Kapitaalinjectie beleggingsrekening #2

 Niet verwacht dat ik deeltje twee zo snel na deel één kon schrijven, maar ik heb iemand aangestoken. In huize Luxe of Zuinig gebeurd er weinig zonder overleg en zo was deze aankoop dan ook besproken met vrouwlief. Deze heb ik aan het denken gezet door mijn actie! Deel twee!

Beleggen

Vrouwlief belegd al een tijdje zelf, maar niet in index fondsen. Ze belegd maandelijk (rond de €450) in het bedrijf waarvoor ze werkt. Door een lucratieve deal kan ze aandelen kopen van haar bedrijf voor een gereduceerd tarief (-25% van de dan geldende koers). Deze aandelen dient ze dan minimaal zes maanden aan te houden waarna ze deze mag verkopen tegen de dan geldende verkoopprijs.

Dit op zichzelf is natuurlijk een leuke deal die ons al een aantal keer geen windeieren heeft gelegd. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze al tijden geen aandelen meer heeft verkocht. Reden? De cash rekeningen zijn vol genoeg, de buffers zijn gevuld en er is geen noodzaak om deze te vekopen, bovendien is de koers momenteel niet op de prijs die we graag zien (nog steeds winst, maar niet zoveel als we hopen ;-) ). 

Met andere woorden, ik probeer haar al een tijdje richting haar eigen weg te duwen om meer te gaan doen met haar buffers dan dat ze tot op heden heeft gedaan. Want op de spaarrekening laten staan wordt het alleen maar minder waard en dat is zonde.

Voor zichzelf beginnen

Ze weet dat ik aan indexbeleggen doe en dat mijn doel is om voor ons beide genoeg opzij te leggen dat we beide kunnen stoppen met werken. Mijn pot is ook haar pot zeg maar. Zij vind dat “niet ok” en vind dat het mijn geld is. Hartstikke mooi, maar dat is niet mijn doel ;-) En gelukkig heeft ze daar weinig over te zeggen haha ;-). 
In ieder geval, had ze een bepaald spaardoel in haar hoofd wat ze wilde bereiken op haar spaarrekening. Dit bedrag had ze allang behaald, zeker als je de beleggingen in het bedrijf meeneemt, maar ze bleef excuses bedenken om niet een keuze te maken wat ze met de rest van het geld wilde doen. Van extra spaarpotjes vullen tot toch maar wat opzij zetten voor een eventuele aankoop.

Erg herkenbaar, maar ondertussen staan er zoveel potjes dat het onoverzichtelijk wordt en feitelijk niets staat te doen. Ze begon zich hetzelfde te realiseren als ik. Er moet wat mee gebeuren. 

Tijd voor actie

Door mijn schonings actie heeft zij nu ook de stoute schoenen aangetrokken en heeft ze haar eigen account geopend bij Meesman. Hierop heeft ze besloten alle nutteloze potjes ook leeg te trekken en direct €15.000 te storten. 

Hiermee zijn ook haar eerste stappen in het indexbeleggen gestart, na onze dochter van twee ;-). Want ook die heeft al haar eigen rekening sinds haar geboorte met een maandelijkse inleg van €100.

Ik ben in ieder geval trots op haar dat ze de stap durfde te nemen en dat er ook echt de wens was om het geld aan het werk te zetten. Hiermee is onze hele gezin aan het indexbeleggen!

N.B.
Het klinkt misschien gek dat ze hier zelf nog geen stappen in had gezet met mij naast haar, maar het moet iemand zijn/haar eigen keuze zijn om te gaan beleggen. Mijn vrouw vond het erg interessant wat ik deed en hoe ik het geld aan het werk zette, maar durfde zelf die stap nog niet te zetten. Ze wilde eerst haar buffers op orde hebben voordat ze hieraan durfde te beginnen. Iemand moet er klaar voor zijn, en hoewel het in haar situatie natuurlijk al anders is doordat ik aan het indexbeleggen was voor ons samen en ze eigenlijk die buffer niet nodig heeft, vind ik het erg fijn dat ze haar eigen financiële reis maakt met haar eigen mijlpalen en doelen.

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Haha mooi hoe je het verwoordt: "ik probeer haar al een tijdje richting haar eigen weg te duwen", of bedoelde je je eigen weg? ;-)
Nu serieus: mooi dat jullie samen opgaan en elkaar inspireren. Bij ons ben ik vooral degene die de weg uitstippelt en de beleggingen regelt. Soms vind ik het wel jammer, dat mijn vrouw daar minder voor gemotiveerd is, maar zo heeft ieder zijn/haar eigen interesses.
:-)
Geen commentaar ;-)

En inderdaad iedereen heeft eigen interesses, zolang je maar open erover naar elkaar communiceert zal dat alleen al zorgen voor interesse/respect aan beide zijdes. Dat is op zichzelf al een winst

Populaire posts