De Bijenkorf card stopt per 1 april 2022

 Luxe of Zuinig kreeg een vreemde email. Een e-mail van de bijenkorfcard met daarin een vrolijk plaatje van iemand die heel gelukkig keek met daaronder de tekst “De bijenkorf card stopt; u krijgt een nieuwe creditcard” Dat vraagt voor verduidelijking!

De Bijenkorf card stopt per 1 april 2022

Trouwe klant

Al sinds 2012 zijn wij lid van de bijenkorf card. Toentertijd waren ze de goedkoopste kaart met goede voorwaardes en, heel handig, een punten spaar systeem waarmee je “geld” verdiende door uitgaven te doen. Zeker in de eerste jaren waarbij de “conversie” van punten naar geld zeer gunstig, zeker als je diamond member werd en uiteraard waren wij dat, waardoor dit op uitgaven die we toch al deden veel geld opleverde. Feitelijk was hierdoor ons kaartgebruik “gratis”. 

Maar door de jaren heen zijn de voorwaardes verslechterd, werd de conversie aangepast en gingen de jaarlijkse kosten omhoog. De bijenkorf card was inmiddels niet meer zo een goede deal als in de beginjaren, maar het was nog altijd goedkoper dan alternatieven zoals bijvoorbeeld bij de huisbank. Om die reden bleven we er ook en die punten zijn ook gewoon leuk natuurlijk als extraje.

Maar nu…

Echter in plaats van trouwe klant blijven kreeg ik dus een vrolijke email waarin ik het heugelijke nieuws kreeg medegedeeld dat de bijkorf card stopt! Jeej! En als cadeau krijg ik een andere creditcard Jeej! Ow ja maar punten sparen zit er niet meer bij. Want we gaan over naar de standaard ICS creditcard in de vorm van een gold card. Daar zitten betere voorwaardes bij aldus de email (maar geen vergelijking). Maar uiteraard ook hogere kosten. Maar geen zorgen! De eerste 3 jaar betaald u hetzelfde bedrag als voor de bijkorf card!

Goed zonder gekkigheid. Ik snap dat ze het als positief nieuws willen brengen, niemand wordt gelukkig dat je over gaat van product waarbij je als slaper straks simpelweg meer gaat betalen (en fors ook). Dus waarom het niet als kado brengen om de klap wat minder hard aan te laten komen.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat dit als voldongen feit zo wordt gepresenteerd. Maar goed dat zal wel aan mij persoonlijk liggen. Er zullen ongetwijfeld de nodige marketing vergaderingen over zijn geweest wat de beste aanpak is. Al mis ik nog wel de reden waarom ze ermee stoppen. Die staat dan weer niet gemeld.

Wat gaan wij doen?

Sinds corona er is gebruiken wij de creditcard amper. Dat was in het verleden wel anders. Maar nu beperkt het zich tot internetaankopen (toch veiliger als er iets is regelt de creditcard maatschappij alles verder, en daar hebben we ook al 3x gebruik van moeten maken) en af en toe tanken bij het tankstation. Dit jaar zouden we de drempel van diamond membership dan ook niet halen, en vorig jaar is dat ook niet het geval geweest. Waardoor we zouden terugvallen naar de “normale” card. 

Maar dit bied mij wel weer de gelegenheid om nog eens een rondje door het veld te maken welke creditcard bij ons past. Ik vind het namelijk toch fijn om er één te hebben maar ben niet bereid er tientallen euro’s per jaar voor uit te geven. Er zit nu geen druk achter omdat de prijs niet omhoog zal gaan de komende drie jaar, maar ik wil dit denk ik toch eerder geregeld hebben.

Tijd dus voor een onderzoekje naar creditcards. De laatste keer dat ik mij echt erin heb verdiept was 2012. Er is inmiddels veel veranderd in die wereld al heb ik wel zo mijn mening over prepaid creditcards.  Hieruit gaat zeker nog een vervolg blogje uit komen.

Hebben jullie ook de mail gehad van de bijenkorf card en hoe staan jullie er tegenover? 

Reacties

Ja, ik heb hem ook gehad en moet ook eens kijken wat ik nu ga doen.
Ik heb mijn credit card (van de ING was die, rond de €20 per jaar) vorig jaar weggedaan. Online kan alles met iDeal tegenwoordig. In het buitenland werkt de pinpas gewoon. Ik zag er geen reden meer voor.
Ben erg benieuwd waar jij op uitkomt.
Ah ja, dat klopt. Maar ik vind de veiligheid van een creditcard (en nogmaals heb al meerdere keren er gebruik van gemaakt) dat onenigheid gewoon door hun opgelost wordt. Zowel bij internet aankopen, fraude, skimming en andere zaken is het erg fijn. Bovendien met vakanties naar Amerika (het land van de creditcard) is het gewoon fijn om geen problemen te hebben net als ergens in de rimboe ;-)
Anwb card is een goede voor dezelfde prijs. Euroclix heeft voor 16 euro een card.
Ik baalde omdat mijn card per 07 afloopt.
Maar ja, de Bijenkorf is verkocht, ik verwachtte al zoiets.

Ergens vind ik het lastig dat eenmaal per maand afrekenen. Maar het is fijn, om idd controle en veiligheid te hebben.
Ik zal er inderdaad ook eens naar kijken. Bedankt voor de tip

Populaire posts