiting ingevoede elektriciteit» vervangen door «een
percentage van de via de aansluiting ingevoede elektriciteit. Dit
percentage bedraagt in:
a. de kalenderjaren tot en met het kalenderjaar 2024 100%;
b. het kalenderjaar 2025 64%;
c. het kalenderjaar 2026 64%;
d. het kalenderjaar 2027 55%;
e. het kalenderjaar 2028 46%;
f. het kalenderjaar 2029 37%;
g. het kalenderjaar 2030 28%;
h. de kalenderjaren vanaf 2031 0%.»

De vraag “hoe” dit percentage berekend wordt, lees gaat het je totaal geexporteerde stroom, of over je geimporteerde stroom of een combinatie daarvan. Wordt verder niet gerept. Er staat in een bijgevoegde brief dat het vooral zal gaan over je teruggeleverde stroom waar dit percentage dan op geldt wat gemeten wordt bij de meter. Maar dat zou vreemd zijn aangezien je dat gedeelte zal moeten salderen tegen het geimporteerde deel. Maar voor mijn sheet ga ik er even voor het gemak van uit, gezien ik toch meer opwek dan ik verbruik dat ik de geimporteerde stroom nog maar voor een percentage mag salderen tegen mijn geexporteerde stroom. 

100% salderen

Laten we eerst de vraag beantwoorden hoe lang mijn terugverdientijd is als er geen wijziging van de wet was gekomen.
Let op, dit zijn bierviltjes berekeningen! Alles is op basis van assumpties van prijzen die nu gelden en verwachtte opbrengst. Dit kan afwijken van de realiteit en andere wijzigingen. Het is daarmee officieel een bierviltjes berekening ;-)

Ik heb hierbij de volgende assumpties gedaan zowel salderen als niet salderen.
1. In 2024 geniet ik nog een terugleververgoeding van €0,115 zoals in mijn huidige contract staat daarna ga ik uit van een teruglevering van €0,09 voor 2025 en vanaf  2027 van €0,05
2. Ik ga in 2024 meer energie verbruiken door gebruik airco voor koelen en verwarmen. Wat in 2025 en verder uitgaat van een toename van 1200 kWh

 


Met bovenstaande berekening heb ik de installatie terugverdiend in 7 jaar en is daarmee de terugverdientijd 7 jaar. De voornaamste reden dat dit niet 3 of 4 jaar is, komt doordat ik meer produceer dan ik zelf nodig heb en ik hier een zeer bescheiden vergoeding voor krijg. Je betaald wat voor overcapaciteit zeg maar. Dit is ook de reden geweest waarom ik mijn dak op het noorden niet vol wil leggen.
Maar, stel mijn verbruik explodeert naar bijv 4000 kWh. Dan is de terugverdientijd opeens verlaagd naar 6 jaar. Het geeft daarmee dan ook aan dat het allemaal gebaseerd is op assumpties en je eigenlijk het pas echt kan berekenen wanneer je de exacte gegevens hebt. Voor nu ga ik dan ook uit van een terugverdientijd van 7 jaar als salderen in tact blijft en ik niet meer richting opbrengst schuif.


Afbouw salderen

Maar nu, salderen gaat eraf zoals beschreven in het wetsvoorstel en dat gaat in vanaf 2025. Wat gebeurd er dan met mijn terugverdientijd?

Hierbij gelden dezelfde assumpties als hierboven, echter met één additionele.
3. Mijn eigen directe verbruik over het jaar zal liggen op 30%

Dit is een belangrijke assumptie. Want we zullen snel zien, dat als we aan dit component gaan zitten, direct eigen verbruik, de terugverdientijd behoorlijk kan gaan verschillen. Een situatie die bij 100% salderen totaal niets uitmaakt. 


Het eerste wat opvalt is, dat in deze setup en assumpties de terugverdientijd is toegenomen tot 10 jaar. Dat is balen, maar zoals ik al zei dat is de prijs die je betaald door meer capaciteit op je dak te leggen dan nodig is. Hetzelfde geldt hier als voor 100% salderen. Hoe meer je verbruikt hoe meer directe winst je eruit haalt en je niet hoeft te verkopen voor kleine bedragen. Dat effect wordt nog eens extra versterkt doordat je door het verliezen van alles salderen rekening moet gaan houden met wanneer je de stroom verbruikt. Want voor elk kWh die je verbruikt van je eigen installatie betaal je geen energiebelasting e.d. wat straks natuurlijk wel gaat aantikken.

