Al 2,5 jaar geen fastfood

 Herken je het ook wel eens dat je op de bank zit en opeens gaat nadenken over allerlei zaken? Zo ook afgelopen week. In huize Luxe of Zuinig kwam het besef opeens binnen dat het wel errrrg lang geleden was dat we fast food hebben gegeten. Een korte rekensom in ons hoofd leerde dat we al zeker 2,5 jaar geen enkele fast food keten hadden bezocht!

Al 2,5 jaar geen fastfood

Vakantie = fast food

In huize Luxe of Zuinig eten we sowieso weinig fast food. Sterker nog, het is beperkt tot vliegvakanties naar verre oorden dat we ons laten verleiden door de fast food ketens. Op Schiphol, ja die plek waar vroeger heel veel vliegtuigen gingen en we ook wel eens kwamen, is het eten altijd schrikbarend duur en vaak ook niet eens heel geweldig. Gezien we met verre vluchten toch wel altijd “vroeg” op Schiphol zijn heb je trek. En die trek stillen we dan altijd met een fast food burger bij één van de twee bekendere merken. Jaren geleden is hiermee een traditie geboren die we tot 2,5 jaar geleden in ere hebben gehouden. Het vakantiegevoel begon op deze manier ook al goed op Schiphol.

Geen vakantie

Echter, de laatste keer dat we op vakantie zijn geweest met het vliegtuig was oktober 2018. En aangezien we voor de rest sowieso sporadisch uit eten gaan (vaak ook nog eens alleen meegenomen op uitnodiging), mijden we de fast food ketens eigenlijk altijd. Er is geen behoefte aan in huize Luxe of Zuinig, en 99% van de maaltijden worden thuis zelf gemaakt. Iets waar ik trots op ben dat we dit weten vol te houden gezien de “zin” natuurlijk soms ook niet aanwezig is komt er altijd wel een maaltijd op tafel die vele malen gezonder is dan een fast food keten, en daarbij, om in het thema van het blog te blijven, nog veel goedkoper ook!

Fast Food

Persoonlijk, en hier zullen veel mensen vast een andere mening over hebben, vind ik de wereld dan ook veel te snel terug vallen op “gemak” en “snel” eten. Een veelgehoorde reden om thuisbezorgd te bestellen is dat het er lekker snel is. Persoonlijk snap ik van die reden niet zo heel veel, als je niet in de grote stad woont, en wellicht als je dat wel doet, heb je, mijns inziens, nooit binnen 20 min je eten aan huis. Maar 20 min kost het mij wel maar om een standaard vlees, groente, aardappelen op tafel te zetten. Het argument snel is dan ook in mijn ogen een drogreden. Het kan namelijk nooit sneller zijn. Gemak dan, daar kan ik mij wel in vinden want dat is het zeker, geen vieze keuken, veel varianten en dingen die je niet in huis hebt. Maar in vrijwel alle “snelle happen” zal het zout/vet/suiker gehalte hoger zijn dan eigenlijk goed voor je is. 

Kosten

Ander punt zijn de kosten. Als ik dan bij de fast food keten sta, en mind you het is inmiddels 2,5 jaar geleden, ben je zo 20 euro kwijt voor... nou ja.... een burgetje met wat frietjes en aangelengde cola, want het ziet er nooit uit zoals op het plaatje. Tja en dat vind ik het eigenlijk niet waard. Zelfde geldt voor “betere afhaal”. Je betaald zo 15 euro voor een maaltijd, nu met de restaurants in corona tijd is 22,50, 25 euro ook niet ongekende bedragen. Maar je eet het wel uit een.... tja plastic bakje wat toch de ervaring “anders” maakt dan echt in het restaurant zitten. Don’t get me wrong, ik begrijp dat mensen hier gebruik van maken zeker in deze tijd zijn er natuurlijk andere redenen ook om de lokale bedrijfjes te ondersteunen, maar aan de andere kant moet niet vergeten worden dat het gewoon hartstikke duur blijft om dagelijks of zelfs wekelijks hiervan gebruik te maken.

Zelf koken

Ja zelf koken kan ook erg prijzig zijn, en dat ligt vooral aan de ingrediënten die je gebruikt. Maak je een standaardmaaltijd is het letterlijk een euro of 2 waar je het over hebt voor twee personen met goede inkoop. Maar bijv met Kerst pakken wij ook uit en stijgen de bedragen behoorlijk. Zo waren wij voor de kerstvakantie met doorloop naar oud en nieuw ook 300 euro kwijt aan inkopen. Dat zijn echter uitspatters en eet je de hele vakantie van. Relatief gezien veel hoger, dan normaal maar alsnog veel goedkoper dan laten brengen of afhalen.
Daarvoor moet je wel een beetje geluk hebben dat je A. Kan koken en B. Wil koken. Anders is de vlucht naar afhaal en gemak veel sterker.
Zelf hoop ik onze dochter ook te leren koken, en hopelijk neemt ze wat van onze talenten over zodat ze ook de keuze bij zichzelf kan neerleggen hoe ze dit in haar eigen wilt gaan aanleren. In ieder geval zullen we zo lang mogelijk proberen haar weg te houden bij de fast food ketens en het een speciale gelegenheid te houden zoals het nu ook is!


