Tijd voor een nieuwe auto!?
Dat is even een gekke titel als blogpost Luxe of Zuinig!? Hoe kan het dat je daar ons over gaat informeren? Iedereen weet toch dat een auto kapitaal vernietiging is? Ja dat klopt, maar ik had ook een bepaald plan hoe lang ik met de auto zou doen en dat is nu aangebroken.
3 jaar rijden tot vervanging
Toen ik de auto in juli 2018 als 2de hands kocht had ik als idee hiermee 3 jaar te rijden. De reden hiervoor was simpel. Want door een aankomende wijziging van standplaats zou mijn kilometer verbruik aanzienlijk toenemen. En daarmee onderhoudskosten stijgen en restwaarde van de auto snel dalen. Zeker gezien het een “dure” wagen was, ook als 2de hands, had ik bedacht dat het economisch slim was om maximaal 3 jaar te rijden tot ik hem weer zou inleveren, iemand anders er blij mee maakte, en zelf weer een jonger model te kopen.
3 jaar is inmiddels voorbij
Voor de snelle rekenaars onder ons zal inmiddels doorhebben dat er geen aankondiging is geweest dat er een nieuwe wagen is gearriveerd, noch dat er iets anders is gewijzigd, op de “dure airco” reparatie na. En dat klopt, want kort nadat ik echt veel kilometers moest, van ongeveer 25K naar 50K of meer per jaar, kwam corona om de hoek kijken waarmee het autoverbruik tot een minimum werd beperkt. Vorig jaar kon ik hierdoor slechts 9500 km noteren en dit jaar, in september notabene! Kom ik slechts tot 2500 km….. Alsof iemand een nulletje is vergeten toe te voegen zo weinig wordt er gereden.
Dit heeft ook invloed op de onderhoudskosten en afschrijving natuurlijk. Want hoe minder de auto aan kilometers heeft gereden hoe minder slijtage er zal zijn, evenals hoe langzamer de afschrijving zal gaan. Deze afschrijving heb ik toen ik de auto heb gekocht vastgesteld op 350 euro per maand en reken ik nog steeds mee, hoewel dat inmiddels natuurlijk niet helemaal meer eerlijk is. Toch blijf ik daar wel aan vasthouden omdat het dan alleen maar op een meevaller kan uitlopen zodra de wagen daadwerkelijk verkocht gaat worden.
De wagen langer rijden
Doordat de wagen bij aanschaf slechts 22K op de teller had staan (ja ja, eigenlijk doodzonde van de eerste eigenaar 4 jaar lang behoorlijke afschrijving gehad), staat er bij mij ook door corona pas 90K op de teller wat door de afgelopen twee jaar met lage kilometrage op gemiddeld 22.500 km per jaar komt. Veel minder dan de verwachte 50K of meer waarmee de wagen inmiddels ver in de 150.000 km had gestaan en hiermee ook al behoorlijk wat extra bandenkosten en vermoedelijk ook wat motor element vervangingen zoals kettingen die een bekend probleem krijgen na ongeveer 125.000 kilometer.
In ieder geval heb ik wel besloten de tijdsperiode op te rekken tot 5 jaar. Dat houdt in dat in juli 2023 er “potentieel” een nieuwe wagen voor mag komen en niet eerder. Tegen die tijd weet ik ook beter hoeveel kilometer ik nu ga rijden en of dit nog steeds dit soort hoge aantallen zijn of door het thuiswerken zich beperken tot slechts 10.000 kilometer.
Afhankelijk van die parameters kan ik mij ook oriënteren op het soort wagen dat ik graag wil hebben. De huidige “dure” wagen was namelijk ook mede omdat we A. Ruimte wilde hebben. Maar ook B. Ik wist dat ik behoorlijk wat kilometers moest gaan rijden en ik dat op zo een comfortabele manier wilde uitvoeren.
Reden A zal niet verdwijnen, maar reden B wel. En daarmee komt ook iets anders naar voren, namelijk het soort brandstof.
Benzine, Diesel, LPG of toch elektrisch
Afhankelijk van de verwachtte aantal kilometers is het kiezen voor de juiste brandstof ook slim. Ik heb toentertijd gekozen toch voor benzine te kiezen omdat de afschrijving van diesel auto’s hoger zou zijn, er meer problemen waren met het model auto die ik wilde en ik de discussie over diesel in europa al van mijlenver zag aankomen. Hierbij neem ik de iets hogere benzinekosten als een gegeven. Maar achteraf gezien is het financieel de beste keuze geweest door het lage aantal kilometers wat er wordt gereden en had diesel veel duurder geweest. Een gelukje dus zo kan je het noemen.
