#4 2023 - Sportupdate

  Hier is hij dan, voor vele een doorn in het oog voor een finance blog, maar voor mij een absoluut heerlijk moment om eens te kijken hoe het met mij gaat. Ik wil hier een kwartaallijks ding van maken en daarom vandaag update #4 van het jaar. Lees update #1 hier , update #2 hier en update #3 hier. Hoe staat het ervoor na een jaar van sporten?

#2 2023 - Sportupdate

Het leed dat geen blessure heet

Ahhh, wat fijn. Geen blessure meer! In december ben ik weer los gegaan en goed ook. Ik heb het rustig aan opgebouwd, maar tegen het einde van december zat ik weer netjes op twee keer indoor fietsen en vier keer hardlopen. Erg fijn en ik voel mijzelf er ook meteen weer prettiger bij. Nu is het zaak om heel te blijven terwijl ik dit aan het doen ben. Daarom heb mij netjes eraan gehouden om elke donderdag een rustdag in te bouwen. Naast de rustdag heb ik ook mezelf verteld dat ik minimaal één keer per week een ringfit sessie moet hebben op de Switch. Hierin zitten verschillende oefeningen die meerdere spiergroepen aanspreken en het toch “leuk” houden om hiermee bezig te zijn. Eens zien of ik daar mijzelf goed aan ga houden :-)

Tijd voor de echte kwartaalupdate.

Wekelijkse routine

De wekelijkse routine is  in de laatste maand van het kwartaal weer opgepakt zoals ik hierboven beschreef en daar ga ik in het eerste kwartaal van 2024 dan ook mee verder om hopelijk mijn snelheid weer te verhogen.

De afstanden

De afgelopen drie maanden heb ik de volgende afstanden gerend, gewandeld en gefietst.

Oktober:
Hardlopen (3x): 31,2 km
Wandelen (28x): 77,9 km 
Fietsen (14x): 330,5 km

November:
Hardlopen (4x): 36,3 km
Wandelen (20x): 50,7 km 
Fietsen (15x): 432,8 km

December:
Hardlopen (16x): 134,3 km
Wandelen (21x): 57,0 km 
Fietsen (6x): 156,0 km

Er is een duidelijke trend opwaarts te zien qua hardlopen. Zeker als je het vergelijkt met de twee maanden ervoor. Fietsen is duidelijk weer ondergeschikt geraakt. Helemaal prima want hardlopen vind ik ook een leukere bezigheid ;-). Het wandelen zit er ook nog goed in en daar heb ik zeker in de laatste maand ook nog genoeg activiteiten van gelogged en behoorlijk wat kilometers nog afgelegd.

De vooruitgang

Is er vooruitgang te boeken? Nee is het antwoord hierop. Ik zie dat ik nog steeds niet terug te oude ben en daar ben ik ook niet over verbaasd. Het duurt gewoon weer een paar maanden voordat ik, hopelijk, weer terug ben op het oude niveau. 

Garmin (Lactaat drempel)


Nu ik weer een paar interval sessies heb gehad (lees twee) heb ik ook weer een nieuw ijkpunt gekregen waaraan ik kan refereren. Zoals verwacht is deze lager dan eerst. Logisch want je hebt twee maanden amper gesport met hardlopen en je verliest gewoon heel snel conditie, ondanks dat ik toch behoorlijk op de fiets heb gezeten. De vorige keer kon ik het nog niet goed zien. maar nu ik een twee keer een interval heb gelopen is er echt een trend naar beneden te zien. Het is niet zo dramatisch als ik nu voordoe, want zoals je ziet gaat het om seconden.. maar het is slechter en de trend opwaarts is gebroken. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe lang deze naar beneden blijft gaan. Ik hoop stiekem dat deze toch weer omhoog gaat in het aankomende kwartaal! Stijgende lijnen zijn altijd beter.




Mijn VO2 max op Garmin is wel omhoog gegaan. Niet op het hardlopen maar well op het fietsen. Logisch ook eigenlijk want ik heb zoveel gefietst dat dit toch echt wel effect moet hebben gehad. Zo is deze van 50 naar 52 gegaan. 
Met het hardlopen is deze gelijk gebleven op 45. Als ik naar de cijfers achter de komma kijk zie ik dat ik heen en weer fluctureer afhankelijk van het soort run. Zo doe ik het beter op pittigere rensessies dan het langzame rennen. Wat ook aangeeft dat mijn voornaamste trainingeffort zal moeten zitten in het langzame rennen om meer conditie op te bouwen. Ik denk dat ik hier het meeste van ben kwijtgeraakt door alle ziektes en zeertjes.  

Runalyze.com (vo2max per run en trend + snelheid)


December lijkt toch een kleine verbetering te tonen en daar hou ik maar aan vast. Ik ben benieuwd hoe de values eruit zien als ik over drie maanden weer onderweg ben.



Hier zien we een duidelijke andere trend. Vo2Max is gestegen naar bijna 51en de snelheid ook. Nu is snelheid niet echt een norm op binnen fietsen, maar ik merk bij elke sessie nog steeds dat het een goede verbetering is geworden doordat ik even focus op het fietsen heb gelegd. Ik ben dan ook benieuwd nu ik minder fiets of dit slechter gaat worden. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn fiets sessies, doordat ik er minder doe in een maand, qua focus heb verlegd van rustig naar intensief. Kort maar krachtig zeg maar en of dat er dan voor zorgt dat ik op niveau kan blijven.. We gaan het meemaken.

Intervals.icu



We hebben weer een trend omhoog gevonden! Noemswaardig daarbij zijn twee dippen. Beide dippen hebben te maken met ziekte. Ik was nog twee keer ziek en dat resulteerde erin dat ik geen activiteiten heb gedaan en dat merk je meteen. Maar de overall trend is omhoog. Zo omhoog dat het ook zichtbaar is dat ik weer in het groen uitkom. Een mooie verbetering! Want in die zone ga je daadwerkelijk verbetering zien. Nu is het zaak om in de groene zone te blijven! 

Terugblik en Vooruitblik 

Terugkijkend of het afgelopen kwartaal ben ik blij dat ik weer wat momentum heb gepakt. Nu is het zaak om dit vast te blijven houden en mijzelf blessurevrij te houden. Ik hoop dat ik daarin nu een goede balans heb gevonden.

Vooruitkijkend naar het aankomende kwartaal zal deze in het teken staan van opbouwen en weer terug komen op het oude niveau. Vlak daarna wil ik dan eindelijk het doel proberen te bereiken van de 10km onder de 50 min te zetten. Ik heb goede hoop dat ik dit wel weet te realiseren in dit eerste kwartaal maar of het echt lukt….. ik ga het meemaken! Ik ga er in ieder geval alles aan doen om zo dicht mogelijk bij de 50 min te komen. Het zou niet onmogelijk moeten zijn.

Hoe gaat het met jullie conditie?


Reacties

Petra zei…
Hoe bevalt die Nintendo Ringfit dinges?
Het werkt prima, maar verwacht er geen hele zware workout mee. Het is echt interactief gamen en in beweging zijn wat op zich een prima doel is
Ik loop elke dag hard behalve op zondag en dat bevalt uitstekend.

Populaire posts