Is een regenton kostenefficiënt?

Luxe of Zuinig heeft een tijdje terug een waterton gekocht. We zijn er erg blij mee en hebben al behoorlijk gieters ermee gevuld. Maar we wisten ook dat je het niet uit kosten technisch aspect moet kopen. Toch was ik benieuwd hoeveel gieters ik eruit moest halen voordat het wat gaat opleveren tegenover de kosten. Ik zocht het uit!

Water is te goedkoop

Leidingwater is goedkoop, veel te goedkoop vind ik. Puur kijkend naar de prijs van water kost bij ons (inclusief 9% belasting) één m3 water €1,34. Hiervoor heb ik 1000 liter water. €0,00134 per liter water. Ongelooflijk eigenlijk dat het hiervoor aangeboden kan worden. 
Doordat water dan ook zo goedkoop is zorgt het er ook voor dat het vaak totaal niet lonend (vanuit financieel oogpunt) om zo een regenton te kopen. Want het vergt nogal wat gieters water om de kosten er weer uit te halen. 
Bovendien is een regenton erg lelijk, vooral de goedkope, en moet je ook maar een afvoer hebben die in je tuin uitkomt waar je de ruimte hebt voor een regenton. Je hoort het al, ik was nooit zo een fan. Maar daar kwam verandering in en wel om twee redenen.

Regentonnen met stijl

We zijn niet de enige die het uiterlijk van een regenton nou niet echt mooi vinden en daar hebben sommige makers wat op gevonden. Namelijk een regenton “mooier” maken. Het merk Elho heeft een regenton wat ook meteen een plantenbak is en een stijlvolle vorm heeft. (Zie foto)

En dat sprak ons wel aan. Bovendien had deze niet slechts 100 liter, maar wel 200 liter aan capaciteit. Dat laatste is overigens vooral op papier, want de oplettende lezer ziet dat het kraantje op ongeveer 20%-25% hoogte zit. Effectief schat ik dat er 150 liter capaciteit in zit als deze helemaal vol is. Wij waren in ieder geval enthousiast over de ton toen we hem zagen. Eens geen lelijk groen ding!

Subsidie

Het tweede aspect wat belangrijk was, was het feit dat onze gemeente een “regentonnen subsidie” heeft bedacht. Elke bewoner die een regenton van minimaal 200 liter neerzet krijgt €80 subsidie. Dat is een flink bedrag! Het moge duidelijk zijn dat beide zaken ons over de streep haalde en we daardoor de regenton aanschafte en installeerde. De prijs hiervoor was als volgt:

1. Regenton: €124,95
2. Aansluitset: €12,95

Totale kosten: €137,90

Hoeveel liter water voordat deze is terugverdiend?

Nu komt echter de hamvraag, hoeveel liter water moet ik uit de regenton halen voordat ik hem heb terugverdiend? 

Stel ik zou geen subsidie krijgen dan staat €137,90 gelijk aan 102,91 m3 aan water.  Dat is meer dan ons jaarverbruik aan water in huize Luxe of Zuinig. Deze 102,91 m3 staat weer gelijk aan 102.910 liter water.
Dat houdt in dat met een 10 liter gieter er 10291 keer heen en weer gelopen en gevuld dient te worden om quitte te spelen.

Dat is, heel heel heel veel water. En ik durf te wedden dat de meeste mensen het niet zo lang volhouden. 

Maar hoe zit het in het geval van onze subsidie?

Als we €80 hier vanaf halen komen we op een totale prijs van €57,90. Dit staat gelijk aan 43,209 m3 aan water, of wel 43.209 liter water. Dat houdt in dat met een 10 liter gieter er 4320,9 keer heen en weer gelopen en gevuld dient te worden.

Dat is, nog steeds, een heleboel water moet ik zeggen. Om dit te halen, er vanuit gaande dat er 150 liter uit de ton kan komen dient de ton 288 keer helemaal gevuld te worden en weer helemaal leeggehaald.

Gaan we dat redden?

Als ik een simpele berekening maak en een heleboel factoren hierbij vergeet, hoe lang gaan we hierover doen. In de tijd dat we de regenton hebben (april) tot nu is de regenton vier keer gevuld geweest en ook weer volledig leeg gemaakt. Laten we zeggen twee keer in de maand gemiddeld dat dit gebeurd en dat we aannemen dat dit patroon het hele jaar doorzet. Dan hebben we vierentwintig regentonnen per jaar te pakken.

Daarmee zouden we er twaalf jaar over doen om 288 regentonnen te vullen en weer te legen. Mmm dat is best lang. En ik durf ook wel te wedden dat menig regenton die periode niet overleefd. Niet zozeer omdat de regenton kapot is, maar meer omdat mensen gemiddeld elke zeven jaar verhuisd en een regenton denk ik niet meeverhuisd ;-) Of in ieder geval niet vaak.

Niet alles hoeft financieel aantrekkelijk te zijn

Een befaamde quote of een blog over financieel. Maar dit is natuurlijk wel waar. Ik wist van te voren dat het niet aantrekkelijk was om een regenton te kopen, maar toch heb ik het gedaan. Reden? Onze dochter vind het erg leuk om met water te spelen en de regenton is hierbij een perfecte methode waar ze uuuuuuurreeeennn plezier uithaalt. Dat op zichzelf is al onbetaalbaar.  Maar het loont ook omdat hiermee regenwater nuttig gebruikt wordt en niet via het riool weer verdwijnt. Een win win situatie en ach, dat dit mij dan eigenlijk geld kost. Helemaal prima!

