Wat is eigenlijk geluk?

 Een onderwerp waar je uren over kan praten is “geluk”. Want wat is het nu eigenlijk? Is er wel één beschrijving voor te noemen? Nou eigenlijk niet en het verschilt ook nog eens per persoon. Ik kan daarom alleen mijn visie erop geven.

Wat is eigenlijk geluk?

Geluk door de jaren heen

Laten we voorop stellen dat geluk iets is wat door de jaren heen veranderd. Als je klein bent kan je tevreden en je gelukkig voelen met de liefde en warmte van je ouders. Als je ouder wordt veranderd dit naar meer materiële dingen en andere zaken. Een gezin stichten zorgt wederom voor een verandering en naar mate je nog ouder wordt zal je weer terug gaan de liefde en warmte die je omgeving je geven. Zo zou het zomaar kunnen zijn, maar de rode draad die er altijd gevolgd wordt is dat mensen sowieso niet gelukkig zijn als deze geen sociale contacten meer hebben. Dat is iets waar we zeker over kunnen zijn. We zijn sociale dieren en zonder contact resulteert dat in een ongelukkig leven.

Per persoon kan het dan ook nog schelen hoeveel sociaal contact deze nodig heeft. De zogenoemde introverte en extraverte personen kunnen logischerwijs andere behoeftes hebben. Maar ook binnen die kaders zie je dat er mensen echt behoefte hebben aan dagelijks contact of grote vriendengroepen en andere voldoende hebben aan één hechte vriendschap. 

Een belangrijk onderdeel van geluk is jezelf leren te kennen waar jij behoefte aan hebt en vooral je daarin te volgen. 

Financieel geluk

Ditzelfde geldt op het vlak van financiën. Voor elk mens geldt dat ze zich veilig en gelukkig voelen op een andere methode. De één kan zich gelukkig voelen door elke maand te sparen, de ander door elke maand alles uit te geven. Weer iemand anders voelt zich veilig en gelukkig bij beleggen en wellicht zelfs bij speculaties.  

Geluk is een kader waar iedereen eigen waardes aan vast hangt en zijn eigen weg in moet volgen. Er is geen specifieke weg waar geluk zich het beste in kan omschrijven of kan beoordelen. De enige die dit kan bij jijzelf.

Geluk begint bij jezelf

Ga daarom ook op zoek naar jezelf. Wie ben jij? Wat wil jij? Waar wordt jij gelukkig van? En volg die weg. Laat je vooral niet wijsmaken door andere mensen waar jij je gelukkig bij moet voelen. Want op alle onderwerpen kan jij dit anders zien. Blijf altijd zelf nadenken en neem de tijd om jezelf te vinden en te begrijpen. Als je dat eenmaal hebt gevonden dan komt geluk vanzelf. Je volgt namelijk je hart en dat is altijd het beste om te doen.

Hoe zit het met Luxe of Zuinig?

Ook Luxe of Zuinig heeft zich in het verleden laten leiden door andere. In de jeugdige jaren heb ik echter vrij snel doorgehad dat andere het niet altijd bij het rechte eind hadden en ging daardoor mijn eigen weg. Tot op heden is dat mij nog geen één keer tegengevallen. Sterker nog ik ben wie ik ben geworden doordat ik vroeg al tot die keuze ben gekomen. Tegen alle verwachtingen in leverde dat geen conflicten op maar bewondering waardoor ik juist extra werd aangemoedigd om mijzelf verder te leren kennen. Door de jaren heen ben ik gegroeid en blijf ik nog altijd groeien. Want feitelijk ben je hier nooit klaar mee. Door je levenservaringen is dit een voortdurende ontwikkeling. Maak ik hierbij altijd de beste keuze? Zeker niet, maar ik leer er elke keer van en leer mijzelf steeds beter kennen.

Hierdoor worden mijn keuzes, vanuit mijn eigen optiek, steeds beter en blijf ik mij gelukkig voelen. 
Want als ik iets inmiddels heb geleerd is het dat je altijd trouw aan jezelf moet zijn!

Hoe zit het met jullie geluk?

Reacties

Populaire posts