Dividend een mooi principe

 Hoewel ik mijzelf in de categorie “sigaar uit eigen doos” bevind als het gaat om dividend, blijft het een mooi principe waar je, in mijn ogen, een stukje rente mee kan compenseren dat we niet op de spaarrekening meer krijgen. Een mooi extraatje die elk jaar meer wordt. Ik heb het eens op een rij gezet hoeveel dividend ik per jaar kan verwachten met mijn huidige inkoopbeleid.

Overzicht
Laten we weer net zoals altijd kijken naar het overzicht.
Let op, dit is een versimpelde weergave van dividend uitbetaling, op basis van 1,5% dividend en 5% rendement op de investering waarbij het dividend direct weer wordt geinvesteerd

Dividend een mooi principe


Dit overzicht laat zien hoeveel dividend er ongeveer verwacht kan worden in een bepaald jaar op basis van de verwachtte eindstand van het eindbedrag van 31 december. Deze is wat rooskleuriger dan de werkelijkheid, maar geeft een mooie indicatie wat er ongeveer verwacht kan worden. Zo is ook te zien dat voor 2021 we de grens van 2000 euro dividend gaan doorbreken. Dat houdt in dat in 2021 we ook 1 maand “gratis” leven. En we vanuit deze termen dan ook 1/12de FO zijn indien het ons doel was de spaarpot niet te laten slinken om uit te leven. 

2020

Afgelopen jaar zijn we door de grens van 1000 euro dividend gegaan, maar is ook te zien dat de totale dividend percentage een stuk lager is met 2019. Logisch ook, want vele bedrijven hebben de dividenden stopgezet, verlaagd of uitgesteld. In 2021 verwacht ik echter weer meer richting de 1,5% te komen. 

Kijkje in de toekomst

Stel, de wereld blijft gaan zoals het nu doet en 5% rendement is een realistisch getal dan zie je dat het steeds sneller gaat met de beleggingspot wat ook wel het 8st wereldwonder van Einstein wordt genoemd. Stel ik blijf tot mijn 67st werken, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, en blijf ook hetzelfde inleggen. Dan zou het potje zijn opgelopen naar 4 miljoen met een verwacht dividend van 57.000 euro per jaar. Een prima salaris op zichzelf wat een ongelooflijk bedrag is met nietsdoen.  Maar ik hoop niet dat ik tot dat bedrag zal komen en veel eerder de keus heb gemaakt om echt te gaan stoppen. Laten we zeggen op zijn minst 17 jaar eerder ;-) al zou nog eerder ook mijn voorkeur hebben.  Alles hangt af van hoe de wereld zich gaat verhouden, maar dit soort staatjes geeft toch altijd mooie toekomstperspectieven aan waar ik toch wel vrolijk van wordt. Dividend is hier een mooie extra drijvende kracht die hem alleen maar harder aanslingert!

Hoe kijken jullie tegen dividend aan?

 

Reacties

Dividend is op dit moment een mooie manier om geld te creëren. Maar ik vraag me echt af of het de meeste goede manier is om het voor elkaar te krijgen om te gaan stoppen met werken.
4 miljoen (en ook 2 miljoen of 500.000 of zelfs 111.000 euro is heel veel geld om op een rekening te hebben staan dat je niet voor iets anders kunt gebruiken. Ieder jaar 24.000 euro opzij leggen voor beleggingen kun je mogelijk ook op een betere manier gebruiken. Stel dat je dit geld investeert in opleidingen of persoonlijke ontwikkeling en je daardoor zulk leuk werk hebt dat je niet meer wilt stoppen met werken? Stel dat je met dit geld zorgt voor een heerlijk, afbetaald huisje omringd met de zaken waar je van houdt en je alleen maar geld nodig hebt voor de boodschappen en wat geld om te sparen voor een nieuwe auto of vakantie?
Belegd geld is ook 'dood' geld, het stroomt niet, geeft geen nieuwe impulsen aan je leven, je investeert het niet in de maatschappij.