Hebben jullie al een regenton?




Reacties

Geld is tijd zei…
leuk uiteenzetting! Naast het financiele aspect zitten er nog een paar andere voordelen aan:
-in de zomer is het regentonwater warmer dan kraanwater. Vinden planten doorgaans fijner
-door regenwater op te vangen ontlast je de riolering en voorkom je blanke straten (niet veel, maar alle beetjes helpen)
Haha, warmer water voor de planten. Ik vind hem mooi :-) Maar inderdaad de snijbloemen doen het ook beter op lauw water.
Geldsnor zei…
Jazeker, vorig jaar al over geblogd ook. "Probleem" met regentonnen is vaak dat je het water nodig hebt als er geen water meer in zit. EN als 'ie vol is, dan is de grond vaak al nat genoeg. We hebben de regenton de afgelopen weken nu 3x leeg laten lopen, in de moestuin. De rest van de tuin doet het maar zonder water.
In de voortuin/zijtuin hebben we nog 2 regenpijpen die we gaan afkoppelen van het riool, en het tuinhuisje ontwatert al op de wadi. Daar hebben we dus geen regentonnen nodig. Maar het dak van de garage was dus wel een mooie voor de regenton.

Het feit dat het water warmer is, is overigens niet het fijnste voor de plantjes. De betere zuurgraad en overige elementen maken regenwater beter voor de tuin. Bovendien scheelt het energie, want het water moet anders ook nog gezuiverd en gepompt worden.

Blank staande straten hebben we hier nog nooit gehad, ik wacht er nog steeds op. De 40mm van afgelopen zondag en gister nog eens 10 zorgden nog niet eens voor plassen in de tuin.
Anoniem zei…
Wij hebben er zelfs drie, waarvan eentje georven. Ze hebben een overloop naar de tuin, dus als ze vol zijn loopt het restant naaar de planten en niet naar het riool. Onze katten geven ook de voorkeur aan het regenwater (als in: blieven alleen water uit de bijkeuken als dat uit de ton is gehaald) en de plantjes krijgen het water. Verder schrobben we er de stoep mee en wassen er de auto en de ramen mee,
Wijlen mijn moeder gebruikte het water om zich mee te wassen, nadat ze het gekookt had. Ze had ernstige exceem in tijden van stress en het hemelwater was zachter voor de huid dan het kraanwater. Ze heeft de kwaliteit eens laten onderzoeken en het was zo schoon dat je het bijna wel kon drinken. Mijn oma haalde water voor de thee altijd uit de put want lekkerder - dus ik kom uit een lijn van hemelwatergebruikers kun je zeggen.
Liselot zei…
Nog niet, maar ik vind het een mooi cadeau voor de verjaardag van mijn man;) We hebben maar een kleine tuin, maar ik vind een mooie regenton er juist gezellig uit zien. Niet zo'n blauwe hoor, eentje met houtlook.
Helemaal eens, het water is net op als je het nodig hebt. Maar toch valt het mij op dat ik toch best vaak even een gietertje pak om de fruitboom wat extra water te geven wat hem goed doet.
Haha, die katten. Onze kat heeft hetzelfde. Vers water uit de kraan…. Nee dank je, maar uit de vogelbak met algen erin….. jum jum jum.
Gekke beesten :)

Mooi verhaal van uw moeder. Dat hoor je tegenwoordig toch nergens meer.
En heeft hij ook meteen een klusje erbij om hem aan te sluiten ;-)
Anoniem zei…
Wat gebeurd er als de regenton vol is, loopt het dan gewoon in de tuin? Dan heb je niet alleen gieters nodig? Andere vraag :Hoeveel dak oppervlak laat je uitlopen op de regenton? Dat bepaald in de berekenen de hoeveelheid water die niet in het riool komt en dus ten goede aan je tuin.
Nee, het overschot gaat het riool in helaas. Ik wil daar nog kijken of ik daar wat aan wil gaan doen of niet. Het zit aangesloten op de afvoer van de keuken wat daardoor ook goed doorstroomt en schoonspoelt dus dat heeft ook voorkeuren.
Qua dakoppervlak gok ik dat het rond de 50 m2 is dat uitloopt erop wat behoorlijk is.
Anoniem zei…
Bij mijn ouders geldt dat voor alle honden die op bezoek komen! Vers kraanwater blieven ze niet als er regenwater beschikbaar is.
johmar zei…
Ik wilde er ook eentje en vind het uiterlijk minder belangrijk zeker vanwege het feit dat dit kosten met zich meebrengt en je zo'n ton ook zelf een beetje kunt camoufleren. Was al tijden op zoek naar een 2e handsje en net toen ik dacht misschien toch maar een nieuwe kopen stond er een bij de kringloop voor 12,50 euro. Nog wel zelf de aansluiting op de regenpijp kopen, maar op deze manier heb ik hem wel lekker snel terug verdiend en ook nog eens veel duurzamer omdat deze al gebruikt is en er geen nieuwe grondstoffen voor gebruikt hoeven te worden.
Uitklokken zei…
Een regenton lijkt me nou typisch een van de zaken die je vooral hebt omdat het leuk is en niet omdat je er geld mee bespaart :)

Populaire posts