Weggooien is zonde!

 Luxe of Zuinig is trouw aan zijn supermarkt. Ik ga alleen naar de AH. Daar kan je natuurlijk als consuminderaar van alles van vinden. Maar de overige supermarkten in onze omgeving (Dekamarkt, Coop, Plus) zijn duurder of minder prettig om te winkelen. Overige supermarkten (Aldi, Lidl) zijn niet in het dorp aanwezig en kan ik niet te voet halen. Met andere woorden, het is een bewuste keus om lekker bij de AH te shoppen. Maar iets waar ik mij wel aan irriteerde is dat een hoop boodschappen niet voorzien worden van stickers of een apart hoekje waar ze afgeprijsd worden. Tot nu.

Weggooien is zonde!

Too good to go

In ons dorp is het principe van TGTG ook niet aanwezig, ook de proef van de app “Overblijfers” van AH was niet hier te proberen omdat er geen deelnemende winkels waren. Dat is jammer want ik doe graag mee aan minder voedsel verspillen. Zo kijk ik altijd eerst naar de 35% sticker en prefereer ik die boven een “verse”. Dat is zowel goed voor mijn portemonnee als voor de de afvalbak. 

Maar wat de supermarkt niet had was de “Brood van gisteren” sticker. Iets wat ik wel in andere supermarkten had gezien en wat ook aangeboden wordt in de TGTG boxen. Maar bij ons volledig afwezig was. Iets wat mij verbaasd, want of de supermarkt heb zo een strak inkoopbeleid dat het nooit mis gaat. Of ze gooien het allemaal weg. Waarvan ik vermoed dat het laatste gebeurde. Zonde!

Brood van gisteren

Maar vorige week viel mij opeens op dat er een aparte sectie is ontstaan waar brood in wordt gezet en wordt voorzien van deze stickers. Je hoeft niet twee keer tegen Luxe of Zuinig te zeggen dat dit een goede deal is.

Elke keer dat ik nu in de supermarkt ben kijk ik dan ook even of ze brood hebben liggen en het antwoord is tot op heden altijd “ja” geweest. Van hele broden tot kadetten tot krentenbollen. Alles ligt er en allemaal voorzien van zachte prijsjes. Een aantal voorbeelden:

- Zes krentenbollen - €0,25
- Heel volkoren brood - €0,50
- Tien kadetten - €0,50

Dat zijn nog eens leuke prijsjes voor brood! Dat scheelt aanzienlijk op het boodschappen budget gezien brood vaak op ons bordje ligt.

Ik kan dit soort initiatieven alleen maar aanmoedigen! 
Heeft jullie supermarkt ook brood van gisteren voor een zacht prijsje?

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Helaas hebben supermarkten hier in de buurt niet zo'n aanpak. Ik krijg bijna de neiging om zelf zoiets te beginnen, want ook ik ben zwaar tegen voedselverspilling. Hier thuis gaat vrijwel alles op, of we vriezen het in.

Een feitje om niet vrolijk van te worden: wist je dat we zo'n 2/3e deel van de hele voedselproductie op aarde weggooien? Een derde deel doordat het scheef/krom is en dus niet gewenst zou zijn door de consument, of door verkeerde opslag. En nog een derde deel door afkeur in de keten, na houdbaarheidsdatum en door de consument. Ik vind dat echt ongelofelijk.
Ja, als je jezelf erin verdiept is het inderdaad erg beschamend om te zien hoeveel eten we weggooien in de wereld. Er is dan ook meer dan genoeg eten om de hele wereld te voeden, maar helaas bereikt het niet de juiste plekken en is er daardoor honger in de wereld… Zoals je zelf al zegt, je wordt er niet vrolijk van.
Mr Groeigeld zei…
Precies, er is geen voedseltekort in de wereld, we hebben het voedselprobleem zelf gemaakt op basis van luxepatronen. Als we al eens beginnen met accepteren, dat een kromme komkommer of gekke tomaat prima smaakt, dan hebben we al een groot deel afgevangen. Samen met bovenstaande initiatieven, plus wat eerlijker verdelen, komen we een heel eind.

Populaire posts