Zelf heb ik nu zulk leuk werk dat de tijd die ik te besteden heb niet voelt als werken. En ik krijg er ook nog geld voor, veel geld, omdat ik echt leuk vind wat ik doe en mijn opdrachtgevers heel blij zijn met mij en mijn inzet. Ik houd iedere maand genoeg geld over naast de noodzakelijke kosten. Ik heb een heerlijk huisje dat weliswaar nog niet afbetaald is (ben ook niet van plan om dit helemaal te gaan doen, lage maandlasten is voor mij prima). Ik hoef eigenlijk niet meer met vakantie, want ik woon heerlijk, maar af en toe doe ik dit toch. Er is een mooie buffer waardoor ik 3 jaar niet hoef te werken als ik dit niet wil. Dit zorgt ervoor dat ik alleen die opdrachten aanneem die ik echt leuk vind. Ik heb een heerlijk leven en koop wat ik nodig heb of wat ik leuk vind.
Hoi Moestuinfeestje,
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om te leven van het dividend. Dat is een mooi extratje die ook meteen zorgt dat, als je deze terug investeert, voor een slingereffect op je aandelen zorgt en dat het stiekem behoorlijk oploopt.

Verder de punten die je aangeeft zijn allemaal terecht en vind ik zelf ook belangrijk. Zo heb ik een hele leuke baan nu waar ik plezier uit haal en mijn energie in kwijt kan, daarnaast investeer ik jaarlijks in een opleiding in diverse gebieden, afgelopen jaar bijv heb ik een opleiding schuldhulpverlening gedaan wat ik ook wil gebruiken in mijn verdere loopbaan in een totaal andere sector. Dus ook daar wordt in voorzien.

Qua huis e.d. Zijn we ook voorzien. We hebben veel verbouwingen gehad en dit jaar in corona elke dag blij geweest met de investeringen die we daarin hebben gedaan. Sterker nog, ik benoemde het nog deze week tegen mijn vrouw!

Met andere woorden, veel van de dingen die je noemt zijn terecht, raak en ook al ingevuld op een manier waar ik mij prettig bij voel. Doordat we aan deze randvoorwaardes voldoen is ook enkele jaren geleden het gevoel gekomen om niet meer afhankelijk te zijn van een baan, wat ook ervoor zorgt dat ik zo bezig ben met FIRE, en onbewust al jaren blijkbaar was.

Met andere woorden, het is een bewuste keus om geld in investeringen te hebben zitten en voor mij te laten werken, zodat ik de keus krijg om bijv mijn loopbaan om te gooien als ik het echt zat ben! Neemt niet weg dat ik nu gewoon erg tevreden ben met hoe alles gaat en waar ik mij nu bevind in het leven.
Mr Groeigeld zei…
Dividend lijkt op korte termijn een sigaar uit eigen doos (het gaat even kort van de koers af), echter op lange termijn bepaalt het 60-80% van je portfoliogroei bij herinvestering. Dat zie je ook in je voorbeeld terug. Daarnaast heb je nog eens dividendgroei, wat veel bedrijven jaarlijks doen.

De 1,5% die je aanhoudt is wel wat aan de conservatieve kant trouwens.
Helemaal eens!
Voor het percentage kan je zien dat 1,5% nog aan de hoge kant is, ik kom eerder op 1,3% en dit jaar 1,1% aan dividend. Weliswaar op basis van het eind bedrag, waardoor er iets vertekend is, maar heel veel meer is het niet.
Ik zit dan ook niet vol in dividendaandelen die inderdaad veel meer dividend uitkeren.
Anoniem zei…
Voor alle duidelijkheid: als je uitgaat van een vermogen van 4 miljoen en je denkt een salaris van 57K eur te ontvangen, moet je er wel rekening mee houden de je meer dan 60K eur vermogensbelasting dient te betalen. Is natuurlijk niet erg met 4 miljoen op de bank, maar je vermogen neemt wel af!
Je vergeet hierbij dat er (hopelijk) ook nog vermogensgroei in de vorm van waardestijging zit in de aandelen zelf ;-)

Populaire posts