Meer, meer en vooral sneller, sneller Financieel Onafhankelijk

Waarschijnlijk ben ik niet de enige persoon op reis naar FO die hier last van heeft, maar ik ga het toch even van mij afschrijven. Het gebeurd mij namelijk dat ik steeds vaker  mijzelf betrap dat het me niet snel genoeg gaat om financieel onafhankelijk te worden. Een vervelend gevoel want het gaat ook niet weg.

Meer, meer en vooral sneller, sneller Financieel Onafhankelijk

Een marathon

Voordat mensen aangeven, maar Luxe of Zuinig je wist toch dat het een marathon was en niet een sprintje. Jup, ik ben mij ervan bewust, maar als je naar het verleden kijkt duurt deze marathon, bewust al zeker 7 jaar en onbewust al zeker 11+ jaar. Dat is al een behoorlijke tijd maar zeker nog niet lang genoeg om FO onszelf FO te mogen noemen. We zijn aardig op weg getuige ook ook onze nettowaarde per 1 januari 2021. Maar we zijn er nog lang niet! Ik heb er al eens eerder over geblogd dat FIRE nooit een doel op zich moet gaan worden, en dat dit onderdeel is van de “boring middle” waar we ons in bevinden. Maar ik merk nog steeds bij mijzelf dat hoewel ik het opschrijf en tegen mijzelf zeg dat ik niet zo moet zeuren (ja echt!), het gevoel continue terug komt. En dat houdt in dat ik er iets mee moet gaan doen om het definitief een plaats te geven, anders blijft het maar terugkomen wat vervelend is voor mijzelf.

Sneller

De vraag is dan ook kan het sneller? Het simpele antwoord hierop is “ja” het kan. Zoals in mijn nettowaarde update al naar voren kwam zitten we nog aardig op cash en is het afgelopen jaar zelfs gegroeid. Hier wil ik wat aan gaan doen. Ik voel mij echter niet comfortabel om dit in één keer te investeren in de beurs en zal daarom net als vorig jaar mijn maandelijkse inleg gaan verhogen. Met hoeveel moet ik nog even uitrekenen, maar de cash reserves zullen echt naar beneden moeten gezien deze mij nu alleen maar geld kosten in vermogensrendementheffing en inflatie. Ook moet ik even uitzoeken hoeveel sneller het nu zal worden met een bepaalde inleg. Vorige keer was het een 100% increase in inleg (van 1000 euro naar 2000 euro per maand) wat helaas niet zo simpel te vertalen is in een twee keer zo sneller FO leeftijd. Was het maar zo een feest dat wordt weer numbers crunching. Gelukkig vind ik dat leuk om te doen. 

Diversificatie

Naast bovenstaande zal ik ook moeten gaan nadenken over diversificatie. Ik beleg momenteel bij DeGiro in VWRL en via Meesman in wereldwijd totaal. Hiermee heb ik, voor mijn gevoel, een goede spreiding voor de beleggingen zelf. Dit in combinatie met de spaarrekeningen en deposito’s ben ik echter verder niet erg divers.
Ook hier zal ik dus iets mee moeten doen. Welke opties heb ik? Gezien ik niet geloof in crowdfunding of cryptocurrency. Hier geld aan spenderen past dan ook niet bij mij in “veilig” investeren. Maar wat hou ik dan over? 
- Vastgoed
- Vastgoed Reits
- Obligaties
- ?

Erg lastig en dit is dan ook iets dat ik dit jaar zal moeten gaan uitzoeken wat ik wil gaan doen. Een leuk onderzoeksobject.

Opgelost?

De vraag is alleen is het hiermee opgelost? Kan ik hiermee de onrustgevoelens wegnemen of speelt er iets anders? Dat is de vraag die ik aan mijzelf moet stellen zodra ik op bovenstaande meer zicht heb wat ik wil gaan doen. Vervolgblog(s) kan je dus zeker hierop verwachten.

Als je in de “boring middle” zit hebben jullie hier ook last van?

Reacties

Ik vind het uberhaupt al ongelofelijk knap dat je het allemaal op een rijtje kan krijgen. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen, nou ja een beetje dan ;) Laat die vervolgblogs maar komen.
Haha, nou ja, dat is een lichte OCD afwijking denk ik altijd maar Miranda ;-). Maar goed, soms is de term “ignores is bliss” wel heerlijk..... Helaas werkt hij niet bij mij... ook al zou ik het wel graag willen.
Anoniem zei…
Wat ik geleerd heb (of aan het leren ben) is dat het vooral gaat om 'time in the market' i.p.v. 'timing the market'. Mij lijkt het het meest effectief als je wel een aanzienlijk deel van je contanten nu investeert. Dan heb je het meeste rendement. Daarnaast zou je, volgens de Dave Ramsey-doctrine, een reservepotje van 3-6 maanden levensonderhoud kunnen aanhouden. Warren Buffet is redelijk tegen diversificatie, dus wat diversificeren is prima, maar volgens mij hoef je je er niet te druk om te maken.

