Een nieuwe mobiele telefoon? Deel 2

 In april maakte ik een blogpost of het niet tijd werd voor een nieuwe mobiele telefoon. De conclusie daar was dat er nog zeker een followup zou komen en dat is deze geworden. Veel sneller dan ik had gepland, maar het viel allemaal op zijn plaats. Wat is het geworden?

Een nieuwe mobiele telefoon? Deel 2

Keuzes

Toen ik de blog schreef, was ik oprecht nog niet erover uit of ik de telefoon zou weg doen. Want ik had in het verleden goede ervaringen met het laden van custom roms op telefoons. Die zijn niet zaligmakend, maar het kan de levensduur van een telefoon zeker verlengen.

Ik ben er dan ook ingedoken om te zien of dit voor mijn telefoon ook makkelijk te doen is en het antwoord was, ja en nee. Ja er zijn nog steeds mensen die het onderhouden, maar nee het is inmiddels ook niet echt een gangbaar toestel daar. Toch heb ik een poging gewaagd om dit uit te voeren. 

Android 11

En met succes kan ik wel zeggen, want opeens was ik geupgrade naar android 11 wat natuurlijk een stuk beter was dan de android 8.1 waar ik op zat. Maar het werd mij ook meteen duidelijk waarom ik was gestopt met custom roms installeren. Een hoop dingen werken niet, of werken slecht. Een voorbeeld, de vingerafdruk scanner werkte niet in alle apps en de bankieren app werkt ook niet omdat je niet op een “officiele” rom zit. Met andere woorden, harstikke leuk. Maar je wordt ook gelimiteerd in wat je nog met de telefoon kan doen. En zo zijn er nog wel meer dingen wat helaas ermee stopte.
Daarnaast is android 11 ook best “zwaar” voor de telefoon en werd er aangeraden om niet hoger dan android 10 te gaan. Helaas zit je dan nog steeds met de overige problemen, maar de snelheid zou dan beter zijn.

Het moge duidelijk zijn, het is niet ideaal en persoonlijk heb ik ook geen zin meer om heel veel tijd te steken in het oplossen van deze problemen. Een telefoon moet het gewoon doen en het update beleid moet op orde zijn. 

Een telefoon kopen

Naast deze weg, zou ik ook uitzoeken welke telefoon ik als vervanging zou kunnen kopen. Hierbij had ik mijzelf een bedrag in mijn hoofd gezet van €250 maximaal. Maar ik ben wat dat betreft ook wel een beetje een nerd en kwam dus al gauw in een hogere prijscategorie uit. En zodra je wat hoger in prijs gaat zitten vind ik het update beleid van de fabrikant ook steeds belangrijker worden evenals wat voor hardware je voor die prijs krijgt en dit allemaal met de basis eis, het moet een dual-sim toestel zijn.

Nou goed, je kan je voorstellen dat zijn genoeg eisen waarbij ik elke keer uitkwam op een Iphone. En dan hoor ik jullie allemaal denken…. Wat is er gebeurd met een mid-range toestel. Tja mijn nerdy ik nam het van mij over en ik had ook per toeval een mazzeltje dat mijn werkgever een voucher en personeelskorting gaf. 
Dat in combinatie met bovenstaande mislukte android 11 avontuur was een nobrainer om dan toch voor een nieuwe telefoon te gaan.
En dan is de keuze opeens een stuk kleiner, want je kan veel zeggen wat je wilt over Iphones, maar ze rennen rondjes om al die android telefoons heen qua hardware. Net als qua updates weet je dat je minimaal vijf jaar goed zit, en zeker zeven jaar met beveiligingsupdates. Tja ik zie dat nergens anders. 

De keuze beperkte zich nu tot:

- Iphone 13 mini
- Iphone 13
- Iphone 13 Pro
- Iphone 13 Pro Max

Welke Iphone is het geworden?

Ik was erg gecharmeerd van de mini, maar de korte accuduur vind ik te beperkend. Zeker als je er minimaal vijf jaar mee wilt doen. Als het nu een werkdag kan volhouden dan is dat over vijf jaar duidelijk minder. Deze viel dus af.
Dan aan de andere kant van het spectrum de Pro Max. De grootste en daarmee ook te groot in mijn ogen. Deze viel ook af.

Blijven over de normale en de Pro. En waar ik eerst de normale had gekozen, ben ik er toch terug op gekomen en heb ik de Pro aangeschaft. Reden? Het betere camera systeem (groter diafragma) van de lenzen ten op zichtte van de normale toestel, wat ik ga gebruiken voor astrofotografie (wat ik nu met een DSLR doe). Verder heeft het ook een grotere accu en ProMotion (120 hertz scherm) wat ik ook op mijn Ipad Pro heb en echt veel rustiger oogt. 

Tja en dan sta je opeens te kijken naar een aanschafprijs van €1159

Gelukkig zoals gezegd kon ik hier een behoorlijk bedrag afhalen en is de daadwerkelijke aanschafprijs €577 geworden door de voucher en personeelskorting van mijn werk. En even heel eerlijk. Dat is gewoon een meer dan prima bedrag voor zo een telefoon.

Met andere woorden. Luxe of Zuinig heeft zijn budget meer dan verdubbeld, maar heeft er geen enkele spijt van dat hij dit heeft gedaan. En deze telefoon kan zeker vijf+ jaar meegaan. 
Soms moet je gewoon even uit karakter gaan.

Laat het shamen maar beginnen in de comments ;-) Kom maar kom maar kom maar :-)

Reacties

Geldnerd zei…
He he, eindelijk verstandig! Groeten van Geldnerd die al bijna vijf jaar z'n iPhone 8 gebruikt... #teamapple
Ik heb jaren een Iphone gehad, nu al bijna 3 jaar dezelfde -niet heel bijzondere- Samsung. Ik ben er blij mee want doet wat ie doen moet voor mij (en dat is nog best veel). Maar zal never nooit niet iemand shamen voor het gebruik van een bepaald merk. Lekker doen en kopen waar jij blij van wordt, dan ben ik ook blij voor jou!
Anoniem zei…
Hahaha, dus toch geswitcht. Hier ook al jaren iPhone & iPads. Alleen de kinderen hebben Android-telefoon want wij doen er zo lang mee dat doorschuiven geen zin heeft. Hoewel mijn dochter mijn oude iPad Air 2 heeft, want ik had een mazzeltje bij mijn werkgever, waardoor ik een nieuwe heb en zij mijn oude. Maar die oude is ook al 7 jaar oud en die doet het, voor wat zij er mee doet, prima.

Heel veel plezier met je telefoon.

groeten Janneke
Ja ik ben dusdanig tevreden over mijn Ipad dat die na vier jaar nog steeds geen enkele vormen van ouderdom vertoont. Evenals het feit dat mijn vrouw haar oude 6S ook nog prima mee kan heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat de 13 minder lang mee gaat.
Allemachtig wat een enorm bedrag inderdaad. Wat fijn dat je zo'n enorme korting kon krijgen via je werk. Dat scheelt wel.

Populaire posts