Loont een accu toevoegen aan je zonnepaneelinstallatie?

 Met de beslissing om zonnepanelen te leggen en het voorgenomen wetsvoorstel om in 2025 salderen af te gaan bouwen. Wordt het interessant om zoveel mogelijk opgewekte elektra zelf te gebruiken zoals ik ook hier uitlegde. Naast het moment van verbruik te gaan wijzigen is dit uiteraard maar op beperkte momenten mogelijk, immers in de nacht wek je niets op. Dan kan het toevoegen van een accu interessant zijn. Maar loont dat eigenlijk wel?


Waarom een accu in huis

Laten we voorop stellen dat ik nu niet een accu erbij heb genomen, maar ik heb er wel serieus over na gedacht. De simpele reden op het moment is dat accu’s nog erg duur zijn (bijv Zonneplan Nexus 20 kWh €7990, let op de accu is niet volledig in jouw beheer! En er zijn aanvullende voorwaarden) en dat je het vrijwel niet terugverdiend (uitgaande van €0,30 per kWh dien je 26.633 kWh hebben gebruikt uit je accu om het eruit te halen wat 1331 volledige oplaad en ontlaad cycli’s zijn en voor je dit hebt bereikt zijn we wel even verder zeker omdat je in de zomer vrijwel niet gebruikt en in de winter hem op de meeste dagen niet volledig kan opladen) . Bovendien is de opslagcapaciteit momenteel nog verwaarloosbaar en staat de techniek nog in de kinderschoenen. Ik verwacht dan ook dat dit in de komende jaren een compleet ander speelveld gaat worden zeker als de saldering eraf gaat. Het is daarmee interessant om alvast dit te onderzoeken zeker in mijn geval qua overproductie.

Maar waarom is een accu toch interessant in je setup? In Nederland betalen we energiebelasting en BTW over de geïmporteerde kWh. Op het moment dat de zon schijnt kunnen we nu nog door de salderingsregeling onze geïmporteerde kWh wegstrepen tegen onze geëxporteerde kWh tot er niets meer weg te strepen is en we voor onze geëxporteerde kWh een terugleververgoeding krijgen. Voor alles dat we hebben weggestreept betaal je geen energiebelasting en BTW.

Met het wegvallen van de salderingregeling (volledig in 2031 als het wetvoorstel wordt aangenomen) hebben we een situatie waarin je niet meer kan wegstrepen en je voor elke geïmporteerde kWh energiebelasting en BTW gaat betalen. Op zich eerlijk natuurlijk. Maar voor elke geëxporteerde kWh krijg je niet energiebelasting en BTW. Alleen de terugleververgoeding.

Nu kom je dus in de situatie waarin je, ondanks genoeg opbrengst, je eigen opgewekte kWh verkoopt voor het teruglevertarief. Maar dat je hem vervolgens weer gaat importeren voor de kWh prijs + energiebelasting en BTW.

Je betaald dus veel meer voor je geïmporteerde kWh en dat maakt het dat een accu best interessant kan zijn om dat te voorkomen op momenten dat je zonder accu altijd gaat importeren. Bijv in de nachten en op bewolkte dagen dat je gebruik kan maken van je reeds eerdere overschot die je lokaal opslaat.

De rekensom

Zoals ik hierboven al kort liet zien, is de goedkoopste optie die ik kon vinden niet erg rendabel op het moment als het je eigen accu zou zijn. Zonneplan bied daarom dynamische software waarbij je inkoopt op goedkope, negatieve uurprijs, en terug levert bij dure momenten waardoor het rendement (zeker nu met salderen) positief is. Dit gaat uiteraard veranderen als salderen eruit gaat zoals ik hierboven ook al aangeef waardoor de negatieve prijs nog negatiever zal moeten zijn om rendabel te worden. Dit scenario vergeet ik dan ook graag. Want ik geloof niet dat die grote onbalans zal blijven bestaan als verdienmodel. (Let op persoonlijke mening)

De berekening gaat dan ook vooral mijn eigen situatie en zonder geld te verdienen aan een onbalans in het netwerk. Hierbij moet ik ook aanmerken dat ik met aannames werk en cijfers die nu gelden en niet in de nieuwe situatie met airco. Maar laten we beginnen met de aannames voor de huidige situatie en dat hier niets veranderd.

#1. In de nacht (23:00 tot 06:00) verbruik ik momenteel tussen de 0,8 kWh en 1,6 kWh (afhankelijk van vaatwasser aan of niet) ik ga hierbij voor de toekomst uit van een verbruik van een dagelijks verbruik van 1,2 kWh. Ik vergeet dit gegeven echter even voor het gemak van de berekening.
#2. Gemiddeld gebruik ik gedurende de gehele dag 6,6 kWh in de winter en 5,5 kWh in de zomer. Echter ik heb de cijfers van 2023 aangehouden qua verbruik.
#3. Ik ga uit dat ik 40% van mijn verbruik direct kan coveren met mijn opwek op maand basis dat houdt in dat ik 60% aan verbruik potentieel verplaats naar de accu.
#4. Ik wek per jaar 6000 kWh op.
#5. Gezien ik geen dag cijfers heb heb ik het op maandbasis genomen waardoor het zeer onbetrouwbaar is maar een indicatie geeft op een gemiddelde van dagbasis. Hierbij is elke maand 30 dagen.
#6. Ik hou geen rekening met verliezen van 10/15% qua omzetting AC/DC/AC.
#7. Een kWh productie is €0,30
#8. Ik hou geen rekening met dagen dat de accu leeg zal zijn
#9, Ik hou geen rekening met slijtage accu
#10. Prijs accu per kWh €1000
#11. Geen salderen

Ik kom met al deze assumpties op het volgende uit:
Terugverdientijd Accu


Hieruit blijkt dat ik met mijn huidige verbruik ik potentieel 1254 kWh kan verplaatsen naar de Accu, maar dat ik in de maanden januari, november en december een tekort zal hebben om mijn accu te vullen en eigenlijk ik die maanden niet mee mag rekenen. Mijn optimale accu vermogen dat ik gemiddeld per dag nodig heb voor ontladen is 5kWh. Echter in de maanden april t/m oktober heb ik teveel zonnestroom dat ik opwek en dat niet in de accu past waardoor ik dit moet terugleveren.