Ik herken precies hoe jij je voelt met hoe traaaaaaag het gaat! Alleen ben jij een stuk verder dan ik. Volgens mij mag je heel trots zijn op het resultaat. En als je meer gaat leven volgens die ERE-meneer, ben je er volgens mij redelijk. Alleen leeft die best sober volgens de maatstaf van de meeste mensen. ;)
Je hebt gelijk hoor, time in the market wint het altijd (op basis van de huidige historie althans ;-) ). Echter dat is theorie, en hoe je ook wend of keert, emotie speelt stiekem toch mee. Als je huidige GAK op 68 euro zit voor VWRL (in mijn geval) dan is extra inleg op 90 euro natuurlijk emotioneel niet de zomaar te verantwoorden.

Vandaar dat ik het één en ander even moet doorrekenen. Ik draag al elke maand 2000 euro naar de beurs toe en blijf dat ook gewoon doen, maar de extra inleg moet in mijn ogen het wel waard zijn. Ergens in mijn hoofd zegt mij dat de beurs nu te hoog staat voor de echte staat van de economie als geheel. Dat is toch stiekem timing the market.... Maar de aankoop in Maart was dat ook en legt mij u ook geen windeieren ;-) Het is toch ergens ook goed voor om er toch iets beter om na te denken.

Aan de andere kant geldt... Stel de 2000 wordt 3000..... Het lijkt veel meer, maar op het bedrag wat er al staat is het natuurlijk peanuts en dat is ook iets wat ik in acht moet gaan nemen.

Keuzes Keuzes Keuzes......

Tom zei…
Heel herkenbaar hoor, ik dacht deze week nog precies hetzelfde: The boring middle is niet voor niets the boring middle, op een gegeven moment heb je alle wenselijke optimalisaties wel gedaan en moet je simpelweg de tijd zijn werk laten doen. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat zeker.

PS. Waarom beleg je zowel in VWRL als via Meesman?
:-) gelukkig ben ik niet de enige.
Verder heb ik ervoor gekozen om de beleggingen te spreiden. Niet alle eieren in 1 mandje :-). Waarbij ik toch het voordeel heb dat ik bij een dip, zoals in maart, snel kan schakelen via DeGiro en Meesman lekker door kabbelt.
Uitklokken zei…
Ja, sneller is beter :) Volgens mij werkt het best goed om er gewoon minder mee bezig te zijn. Als is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Klopt, er afstand van nemen zal zeker helpen... maar goed, een blog bijhouden helpt daar natuurlijk ook niet mee ;-) Relativeren is een next best thing zullen we maar zeggen.
Geldsnor zei…
VWRL is niet zo heel divers en vooral US-exposure en zéker USD-exposure. Een zeer groot deel van je rendement hangt niet alleen af van de Amerikaanse economie (VWRL=58% US companies en 85% USD), maar ook van de wisselkoers.
Persoonlijk zou ik meer geld investeren in EUR-exposure.

Los daarvan herken ik het wel. Wij zijn nog lang niet zo ver als jij en hebben nog wat grote woningprojecten staan voor dit jaar, maar het gaat wel lang duren.

Als je af wilt van cash kun je overwegen upgrades aan je huis uit te voeren. Zonnepanelen leveren een enorm rendement op. Ook het overstappen op een warmtepomp (volgens mij is jouw huis aardig geïsoleerd) levert veel geld op: het is een investering nu, maar het voorkomt belastingdruk in de VRH. En je kosten zijn aanzienlijk lager, waardoor je minder geld nodig hebt voor FO. Bovendien is het een fantastische hedge tegen inflatie.
Hoi Geldsnor,
Ik ben mij bewust van de druk die op de US ligt. Echter momenteel voel ik mijzelf daar nog comfortabel bij. De wereld staat momenteel op zijn kop en overal moeten er nog klappen komen, iets waar de US erg goed in is, is in het terugveren en aanpassen aan economische challenges, dat is iets waar Europa met zijn interne markten binnen de landsgrenzen simpelweg niet mondiaal denkt en teveel aan zichzelf denkt.
Dat binnen enkele (nu en 10?)jaren de focus van US verplaatst naar China/India lijkt me iets dat zeker in de gaten gehouden moet worden. Echter is het ook maar de vraag hoe dit zich gaat verhouden. De EU en EUR in dat geval zie ik in geen van die gevallen bovendrijven, sterker nog de stabiliteit in de EU is zeer broos en de EUR is al meer dan eens op scherp gezet qua overleefbaarheid.
Zelf wonen we natuurlijk in de EU, en we zullen hier dan ook last van hebben, maar mijn punt is meer dat er overal wel risico’s aan zitten ;-)

Verder qua woningupgrades heb ik eerder al eens gemeld dat ik inderdaad een plan ga maken voor zonnepanelen, niet voor op het dak, maar op de bijkeuken voor wat extra juice. Maar alleen in combinatie met het vervangen van het platte dak.
Qua isolatie hoef je je er verder niet zoveel van te verwachten. Ja het is gedaan wat we konden, maar we wonen nog steeds in een jaren 60 huis waar een warmtepomp niet heel rendabel zou zijn. Een hybride denk ik dan eerder aan om zo herbruik te kunnen maken van onze radiatoren.
Medisana zei…
Wellicht verstandig om ook iets in goud/zilver te doen? Een beetje kopen kan nooit kwaad.
Ik heb daar eerder al wat over geblogd
https://luxeofzuinig.blogspot.com/2020/08/waarom-ik-niet-in-goud-of-zilver.html

Dit is momenteel nog niet veranderd.

Populaire posts