Financieel onafhankelijk worden is eigenlijk heel saai

Waar is de tijd gebleven dat ik de energie en tijd kon vinden om dagelijks een blogje te kunnen schrijven? Waar is de tijd gebleven dat ik maandelijks een standaard blogpostje had over rentes, uitgaves per maand, en nog vele andere. Dat waren nog eens tijden jaren terug. Een vast ritme waar ik mijn ei kwijt kon en waar ik iedereen zoveel mogelijk op de hoogte hield van onze reis door het leven.

Fast forward naar nu
En zie hier nu, af en toe een blogje over verschillende onderwerpen waar geen lijn op te trekken is. Van een week met 2 of zelfs wel 3 blogjes naar weken zonder een blog zelf te zien.
Daar zijn echter goede redenen voor, want door de jaren heen (en de fervent blogger weet dat inmiddels van mij) zijn we op de FO boot gestapt en hebben we de meeste besparingen wel inmiddels beleefd of gedaan.
Het nadeel daarbij is dat je niet erg veel nieuws meer doet. Het is herhaling van dezelfde zaken. Neem mijn salaris bijvoorbeeld. Elke maand gebeurd EXACT hetzelfde ermee. Dit weet ik zeker, want het zijn allemaal geautomatiseerde acties die al gepland staan. Dat houdt dan ook in dat er altijd een gelijk bedrag naar de spaarpotjes, beleggingen en andere zaken gaan.
Enige dat verschilt is of we extra inkomsten hebben gekregen door bijv een bonus, vakantiegeld, salarisverhoging, compensaties of schenkingen.

Echter om daar nu maandelijks een blogpost over te maken? Nee dat vind ik te ver gaan. Het zou namelijk verder een kopie worden van de vorige maand.

Hoe nu verder?
Daarom probeer ik mijn blog wat “excentrieker” te maken door gewoon random verhalen van mijn gedachtes neer te zetten, en bij uitzonderlijke situaties zaken hier wel over te posten. Zoals bijv bij het pensioengat, huishoudboekjes update, of gewoon levenveranderende situaties zoals een kind krijgen :)

FO status
Ook wil ik gaan beginnen met een serie over mijn FO status. Hoe ver zijn we op de reis? Wat zijn onze doelbedragen en vooral ook hoe gaan we om met tegenslagen of positieve zaken. Dit is wel een spannende voor mij aangezien ik tot nu toe alleen heb gesproken over de kosten en welke scenarios voor FO er waren. Het blootleggen van de geldpot zelf is iets wat natuurlijk iets gevaarlijker is op deze online wereld, maar ik vind het makkelijker om te praten over echte totalen dan alleen over kosten.

Ik zal ergens deze week beginnen met onze nettowaarde (een belangrijke indicator). Waar zijn we inmiddels beland in huize luxe of zuinig met een gemiddelde savingsrate van 31% in de afgelopen 8 jaar. Wat hebben we gedaan met het geld en hoe gaan wij ermee om.

Om het blog toch nog een beetje interessant te houden :) Want stiekem vind ik het toch erg fijn om mijn gedachtes en route uit te stippelen en te delen. Niet alleen om te checken of ik op de goede weg ben, maar ook omdat ik het zie als een informatief traject voor andere die hetzelfde willen doen.

Reacties

Populaire posts