Dat klinkt als een slechte zaak, maar overall ben ik het ermee eens dat we zoveel mogelijk het verbruik zelf moeten opmaken. En dat is precies waar ik dan ook naar moet gaan streven. Want als ik mijn percentage direct verbruik weet te verhogen van 30% naar 50% is de terugverdientijd opeens nog maar 8 jaar. En dat scheelt maar 1 jaar met 100% salderen met deze gegevens. Verhoog ik daarbij mijn verbruik naar 4000 kWh met 50% eigen direct verbruik is de terugverdientijd opeens nog maar 6 jaar en is dit gelijk aan de 100% salderingsregeling.

Percentage direct verbruik

Het loont dus om te kijken naar automatisering en zoveel mogelijk verbruik te divergeren naar direct verbruik als de zon schijnt. Een hoop is daar al voor mogelijk in de vorm van uitgestelde start op apparaten. Zelf wil ik daar verder in gaan met een stukje automatisering om dit verder te gaan optimaliseren. 
De positionering van de zonnepanelen is daar één van ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om niet alles op zuid te richten (wel de hoge delen i.v.m. beste opbrengst) maar de lagere delen heb ik op een oost - west orientatie gezet zodat ik ook eerder opbrengst heb in de ochtend en avond wanneer er meer gebruik zal zijn tijdens het ontbijt en avondeten. Uiteraard is dit in de winterperiode lastiger, maar in de lente/zomer/herfst zal dit zeker baat hebben om eerder gebruik te kunnen maken van onze eigen stroom.

Verder ga ik mij nog verdiepen in andere mogelijkheden om ons stroomverbruik zoveel mogelijk overdag te hebben. Een groot onderdeel is sluipverbruik aanpakken. Dit heb ik al vaker gedaan en is teruggedrongen tot 43 Watt. Maar het zou toch mooi zijn als ik ook dit nog verder weet terug te dringen of nog beter, gebruik zou kunnen maken van ons eigen opgewekte stroom in de nachturen in de vorm van een accu. Nu heb ik al een spoileralert, het loont nog niet, maar ik wil er toch nog een blogpost over maken hoe ik tot die conclusie ben gekomen. Echter heb ik wel goede hoop dat dit in de toekomst wel een prima optie is om dit cijfer te optimaliseren. 

Anyway, genoeg om over na te denken en nog vele blogposts kan ik hierover maken. Maar nu eerst eens zien wat er gaat gebeuren met de salderingswet. Hopelijk staat er inmiddels al wat op internet over al was de sessie op 6 februari slechts een plenaire sessie. We gaan het zien!



Reacties

Mr Groeigeld zei…
Mooie uitgebreide post! Misschien leuk om ook eens te rekenen met 18ct terugleververgoeding (dat is 80% van de kale prijs die wij nu betalen) en 5ct boete bij teruglevering. Je ziet namelijk bij dat laatste al wat creatieve constructies ontstaan bij energiemaatschappijen.
Mm ja, ik wil dat zeker nog eens erbij nemen, want als salderen niet wordt afgeschaft verwacht ik inderdaad dat een hoop bedrijven gaan rekenen met opslagen of andere verhogingen. In juli ga ik pas over dus tegen die tijd ga ik eens kijken welke constructies er bestaan.
Sinds 2013 heb ik zonnepanelen en ik heb mijn oude ferrarismeter behouden. Ik vrees de dag dat ik een slimme meter moet plaatsen. Nu gebruik ik elektrische panelen in mijn goed geïsoleerde woning. Voor water in de keuken gebruik ik de waterkoker. Dankzij global warming verbruik ik nog slechts 180m3 gas. Op de site van Eneco valt te berekenen of een warmtepomp handig is, voor mijn verbruik niet.
Maar wat, wanneer die slimme meter er is, dan kan ik winterverbruik niet wegstrepen tegen zomeropbrengst. Vanavond was er op Radar een item over salderen.
Steeds meer doet de overheid een extra greep in de portemonnee van de burgers, voor hun smijten met geld hobby’s. AOW wordt niet goed geïndexeerd. Pensioenwet wordt er doorheen gejast. Gestemd op Agnes Joseph van NSC. Willen ze niet regeren!
Het is geen leuke tijd, waarin de huizen duur zijn, energie duur gemaakt wordt, oorlogen gevoerd enz.

Populaire posts