Kabinet formaties en FO plannen - Deel 2

 In maart van dit jaar schreef ik een stuk over de formatie die ik verwachtte dat zou plaatsvinden en wat dit eventueel voor onze FO plannen zou betekenen. Ik hoopte vooral dat de partijen verstandig zouden zijn in deze rare tijden en snel zouden formeren. Maar politiek is politiek en daarom zijn we in september voor mijn gevoel nog geen steek verder. Hoe gaat dit zich verder ontwikkelen?

Kabinet formaties en FO plannen - Deel 2

Waar staan we nu?

Wilde ideeen had Luxe of Zuinig en allerlei coalities werden op papier gezet. Slagkracht was nodig en dat betekende een meerderheidscoalitie. Maar na 6 maanden meerdere in de media uitgevochten onenigheden en vertrouwenskwesties lijkt het er steeds meer op dat het een minderheidskabinet lijkt te worden waarbij de VVD het voortouw gaat nemen om daar toch iets van te maken. 

Wat is er met de slagkracht gebeurd?

Duidelijke en heldere slogans waren onderdeel van de corona pandemie, samen moesten we het virus onder de knie krijgen. Maar het woord “samen” in politiek is een woord die ver te zoeken is. Persoonlijk ben ik dan ook behoorlijk teleurgesteld in de politiek op dit vlak. Sinds 2020 wordt er nergens anders meer over vergaderd dan over corona, belangrijke andere topics blijven op de plank liggen en vanuit de demissionair stand wordt er al veel te lang geregeerd. Veel hoop had ik dan ook dat na de verkiezingen de politiek zich van zijn beste kant zou laten zien in het belang van het land. Doorpakken, niet lullen maar poetsen. Maar we zijn gewoon weer beland in de standaard politieke geneuzel waarin op alles zout wordt gelegd en onder een loep wordt gegooid voordat iemand pas weer doorgaat. 
Kontengedraai noem ik dat ook wel, want in de tussentijd gebeurd er niet veel anders op de “moetjes” na.

Minderheidskabinet

Want stel het lukt de VVD om een minderheidskabinet te vormen, dan kan je op een presenteerblaadje al krijgen dat er niet veel door de 2de kamer of 1st kamer geloodst kan worden. Dat heeft dan weer als gevolg dat het bij veel lullen en weinig poetsen zal blijven en niemand er bij gebaat is. 
Dit alles heeft ermee te maken dat de kaarten na de verkiezingen een beetje “scheef’ liggen waardoor, zoals ik al schreef in mijn andere blogpost, er veel partijen nodig zijn om tot een meerderheidskabinet te kunnen komen. Dus naast mijn klaagzang, begrijp ik best dat het allemaal niet zo makkelijk ligt, echter zal doormodderen ook niet het antwoord zijn in mijn ogen

Wat dan wel?

Het meest logische antwoord is opnieuw de verkiezingen houden. Maar zal dat iets wijzigen aan de uitslag? Het is een gok die de politiek denk ik ook niet snel durft uit te voeren. Dus wat is het alternatief dan? Persoonlijk denk ik dat de enige optie nog steeds is dat iedereen water bij de wijn doet. Laat een minderheidskabinet starten met enkele partijen (max 1 of 2), het is toch enkel een formele positie gezien ze geen slagkracht hebben. Die zullen de steun van de oppositie nodig hebben om dingen er doorheen te kunnen loodsen en daarmee komen we eigenlijk weer automatisch terecht in een demissionair kabinet. Want die kan en mag ook niets uitvoeren zonder de meerheid van de kamer zelf. Echter op zijn minst is er dan wel weer ruimte om nieuwe wetsvoorstellen te gaan oppakken hoe inefficient het ook zal zijn. 

Zou het kabinet het aandurven om dit uit te voeren? Of wordt het toch onherroepelijk een herverkiezing? Ik ben erg benieuwd, maar hoop wel dat ze snel een keuze maken. Het duurt nu al te lang en zeker in deze tijd.

Reacties

Populaire posts