Airco en zonnepanelen - De keuze

 In navolging van “het begin” en “de offertes” volgt nu de keuze van de aanbieder en de doorlooptijd en installatie datum.

Geen derde aanbieder

De twee offertes scheelde op zich niet heel erg met elkaar, afgezien van prijs en mogelijkheden. Bovendien komt het aardig overeen met wat ik wilde en ben ik ervan overtuigd dat de huidige opstelling het beste is voor ons huishouding. Daarnaast vond ik de prijs die aanbieder #1 gaf een acceptabele prijs voor een microvormer opstelling, die per definitie duurder zijn dan een string omvormer en ging mijn voorkeur ook daarnaar uit i.v.m mijn liefde van statistieken ondanks het risico op meer onderdelen die een defect kunnen krijgen en het feit dat, op papier, een string omvormer meer rendement kan leveren omdat een micro-omvormer gaat aftoppen. Een extra leverancier langs laten komen om, waarschijnlijk, tot dezelfde conclusie te komen en nog een andere prijs te zien vond ik niet nodig. Zeker ook omdat ik de eerste partij als zeer professioneel kwam overkomen en er vertrouwen in heb. De keuze is daarmee partij #1 geworden.

En het noord dak dan?

Wel hebben beide partijen een steekje laten vallen aangaande het dak op de noordzijde. Ik wilde graag een prijs en opbrengst indicatie krijgen als ik dit dak ook vol zou gooien (10 panalen a 435 WP = 4350 WattPiek. Maar beide stonden niet te springen om dit te doen en hebben dit ook achterwege gelaten wat jammer was. Maar mijn eigen bierviltjes berekening (dakhelling 45 graden noord wat ongeveer een verwacht rendement van 45% zal zijn levert dit ongeveer 1957 kWh extra met als aanschafprijs €1,03 per WP). Echter doordat ik al meer opwek dan ik verbruik zal dit een extra overschot zijn dat ik kwijt moet.

Financieel gezien zou mij dit, puur op terugleveringsvergoeding na 20 jaar (uitgaande van de huidige terugleververgoeding van €0.115 groene cijfers geven. Maar als de terugleververgoeding richting de 80% van de kale stroomprijs gaan (en dat staat ook als verwijzing van het salderings wetsvoorstel) wat redelijkerwijs uit gaat komen op €0,05. Wordt de terugverdientijd 46 jaar.

Goed, dat lijkt mij duidelijk. Dat is niet rendabel en wordt pas interessant, als de aanschafprijs verder omlaag gaat, de efficiency van het paneel omhoog of de terugleveringsvergoeding omhoog. Of uiteraard, dat mijn verbruik dusdanig hoog wordt (warmtepomp bijvoorbeeld) dat ik het het overdag direct kan verbruiken.

Mijn geld staat op de eerste twee items, lagere aanschafkosten en hogere efficientcy voor de eerste jaren. Hiermee hou ik mijn noord dak dan ook gewoon vrij voor de toekomst.

Airco

Voor de airco was er niet veel verschil, afgezien van het feit dat ik meer mee ging in de berekening van aanbieder #1 dan #2. Daar heb ik tijdens de offertes al meer over verteld.

Installatie en productie

De handtekening is gezet en de afspraak voor installatie is gemaakt. En hieruit blijkt dat een hoop mensen nu even geen zin in hebben in zonnepanelen en airco’s. Want ze komen het al 19 februari installeren. Dat is zeer goed nieuws voor mij, want dat betekent dat ik in 2024 vrijwel het hele jaar (als de salderingswet wordt aangenomen) aan opwek kan salderen en ik een netto leveraar kan gaan worden. Dat betekent ook dat we al nu bezig zijn om meer energie te verbruiken. Dat klinkt contraproductief. Maar onze jaarrekening wordt in juli van dit jaar opgemaakt waardoor ik zoveel mogelijk “opbrengst” tegenover ons verbruik wil zetten. Ik verwacht namelijk “meer” opgebracht te hebben in juli dan ik in totaal verbruikt heb in de periode juli 2023 tot juli 2024. Met andere woorden, ik probeer in 2024 zoveel mogelijk te salderen wat ook weer ten gunste komt voor de terugverdientijd berekening. Maar daarover een andere blogpost die eraan komt. Wat is mijn terugverdientijd met en zonder salderingsregeling.

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Mooi dat ze al zo snel komen installeren! Je verhaal over die noordzijde en kale vergoeding laat goed zien wat er nu aan de hand is. Door onzekerheid en een erg lage terugleververgoeding zijn veel mensen gestopt met orders. We deden het voor het milieu, maar de overheid draait te vroeg aan de geldknoppen.
Daar heb je helemaal gelijk in. De financiële prikkel is sterker dan de groene prikkel. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat in ons geval we natuurlijk wel een stukje TVT inleveren ten behoeve van zoveel mogelijk op het dak leggen. Dat zal je ook zien op 7 februari (waarin ik de TVT uitreken) dat mijn keuze om alle dakdelen op zuid vol te leggen negatief zal zijn voor mijn TVT omdat ik het alleen weg kan zetten tegen de terugleveringsvergoeding. Als ik alleen het vanuit financieel oogpunt had gedaan had ik minder panelen gelegd om in een goede 3-4 jaar klaar te zijn. Echter is dat mij weer een stap te ver.
Bovendien hou ik op deze manier de optie om Noord wel vol te gooien wanneer er betere technieken zijn die op schaduw meer efficieny behalen. Er zijn nog steeds genoeg technische vooruitgangspunten gaande die daaraan kunnen meewerken richting de 40% efficiency. De rekensom kan dan weer anders zijn uiteraard.

Populaire posts