Q2 2022 - Beleggingen

   De laatste update alweer in de kwartaalupdate ronde en traditioneel is deze de beleggingsupdate. Hoe is het gegaan afgelopen kwartaal. Laten we weer beginnen met een overzicht.

p.s. de cijfers zijn gebaseerd op Luxe of Zuinig zijn eigen aandelen potje. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de andere beleggingspotten binnen het gezin. Bovendien zit hier ook geen pensioenpotten in verwerkt.

Q2 2022 - Beleggingen

Q2 vs Q1

Vorig kwartaal kon ik nog melden dat er een duidelijke dip te zien is, en dit kwartaal is dat niet anders, want de beurs is verder omlaag gegaan. Maar terwijl ik dit schrijf vliegt deze, net als vorig kwartaal, ook weer net zo hard omhoog. Dat is ook te zien in de grafiek, die zelfs op maandbasis, een grillig patroon laat zien met pieken en dalen. Het moge duidelijk zijn. De beurs is onstuimig en erg jumpy op het moment. Er hoeft maar iets te gebeuren en er vliegt 2% vanaf om de volgende dag weer 2% erbij te krijgen. Met het belegde bedrag dat er inmiddels staat is dat meer dan een maandsalaris fluctuatie op dagelijkse basis. Gelukkig dat ik maar één keer per maand naar de beurs kijk zullen we maar zeggen :-). In ieder geval zijn we een behoorlijk deel van de “papieren” winst kwijtgeraakt. Op het hoogtepunt van november vorig jaar stond ik op een winst van 31,66% wat zich vertaalde in €58.263. Daar is nu nog 15,77% van over, ofwel €27.819. Dat is meer dan €30.000 wat is verdampt in “papieren” winst. Om maar even aan te geven hoe hard het kan gaan.

Toch heb ik besloten na de eerste dip om een extra injectie in de beleggingsrekening te steken. Er is €20.000 bij gekomen in het Meesman account omdat ik dacht dat 20% ervanaf al mooi was. Little did I know dat er nog meer af kon gaan. Maar goed er zat ook een ander motief achter, want ik wilde het inleggen voordat de ex-dividend werd bereikt (hierover in een ander blogpost meer). Waardoor een gedeelte van het verlies alweer gecompenseerd is. Wederom, het is allemaal papiergeld. Ik zit erin voor de lange termijn.

Door deze kapitaal injectie is de totaal som van de aandelen toch hoger geëindigd dan in april van dit jaar op €214.059. En zijn we eindelijk definitief boven de €200.000 grens uitgekomen waar we een beetje omheen bleven zweven. Het moet wel heel slecht met de economie gaan om er nu nog onder te komen. Maar goed zeg nooit nooit.

Vooruitblik naar Q3 2022

Aankomend kwartaal kan het twee kanten op gaan. We gaan verder richting een recessie. Of we gaan weer de weg omhoog vinden. Dat is de wijsheid die ik heb. Maar welke het gaat worden…… Ik kan het je niet vertellen. Er zijn teveel factoren om er rekening mee te houden. De markt is jumpy en de rentes vliegen omhoog. Huizenprijzen maximaliseren en overbiedingen bekoelen. Consumentenvertrouwen daalt en inflatie stijgt. Rusland heeft ook nog veel vingers in de pap met het gas en de aankomende winter en dan hebben we het nog niet over de voedselcrisis in de minder rijke delen van deze wereld. Al met al. Er is veel ellende in de wereld en de vraag is hoe dit zich gaat uiten op de aandelen. Is het al ingeprijsd? Is het voorzien? Of moet het ergste nog komen. Luxe of Zuinig weet het niet, maar gaat gewoon door met de maandelijkse inleg en de rest…. Ik kan er weinig aan veranderen afgezien van zo zuinig mogelijk zelf zijn.

Hoe is het met jullie kwartaal gegaan?

Q2 2022 gerelateerde posts

Q2 2022 - Autokosten

Q2 2022 - Persoonlijke savingsrate

Q2 2022 - Huishoudboekje

Q2 2022 - Energiekosten

Q2 2022 - Beleggingen

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Ondanks de dip heb je een mooi kwartaal achter de rug. Gefeliciteerd met die "definitieve" 2 ton!
Voor mijn gevoel zijn de markten aan het uitbodemen en is het ergste geweest. Maar zeg inderdaad nooit nooit. Komende weken komen de bedrijfscijfers. Als die meevallen, gaat alles weer omhoog. Zoniet, dan kan er nog wel wat vanaf. Zelf heb ik afgelopen tijdregalmatig wat ingelegd, dat heeft tot nu toe goed uitgepakt.

Populaire posts