Q1 2022 - Autokosten

Het eerste kwartaal van 2022 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld in april! Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het tweede kwartaal? 

Laten we snel beginnen met het overzicht

Q1 2022 - Autokosten

Q1 2022 - Autokosten

Dit kwartaal was een interessant kwartaal voor de auto. Januari begon met de APK keuring normaal gesproken geen dure aangelegenheid zou je zeggen. Maar ik wilde ook alles op orde hebben voor de aankomende vakantie. Ik gaf de garage carte blanche op enkele zaken die ik wist dat moest gebeuren. Olie, filters, etc etc. En de kosten daarvoor waren daarmee toch weer hoger dan verwacht. Het werd welgeteld €439,38 wat in januari alweer afgetikt mocht worden. Maar de auto kon weer een tijdje vooruit!

 In februari mocht de auto mocht de auto eindelijk weer losgaan. Want hij mocht richting de alpen rijden op zijn winterbandjes. En ow dat vond hij toch fijn! Zeker na zijn beurtje gleden we over de weg en konden we even goed gas geven op de Duitse autobahn. Zeker ook omdat het, zeker op de heenreis althans, echt een stuk rustiger was dan in de pre-corona jaren en we behoorlijk door konden rijden. Op de terugreis was het wel drukker en hebben we zeker in de eerste uren niet echt lekker door kunnen rijden. Maar ow wat reed de auto als een zonnetje. Je merkt echt dat deze auto gemaakt is voor lange stukken rijden en dat de motor weer even goed schoon geblazen is. 

Ook een mijlpaal die ik toch zeker noemswaardig vind is het feit dat dit de eerste keer is dat we met onze dochter naar het buitenland zijn gegaan. En dat dit ook de eerste keer was dat we zo een lang stuk hebben gereden waarbij we de heenreis verspreid hebben over twee dagen, maar de terugreis in één dag hebben gedaan. En hoewel ik mij zorgen maakte over een urenlange scheeuwpartij is daar niets van waar gebleken. Ze vond het leuk, gezellig en was zo onder de indruk van alles, en het feit dat we überhaupt op vakantie gingen, dat beide reizen helemaal goed gingen! Ik was daar echt tevreden mee en prijsde ons gelukkig met zo een modelkind.

Maar na die leuke autoreis, ik hou echt van autorijden, is maart weer rustig geworden. We hebben amper gereden en ook nog niet hoeven te tanken. De laatste keer tanken is vlak voordat Rusland Oekraïne binnenviel en in Oostenrijk. Met een record bedrag van €1,37….. Tja ik ben blij dat ik nog kon wachten tot in april zullen we maar zeggen. 

Verder zien we ook in maart weer een grote uitgavenpost bij onderhoud. En dat heeft te maken met de banden die vervangen moesten worden. In 2020 waren twee banden “af” en heb ik deze vervangen. Hier schreef ik al dat ik verwachtte dat de andere twee zomerbanden in 2021 wel vervangen zouden worden, maar dat is niet gebeurd omdat ik simpelweg niet veel heb gereden en ook niet de bandenwissel heb uitgevoerd omdat we toch niet op wintersport gingen.
Qua profiel was het ook zeker nog niet nodig er zat namelijk nog meer dan genoeg op (tussen de 3,5 en 4 mm). Maar het vertrouwen in de twee nog niet vervangen banden was ver te zoeken. Hoezo dan vraag je je af? Heel simpel, in de bochten had ik niet meer zoveel grip als anders, ging de ABS aan en bij nadere inspectie bleken de banden uitgedroogd te zijn en scheuren te vertonen. En dat heeft de stabiliteit van de banden geen goed gedaan en daarmee ook mijn vertrouwen. Tijd om te vervangen dus! 

De kosten die hiermee gemoeid zijn waren €423,10. Ook omdat ik direct de winterbanden weer heb omgewisseld richting de zomerbanden. Hiermee rijden we feitelijk op zeer nieuwe bandjes die amper het asphalt hebben gezien. Bochten worden weer soepel genomen en de wegligging is ook weer om door een ringetje te halen. Het vertrouwen op de zomerbanden is weer terug en dat is erg fijn en mij de investering echt waard geweest.

Vooruitblik op Q2 2022

In Q2 verwacht ik dan toch echt dat ook ik eraan moet geloven om vaker naar het werk te gaan. De restricties zijn gelift en de kantoren zijn weer open. Tenzij Rusland lastiger gaat doen met energieleveringen en het kabinet inzet op minder verbruik (lees thuiswerkadvies). We gaan het meemaken hoe dat zich ontwikkeld. 

Verder verwacht ik weinig gekke of spannende dingen in het aankomende kwartaal.

Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Populaire posts