Q4 2023 - Beleggingen

De laatste update alweer in de kwartaalupdate ronde en traditioneel is deze de beleggingsupdate. Hoe is het gegaan afgelopen kwartaal. Laten we weer beginnen met een overzicht.

p.s. de cijfers zijn gebaseerd op Luxe of Zuinig zijn eigen aandelen potje. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de andere beleggingspotten binnen het gezin. Bovendien zit hier ook geen pensioenpotten in verwerkt.

Q4 vs Q3

Hey…. Er is wat geks te zien in de grafiek! Er is een piek op de totale inleg, maar geen piek op de waarde van de aandelen! Hoe kan dat?! Vorig jaar nam ik al afscheid van nieuwe inleg bij DeGiro. De volgende stap was om compleet weg te migreren en alles naar NT fondsen over te zetten. Die stap en keuze zou ik gaan maken in december 2023. En ik heb de keuze gemaakt om dat uit te voeren. De details hierover volgen op een later moment in een aparte blogpost. Maar dit is het eerste resultaat. Er is een stukje “winst” genomen en direct ook weer ingelegd in aandelen. Nu zullen de puristen natuurlijk zeggen dat dit nog steeds onder winst valt die je liquide hebt gemaakt en daarmee nog steeds winst. Maar ik zie het toch echt als een nieuwe aankoop van aandelen op moment X tegen waarde Y. En daarmee kom je dichter bij de echte waarde van de aandelen wat je ook daadwerkelijk hebt ingelegd, ondanks dat het gedaan is met het stukje winst. Zoals gezegd, je kan er discussies over voeren, maar ik vond dit de netste manier en dat is ook de reden waarom de grafiek opeens zo gek eruit ziet.
Ik zit nog in een transitie van DeGiro naar Rabobank en aankomend kwartaal zal dit afgerond zijn waardoor de grafiek weer zal gaan stabiliseren. 

Naast dit interessante feitje is er ook weer dividend binnen gekomen. Ik heb bewust gewacht op het dividend van december van VWRL omdat ik dat een mooi “cutoff” moment vond om afscheid te nemen ervan en mij genoeg tijd te geven om het NT dividend in ontvangst te krijgen in februari. Gezien dat een “jaarlijks” dividend is wil ik graag voor die tijd alles overgezet hebben zodat ik één keer dubbel kan profiteren. 
Het laatste kwartaal met VRWL dividend was overigens €447,94. Wat toch nog een mooi bedrag was dat ik mocht noteren. 
Voor het hele jaar is de dividend daarmee uitgekomen op een bedrag van €3724,84 zonder belastingteruggave. Dit zal met belastingteruggave €3947,48 gaan worden. We hebben hiermee net de €4000 niet aangetikt. Ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn als ik volledig op NT over ben op het dividend. Het zou niet veel mogen uitmaken, maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik nog niet. Ik ben geen dividendbelegger dus het zou mij ook niet moeten uitmaken. Maar toch raak je snel eraan gewend.

Vooruitblik naar Q1 2024

In het aankomende kwartaal zet ik de laatste bedragen over van DeGiro naar Rabobank en kan ik beslissen wat ik met DeGiro verder ga doen. Aanhouden of opzeggen. Verder blijft mijn standaard strategie van beleggingsaankopen in stand en zit ik nog te twijfelen of ik een potje ga maken op mijn rekening voor een extra injectie. Dat is iets waar ik over ga beslissen in dit aankomende eerste kwartaal. Het vakantie en bonus geld komt eraan en ik heb nog een restbedrag van 2023 staan waar ik iets mee wil doen. Bij elkaar is dat toch weer een leuk bedrag bij elkaar. Keuzes keuzes. Maar daar kan ik nu eens rustig over na gaan denken.

Uiteraard komt er ook een leuk dividend aan in het aankomend kwartaal. De eerste grote dividendknaller van NT Wld waar ik erg benieuwd ben naar het uiteindelijk bedrag dat ik hiermee krijg. Ik heb er express niet naar gekeken wat de verwachting is of het verleden en laat mij gewoon verrassen. Dan kan het alleen maar meevallen toch :-). En verder kabbelt alles lekker door. 

Hoe is het met jullie kwartaal gegaan?

Q4 2023 gerelateerde posts

Q4 2023 - Autokosten

Q4 2023 - Persoonlijke savingsrate

Q4 2023 - Huishoudboekje

Q4 2023 - Energiekosten

Q4 2023 - Beleggingen

Reacties

Petra zei…
Ik dacht inderdaad van: jeetje, wat een slechte resultaten van jouw beleggingen! Je hoopt toch dat de twee lijntjes (inleg en huidige waarde) steeds verder uit elkaar gaan lopen - door de gemaakte beleggingswinst.

Nou ja, zolang jij dit zelf niet interpreteert als "mijn aandelen doen het slecht, want de lijntjes lopen te dicht bij elkaar", dan kun je natuurlijk elk grafiekje maken wat je maar wil :-)
Haha, ja zo ziet het er wel uit ja :-). Gelukkig is dat niet de waarheid en kan ik zelfs stellen dat ik hiermee een stukje “winst” hebt gepakt die weer is geïnvesteerd. Maar ik ben met je eens dat ik niet te vaak van broker moet gaan wisselen ;-)
Sylvia zei…
Ik heb ook 1 keer een rekening liquide gemaakt om vervolgens op een andere rekening te storten. Ik heb toen de onttrekking als negatieve inleg genoteerd bij de ene rekening en als een positieve inleg op de andere rekening. Gevolg: totale inleg = 0, maar GAK past zich wel aan.

Hoe doe jij dat met dividend? Ik herbeleg die, maar zie dat niet als inleg, waardoor GAK daalt.
Mr Groeigeld zei…
Dat went snel he, dat dividend ;-) Maar mooie lijntje weer hoor. Zoals Sylvia al zei: hoe ga je dan om met herbelegd dividend? Reken je dat bij je eigen inleg of niet (ik doe dat niet trouwens)?
Yes, dat gaat inderdaad de boeken in als eigen inleg. Feitelijk als extra transactie of op de grote hoop van de maandelijkse aankoop.

Populaire posts