Uitgaande dat ik deze beperkingen niet heb en ik inderdaad het volledige verbruik weet te verplaatsen naar de accu. kom ik op een terugverdientijd uit van 13,2 jaar met de assumptie dat de prijs per kWh €1000 is. Wat het nu nog niet interessant maakt.

Dalende prijzen

Kijkend naar de prijzen, bijv bij Zonneplan zit de 20 kWh accu op een prijs van €399,50 per kWh en is dat een veel nettere prijs, maar is de accu dan niet 100% van jezelf. Maar stel dat de prijs van een eigen accu die kant op gaat is de terugverdientijd alsnog 5,3 jaar met de aanname dat je 100% van je verbruik op je thuisaccu kwijt kan wat niet het geval zal zijn. Bovendien wil je ook wat buffer inbouwen voor de dagen dat er bijv geen zon schijnt. Zelf zou ik het bijvoorbeeld mooi vinden om een dag of 4-5 op je accu door te kunnen brengen indien nodig. Wat in mijn geval een accu van 14,5 - 17,5 kWh op basis van mijn huidige verbruik zou zijn.

De terugverdientijd schiet dan omhoog naar 16 jaar. Wat het wederom onvoordelig maakt. Met andere woorden de prijs van een accu dient echt omlaag te gaan of de usecase dient dusdanig specifiek zijn dat je het ermee gaat redden. Maar op dit moment is het simpelweg nog niet rendabel om een thuisaccu te hebben.

Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel aankomend jaar een berekening maken op basis van daggegevens om te zien hoe het eruit komt te zien. Op die manier kan ik ook de efficiency van de accu toevoegen qua aantal kWh. Dat in combinatie met nieuwe technieken en dalende prijzen voor accu’s kan ik goed bijhouden wanneer het voor mij het waard is om een accu toe te voegen aan mijn systeem. Zeker nu er verschillende nieuwe technieken (bijv Li-S batterijen, Sodium-Ion of solid state) die nu ook in productie beginnen te komen. 
Let op. Bovenstaande is, een bierviltjes approach en er komen nog veel meer factoren bij kijken (bijv, hoeveel kan de batterij daadwerkelijk genereren, de capaciteit zelf is zelfs een klein deel van de berekening en hoeveel zou dit in mijn huishouden zijn op bepaalde momenten). Dit alles is een blogpost op zichzelf, maar niet echt geschikt voor een finance blog. Daarom heb ik het beknopt gehouden.

Hebben jullie al een thuisaccu? En zo ja wat was je overweging om deze te plaatsen?





 




Reacties

Goed en fijn artikel, wij zijn ook aan het oriënteren op een accu. Inderdaad nog te prijzig en te ingewikkeld om te zien hoe rendabel het zou zijn. Dot soort artikelen maken mij blij. Zolang het salderen nog nog niet dan de baan is nog accu hier.
Dat de saldering eraan gaat is duidelijk, of dat zoals in het huidige wetsvoorstel staat gaat is dan weer onduidelijk. Het lijkt er in ieder geval op dat 2025 niet haalbaar gaat worden, ook niet vanwege technische limitaties bij energieaanbieders. Maar ook al zal het tegengehouden worden (De achterkamer politiek zal hard zijn best doen overigens om het alsnog te laten slagen) zal dit een tijdelijk uitstel zijn tot er een andere vorm gevonden wordt die wel wordt doorheen gefietst.
In ieder geval is nu inderdaad niet het juiste moment om dit te kopen. Maar met subsidie kan het opeens heel anders het er weer uitzien ;-)
Diogo zei…
There is this website (https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/) where you can create your project in a very detailed manner. You can add the solar panels, battery and consumption patterns. It will give you an estimation of usage and cost per month.
Petra zei…
Bedankt voor je artikel. Voor ons leek het ook nog niet interessant te zijn. Je zou inderdaad in de zomer geproduceerde kWh willen opslaan om in de winter te gebruiken, maar zo groot is een accu helemaal niet.

Als de prijzen omlaag gaan, wordt het misschien wel interessant. Dus goed om af en toe naar te kijken of iets over te lezen.
Jaap zei…
De accu komt volgend jaar, om de BTW terug te kunnen vragen is er een variabel contract nodig. De terugverdientijd vind ik niet interessant.
10 jaar geleden zag ik dezelfde rekensommetjes voor zonnepanelen voorbijkomen; de lange terugverdientijd, een hoge investering, wat is de levensduur, we weten niet wat de toekomst brengt etc.
Onze terugverdientijd is nu -4 jaar en door verlenging van de salderingsregeling blijft de muziek doorspelen.
Onderweg komt er vast weer iets voorbij wat nu niet in de batterijberekening is meegenomen, een aansluittarief op basis van het piekverbruik bijvoorbeeld.


Populaire posts