Reacties

Geld Coach zei…
Sowieso is koken ook een leuke hobby om met leden van het gezin te doen. En altijd een goede leerschool voor als ze het huis uit gaan, want dan hebben ze de basis al om te overleven.
Mijn jongste zoon houdt erg van Big Macs dus daar komen we soms wel eens. Het is niet gezond, maar zo nu en dan toch wel lekker.
Zelf koken heerlijk zeker na een drukke dag even mijn hoofd leeg, dromen boven de pannen. Daarnaast is er vaak te weinig groenten bij de afhaalmaaltijden, zeker als je een behoorlijke wat er van eet. Dus zelden dat we iets halen en heel soms naar een restaurant.
Ik vind het heerlijk af en toe een macje te pakken. Ik vind het eten gewoon echt lekker en uit eten is duurder. En de laatste tijd bestellen we regelmatig afhaalmaaltijden van een restaurant in de buurt. Omdat ik dan niet hoef na te denken over wat ik wil koken, ik hoef niet naar de supermarkt, niet af te wassen, we kunnen allemaal iets anders eten én ik support het lokale restaurant die anders misschien wel failliet gaat.
Oja, ik heb een verschrikkelijke hekel aan het iedere dag moeten koken, dat telt ook mee! Als mijn man iedere dag zou koken zou ik ook af en toe willen afhalen, want eerlijk gezegd ben ik geen fan van zijn kookkunsten.

Een standaardmaaltijd voor 2 euro vind ik heel knap! Dan moet je denk ik geen vlees, vis, aardappels of groente willen gebruiken. Ben benieuwd wat je voor 2 euro klaar kunt maken waar én 400 gram groente in zit én voldoende eiwitten.
Schrijver zei…
Jammer dat er veel spel- en taalfouten in je post zitten. Google is genadig... dogreden bijvoorbeeld.
Anyhow: het is zeker sneller als ik 's middags tussendoor een bestelling plaats die wordt geleverd als mijn man en ik met de kinderen thuiskomen na het werk. Daarnaast hoeft besteld zeker niet altijd fast food te zijn in de trant van ongezond. Goedkoop is het inderdaad niet, maar een standaard maaltijd voor 2 euro met z'n tweeen kan in mijn ogen geen goede ingrediënten bevatten. Dan doe je al niets met vlees of vis en koop je echt alles in bulk ofzo. Wij komen niet vaak in fast food ketens, simpelweg omdat ze niet in de buurt zitten, maar een pizzaatje bestellen of sushi, daar worden we bijzonder blij van.
Anoniem zei…
We eten 98 procent van de tijd zelfgekookt, meestal volgens het principe eenvoudig maar voedzaam. De resterende. 2 procent is afgehaald van een goed restaurant, of bereid met een kant en klaar component zoals reeds door de slager gemarineerd vlees, of voo9rgesneden groenten.
Soms kom je daardoor weer op ideeën voor zelfgekookt maaltijden, want de werkdruk is onveranderd hoog en de kok heeft ook niet alle dagen inspiratie, of zin!
Zeker, guilty pleasure, maar ik blijf mij altijd verbazen wat een verschil het is met het plaatje en hoe het eruit ziet op je bord...... Dat is vaak toch wel een afknapper.
Lekker dat je jezelf daarin kan verliezen!
Ik moest wel even glimlachen over je commentaar van de kookkunsten van de man ;-) Dat is hier dus precies omgekeerd, waardoor ik feitelijk eigenlijk altijd kook. Komt ook omdat ik het leuker vind om te doen dan vrouwlief ;-)

En qua eten voor minder geld, alles kan nog altijd goedkoper ;-) Maar goed op de aanbiedingen letten, goedkoop bulk inkopen en dan kom je een heel end. Er zijn echter genoeg bloggers te vinden die op de centen per maaltijd zitten... daar heb ik dan weer mijn twijfels over qua eetgedrag. Het is maar net wat je gewend bent ook natuurlijk!
Je hebt zeker gelijk met mijn taal en spelfouten. Ik ben daar nooit het beste in geweest en zal dat ook nooit worden ben ik bang.
Daarnaast, zo blijkt weer, zijn spellings checkers ook niet zaligmakend.
Ik zal voortaan het eens nalezen, maar goed voorkomen zal ik ze nooit. Gelukkig verdien ik niet mijn brood met journalistiek ;-)

Eens overigens dat afhalen niet ongezond, hoeft, te zijn. Maar vaak is het wel ongezonder dan de standaard, vlees, aardappelen, groente. En ja, als je oplet met de aanbiedingen daarop je maaltijden plant en groter inkoopt is het zeker mogelijk. Sterker nog, zoals ik al in een eerdere reactie aangaf zijn er mede-bloggers die het voor nog veel minder kunnen. Dat red ik dan weer niet ;-)
Klopt, er zijn dagen dat ik ook geen zin heb. Absoluut niet zelfs. Maar goed, dan moet ik ff niet zo zeuren en voor ik het weet staat de maaltijd op tafel met iets wat we in de koelkast vinden.
Schrijver zei…
Ach, zelfs journalisten maken heeeeeel veel taalfouten. Ik corrigeerde deze week de titel van een blogpost, wat later een tekst bleek te zijn van een NRC-journalist.
Het helpt soms gewoon om een paar frisse ogen ernaar te laten kijken.

Ik denk dat in algemene zin een AGV'tje niet persé het gezondst is. Alles hangt af van soort A, G en V en de bereidingswijze ervan.

Ik geloof echt wel dat dingen extreem goedkoop kunnen, maar ben ervan overtuigd dat dat (uitzonderingen daargelaten) ten koste gaat van kwaliteit, milieu en/of dierenwelzijn.

Populaire posts