Autokosten update Q1 2020

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update had geplaatst over de autokosten. Terugkijkend op mijn blog is de laatste update van augustus 2019 waarin ik een verbruik van 1 jaar bekijk. Tijd dus voor een update!


Note: Dit kosten overzicht is gebaseerd op alle kilometers en kosten die we hebben gemaakt. Reiskostenvergoeding is gebaseerd op mijn reiskostenvergoeding en vrouwlief gecombineerd (ik rij haar elke dag naar werk). Afschrijving is gebaseerd op een bedrag dat de auto waard zal zijn na 5 jaar gedeeld door de aanschafwaarde.

2019
Laten we eerst eens terugkijken naar 2019. Hier zien we namelijk een hoop veranderd door het jaar heen. Zo zijn de reiskostenvergoeding vanaf halverwege het jaar opeens omhoog geschoten. De reden hiervoor was mijn standplaats wijziging en de daarbij horende aantal KM’ers die ook omhoog schoot, inclusief het voordeel dat ik nu 0,19 cent per kilometer kreeg in plaats van een vast bedrag (wat minder dan 0,19 cent per kilometer was.
Opvallend genoeg schoten de bezinekosten niet omhoog op basis hiervan omdat ik niet 5 dagen in de week op de nieuwe locatie was, maar slechts 3. Hiermee begon het voordeel te lopen. Verder was er geen spectaculair onderhoud nodig afgezien van het standaard onderhoud en 2x banden wissel.

In 2019 kwamen we uiteindelijk hierdoor uit op 2 cent per kilometer aan kosten zonder afschrijving en 20 cent per kilometer met afschrijving. Dat is toch nog steeds een behoorlijk 5600 euro per jaar wat de auto mij kost (netto!).

2020
Fast forward naar 2020, en wederom is er een aanpassing in reiskostenvergoeding. Deze keer door een aanpassing van mijn contract en de daarbij behorende secundaire arbeidsvoorwaardes. De benzinekosten voor jan en feb zijn inmiddels wel wat hoger en het aantal kilometers ook. Maar door de verhoogde reiskostenvergoeding is het nog steeds een positief saldo zonder afschrijving.
En dan komt Maart. Een baby, dus vrij, en zeer weinig kilometers...... Met als gevolg een behoorlijke plus.
Als gevolg hiervan zijn de jaarlijkse kosten per kilometer voor zowel met als zonder afschrijving opeen een positief saldo geworden. Met andere woorden, de auto levert mij geld op! Het is natuurlijk een onhoudbare situatie, maar leuk is het wel! Op zijn minst wil ik dit jaar de kosten per kilometer zonder afschrijving op een positief getal zetten. Met de aanpassing van 130 naar max 100 km/h moet dat zeker in de benzinekosten schelen, als er tenminste geen file staat

Vooruitzicht
Hoewel ik nu nog vrij ben is er natuurlijk wel de corona crisis. Als gevolg hiervan zitten we met zo’n alle in april ook thuis vast. Dus april zal ook een positief bedrag gaan opleveren. Mijn verwachting is dat dit voor mei exact hetzelfde zal zijn en dat dingen pas weer normaler worden vanaf juni dit jaar.
Echter verwacht ik ook vanuit mijn bedrijf nog een aanpassing aangaande het reiskostenvergoedingsbeleid. Ik vermoed dat deze opgeschort gaat worden, want zoals ik het nu berekend heb, zo zullen meer rekenwonders aan de gang zijn geweest. Het is namelijk een behoorlijke kostenpost voor het bedrijf terwijl niemand reist.

We gaan het meemaken wat er gaat gebeuren, in ieder geval ziet het er voor autokosten in 2020 rooskleurig uit!

Reacties

Leonard zei…
Wij krijgen voor woon- werkverkeer een vast bedrag per dag. Bij verlof, ziekte, thuiswerk of een feestdag wordt die vergoeding dus niet betaald. Minimale afstand enkelere reis 10 km. Mensen die fietsen steken een leuk bedrag in hun zak, maar hebben maart en april en wellicht nog langer, vette pech.
Ai ja dat is wel heel anders dan bij ons. Maar ik verwacht ook nog wel een aanpassing bij ons als het nog een maand gaat duren dat we in deze situatie zitten

Populaire posts