Echter als de kilometers ook lager blijven wordt wellicht een elektrische auto ook opeens een mogelijkheid. Luxe of Zuinig heeft namelijk niet de luxe dat hij zijn auto kan opladen op zijn oprij pad…. die is er namelijk niet en openbare laadpalen zijn er wel, maar zijn niet echt dichtbij (andere straten 500+ meter). Met als gevolg dat het “onpraktisch” zou zijn als de auto elke dag aan de lader zou moeten hangen. Maar als dit zich beperkt tot 1x per week of dat het via het snelladen netwerk kan zijn er meer mogelijkheden mits deze voldoen aan mijn eisen.
Opladen met een slang of opladen met een stekker maakt mij persoonlijk niet veel uit, zolang het maar niet eeuwen duurt. Ik ben niet een persoon die een half uur gaat wachten tot de tank is gevuld zeg maar. Dat mag best 5-10 min duren (liefst korter) waarna ik mijn rit kan vervolgen en dat is momenteel nog niet gemeengoed helaas. Met als gevolg dat de huidige elektrische auto’s nog net even te “traag” zijn hierin. Nu zullen er genoeg mensen zijn die dit prima vinden en geen haast hebben of een onnodige reden vinden, maar ik sta niet voor mijn plezier bij een tankstation en zal dat dus ook niet doen met een elektrische auto. Laat staan als ik ook nog eens moet wachten op een voorganger…..
Gelukkig zijn er ontwikkelingen gaande, en zetten vrijwel alle grote automerken vol in op elektrisch waardoor dit ongemak zoveel mogelijk wordt weggenomen. En dat houdt ook in dat wellicht in 2 jaar tijd er iets “beters” op de markt is. Als dat zo is, is de keuze ook veel makkelijker gemaakt om ergens anders in te investeren dan benzine. Maar we zijn natuurlijk ook afhankelijk van de batterij technologie die dit aan moet kunnen. Want net zoals ik, zijn er nog heel veel andere huishoudens die niet de luxe hebben om thuis te laden en snelladen dus qua tempo ongeveer gelijk moet gaan worden als nu tanken met een slang.
Conclusie
De wagen blijft nog even en ik zie thuiswerken nog wel een tijdje de norm zijn. De vraag is ook daarna hoe ik er verder vorm aan geef. Afhankelijk daarvan kan ik een keuze maken wat ik ga doen. Door de leasevergoeding die ik nu krijg (waarvan het ook nog maar de vraag is natuurlijk hoe dat zich gaat ontwikkelen) hou ik geld over aan de auto die ik nu heb. Als ik echt het zou willen maximaliseren zou de wagen nu al de deur uit moeten en vervangen worden door een klein model, maar zoals gezegd ben ik verder erg tevreden met de huidige wagen en zijn comfort. Een noodzaak is er dus niet om hem weg te doen en elke keer als ik instap tovert hij een glimlach op mijn gezicht en laten we eerlijk zijn. Dat is ook wel wat waard.
Ik ga het dus zeker nog twee jaar aankijken en wie weet wat ik dan ga doen. Doorrijden tot hij op is, vervangen voor weer een benzine slurper of toch overstappen op elektrisch. We gaan het meemaken!
Hebben jullie recent ook nog hierover nagedacht wat je met je auto gaat doen nu je minder rijd? Of rij je juist meer dan ooit?
Reacties
Lieftallige Echtgenote werkt 3 dagen per week en rijdt daarvoor 600km per week, ongeveer 30.000 per jaar dus ook. Plus wat privé kilometers voor bezoek en we komen samen op ongeveer 70.000km. Daarvan is ongeveer 55.000km volledig elektrisch, de rest met de PHEV op lange ritten.
Maar beiden zijn lease-auto's. Die van mij is gratis, die van Lieftallige Echtgenote peperduur.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe de ontwikkelingen in autoland gaan de komende twee jaar.
En de auto afrijden, is dat nog een optie? Vaak zijn de laatste 4-5 jaaar dan nog lucratief (goed ingereden, relatief weinig kosten).