Q2 2022 - Autokosten
Het tweede kwartaal van 2022 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld in juli! Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het tweede kwartaal?
Laten we snel beginnen met het overzicht
Q2 2022 - Autokosten
Net als het eerste kwartaal is er ook dit kwartaal weer meer gereden dan vorig jaar. Meer dan 2000 kilometer kon ik noteren. Wat in vergelijking met 2019 nog steeds maar een fractie is van de ruim 6500 kilometer die ik toen kon noteren. Maar er zit wel weer schot in, want in deze eerste zes maanden van het jaar 2022 heb ik bijna evenveel gereden als in heel 2021!
Wat daarbij ook opvalt is dat de benzineprijs natuurlijk ge-explodeert is. In juni heb ik voor het laatste getanked en mocht ik €143,26 aftikken….. Dat zijn toch bedragen waar je niet vrolijk van wordt. Sterker nog toen ik de auto tweedehands kocht schrok ik van een bedrag van €100 wat daarna vrij snel alleen maar minder en minder werd per tankbeurt. Ergens ben ik dan ook blij dat ik niet zo vaak hoef te tanken, want zoals te zien is in juni zorgen de hoge kosten van de benzine ervoor dat we een minbedrag mogen noteren inclusief afschrijving en dat is een tijd geleden zonder onderhoud of een autovakantie.
Verder is mijn voorspelling van vaker naar kantoor niet uitgekomen, dit is welgeteld twee keer gebeurd dit kwartaal. Iedereen is gewend aan thuiswerken en de meeste zijn er ook dusdanig aan gewend geraakt dat we enkel en alleen naar kantoor gaan om een project op te starten. Maar ook hier gebeurd het vaker dan niet. Ik zelf prefereer dan ook nog steeds het thuiswerken. Het is efficiënter, effectiever en vooral ook handiger om mensen bij elkaar te krijgen. Want je kan veel makkelijker iets plannen door het missen van reistijd of mismatched agendas. Met een druk op de knop zit je bij een call. Ideaal.
De rest van het kwartaal is niet spannend geweest op het front van de autokosten en kan daar ook weinig over melden.
Vooruitblik op Q3 2022
In Q3 gaan we op vakantie. Met de auto wel te verstaan, maar gewoon weer lekker in eigen land. Een weekje er even tussenuit. Waarbij het plan ook nog is om even de grens over te gaan naar Duitsland om “goedkoop” te tanken. De hoop is dat ik het red met de huidige tank benzine tot daar en in Duitsland zodat we de maand juli doen met Duitse benzine. Eens zien of dat lukt. Het is wellicht wishful thinking.
Verder denk ik niet dat er heel veel spannende dingen gaan gebeuren aankomend kwartaal. Ik verwacht geen onderhoud, de airco doet het nog steeds gelukkig prima. En de teller van onderhoud van de auto staat al tijden op 5000km nog te gaan. Als dat zo doorzet hoef ik dit jaar geen onderhoud te regelen wat ook weer scheelt en kan ik het mooi combineren met de APK in januari.
In ieder geval ga ik geen verwachting meer neerzetten dat ik vaker naar kantoor moet komen want dat zie ik niet meer gebeuren tenzij de het verwachtingsbeleid van ons bedrijf anders gaat worden. Al vermoed ik met de krapte op de arbeidsmarkt dat dit zeker niet aangescherpt gaat worden, want ik hoor steeds meer signalen om mij heen dat de meeste mensen, in mijn beroep althans, de voorkeur geven aan lekker thuis werken. We gaan het meemaken.
Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?
Reacties
Deze 3700 EUR horen bij 11800km, dus 31ct per km. Uiteraard geldt voor ons dat méér rijden leidt tot extreem lagere kosten per km, omdat 85% van de kosten vaste kosten zijn. Normaliter zijn de kosten per km nog iets lager, omdat we zelden hoeven te tanken. Maar nu ik wat drukker ben (qua rijden & afstanden doordat ik op meer plekken kom), moet ik iets vaker tanken.
Tegelijkertijd neemt de utilisatiegraad per auto wel fors toe. Niet direct positief uiteraard.
Ik hoop persoonlijk nooit aan die kilometers en kosten te komen. Maar goed lease<->Prive zijn gewoon compleet andere werelden om te vergelijken.