Q4 2020 - Autokosten
Poef, en zo was ook Q4 van 2020 weer voorbij. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar in ons geval zijn de afgelopen drie maanden weer voorbij gevlogen. In ieder geval is het weer tijd voor de kwartaal update en daarmee ook het afsluiten van 2020. Zoals altijd begin ik ook deze keer weer met de autokosten.
Laten we beginnen met het overzicht van de autokosten van, inmiddels, heel 2020.
Q4 2020 - Autokosten
Tja, eigenlijk begint dit een beetje eentonig te worden. We hebben welgeteld in dit kwartaal 1x getanked..... En dat is net als vorig kwartaal bijzonder weinig... Zo weinig dat er zelfs stiekem in mijn hoofd rondging waarom we in godsnaam nog een auto hebben. We rijden zo enorm weinig, verplaatsen ons alleen in de nabije omgeving middels benenwagen of fiets waardoor de auto er zielig bijstaat op de parkeerplaats.
Gelukkig zijn de momenten dat we dan wel autorijden een genot waardoor ik bovenstaande statement meteen weer vergeet. En zeker in ons geval met een klein kind is de ruimte die we in de auto hebben enorm makkelijk. Niet passen en meten, gewoon erin dumpen en niet over na denken. Maar het is sowieso weer een saai kwartaal geweest in autokosten.
Terugblik op 2020 qua autokosten
Het is een gek autojaar geweest. Tot halverwege maart hebben we lekker kmers gemaakt, waardoor de eerste drie maanden representatief waren hoe duur autorijden voor ons is. In maart nam ik een maand vrij doordat ons kind geboren werd en de dag dat ze geboren werd is de lockdown ingegaan...... We zaten in onze eigen rollercoaster en hebben die lockdown dan ook eerder als vervelend ervaren dan echt een last, we konden toch nergens heen ;-) en het scheelde kraambezoek en dus ook energie die we broodnodig hadden voor de lange nachten.
Vanaf die tijd zijn de kilometers die gereden werden dan ook in elkaar geklapt. Waarbij de eerste keer tanken pas na 187!!! dagen plaatsvond. Ongekend.... Sinds die periode ben ik dan ook totaal niet meer op kantoor geweest en dat is ook terug te zien in het gereden aantal kilometers.
2020 is zo een gek jaar zelfs geweest dat we, zelfs met afschrijving, 1500 euro hebben “verdiend”. Feitelijk heeft ons werk voor de auto betaald en ons nog een kado erbij gegeven als bedankje. Ondanks dat halverwege het jaar de kilometervergoeding eraf is gegaan (netto 250 minder). Tuurlijk is dit een oneerlijke vergelijking, maar toen we begonnen in 2020 had ik niet verwacht dat de eindstand er zo uit zou zien. Een jaar autorijden heeft mij dan ook geen geld gekost. Naast mij zullen er nog behoorlijk wat andere mensen zijn die een soortgelijk beeld zullen laten zien, tenzij je leased natuurlijk.
Vooruitblik op 2021
Persoonlijk denk ik dat 2021, zeker het eerste half jaar tot driekwart jaar, een soortgelijk beeld zal tonen. Weinig kilometers, en wellicht in de zomer een voorzichtige start van het 50% op kantoor en 50% vanuit thuis werken. Maar zeker de eerste paar maanden zal er weinig gaan veranderen aan het beeld zoals die terug te vinden zal zijn in mijn excelsheet. Wel zal er binnenkort een onderhoudsbeurt aankomen. De auto “zeurt” al sinds augustus dat hij een beurt wilt hebben, maar goed met zo weinig kilometers maakt dat ook niet veel uit in mijn ogen. Ook hebben we dit jaar minder kosten aan de bandenwissel. Doordat de wintersport niet doorgaat vond ik het dit jaar ook niet nodig om de winterbanden erop te stoppen. Met de Nederlandse winters durf ik het wel aan om op de zomerbanden door te rijden. Zeker nu we zo weinig kilometers maken.
2021 zal dus zeker weer een interessant jaar gaan worden, en totaal anders dan normaal, wellicht dat ik voor mijzelf nog een maandelijks rondje door Nederland ga opzetten om de auto toch wat kilometers te laten rijden, stilstand is niet voor niets achteruitgang en dat moeten we proberen te voorkomen.
Hoe staat het er voor jullie voor met de autokosten?
Q4 2020 gerelateerde posts
Reacties
Dat je geld hebt verdiend (door de vaste reiskostenvergoeding) is helemaal bizar.
En inderdaad, bizar dat er geld bij is gekomen door de vaste vergoeding, maar goed je hoort mij niet klagen.
De andere auto is een PHEV. Daar is ook relatief weinig mee gereden. Normaliter rijden we met die auto 30.000km per jaar. Nu hebben we in 1,5 jaar maar 17500km gereden. We hebben nu 16x getankt met deze auto. Sinds de (eerste) lockdown maar 4x. De brandstof die er nu in zit gaat nog mee tot, naar verwachting, augustus of september.
Ik krijg een leasevergoeding waardoor het iets anders werkt.
De kilometervergoeding (bruto/netto regeling) is er al af per juli 2020 (zie ook de 250 euro drop in vergoeding). Die heb ik dus al gekregen. Officieel was het vorig jaar nog mogelijk om deze te blijven doorbetalen voor de werkgever gezien er een exceptie voor was gemaakt.
Voor 2021 willen ze inderdaad wel strikter gaan zijn, maar zal ik zelf geen last van hebben. Mijn vrouw waarschijnlijk wel, maar ik ben benieuwd wat er daar gaat gebeuren gezien er nog niet veel over bekend is geworden.