Lifestyle Creep een gevaarlijk fenomeen

Je hebt er vast wel van gehoord. Lifestyle creep, een vies woord voor mensen die een leven van Financieel onafhankelijkheid willen najagen. Het houdt min of meer in om je levensstijl aan te passen aan je hogere inkomsten (en dus meer uit te geven) en dat is iets wat ik absoluut probeer tegen te houden, ook al heb ik zelfs momenten van zwakte.

Van verleden tot nu
De mensen die dit blog lezen sinds het onstaan in 2012 hebben gezien dat ons inkomen substantieel is toegenomen, dit is iets waar we hard voor werken, maar ook wel trots op zijn. Daarnaast weten deze mensen dat ik mijn onnodige uitgaven tot een minimum wil krijgen, maar toch ook wil genieten van luxe. Ik weet dan ook al van te voren dat er zeker een vorm van lifestyle creep bij ons zal zijn. Maar hoe staat het in relatie tot onze inkomsten die zijn verhoogd? Zijn we percentueel gezien achteruit, vooruit of stil gaan staan?

Een overzicht
Uitleg
Een hoop cijfers en ook een behoorlijke korrel zout als het gaat om bruto inkomsten vs netto uitgaven, maar daarom heb ik het omgerekend naar percentages. Hierbij heb ik ook de verbouwing, en hypotheek kosten eraf gehaald gezien dit kosten zijn die exceptioneel zijn en ook dusdanig de maandelijkse uitgaven verhogen dat het een vertekend beeld geeft. Het gaat namelijk om de standaard maandelijkse kosten. Voor de liefhebber staan die bedragen er ook in verwerkt, dus mocht je willen kan je terugrekenen ;-).

Percentages
De percentages die er overbleven zien we dat we toch jaarlijks last hebben gekregen van een lifestyle creep die voornamelijk te maken heeft met vakanties en naweeen van de verbouwingsjaren. Toch hebben we ook 2 “goedkope” jaren namelijk 2014 en 2017. Beide jaren zijn precies na verbouwingsjaren waar we de riem even aantrokken. Onze maandelijkse kosten (ex hyp en verbouwing) komen dan uit op ongeveer 1900 euro. Erg netjes voor 2 personen zeg ik en we kunnen het dus toch!
2013 Heb ik gebruikt als stamjaar gezien in 2012 we blijkbaar nog erg veel kosten via onze eigen rekeningen betaalde. Als we de percentages van de daarop volgende jaren ernaast leggen zien we een iets minder rooskleurig beeld.

Lifestyle creep
Lifestyle creep is happening. En niet zo een beetje ook. Zeker de afgelopen 2 jaar zie ik dat we percentueel gezien opeens omhoog schieten en dat het niet een eenmalige opleving is. 
Nu hebben we in 2019 natuurlijk het heugelijke nieuws ontvangen dat we ouders mogen worden en de kosten die hierin gaan zitten zijn ook niet mals. Maar toch verklaard dat niet alles. Ook de autokosten zijn substantieel toegenomen (mijn schuld en mijn werk zijn schuld) wat ook een behoorlijke kostenpost is geworden (gelukkig krijg ik het meeste terug maar het telt nog steeds als uitgaven)

Uitgaven versus inkomsten
Eigenlijk naast de vorige percentage kolom de meest interessante. Want hoe veel zijn we groeit als we beide percentages van elkaar afhalen. En hier is een interessant beeld te zien. Want naast het feit dat het een groen beeld oplevert zijn we ondanks de verhoogde uitgaven alsnog met 20% meer inkomsten het jaar aan het uitgaan. Dat had nog meer kunnen zijn als de uitgaven lager waren, maar effectief gezien gaan we nog steeds een positievere kant op en houden we maandelijks (ondanks onze extra uitgaven) meer over.

2020
2020 wordt een interessant jaar, zoals gezegd worden we papa en mama, waarmee ik verwacht dat de vakantie uitgaven tot een minimum gaan beperken. Maar aan de andere kant gaan onze inkomsten ook substantieel omlaag omdat we allebei besloten hebben om 1 dag minder te gaan werken in de week. Die 20% extra inkomsten gaan er (vermoedelijk) dan ook net zo hard weer vanaf. De vraag is of we volgend jaar dan ook nog zulke cijfers kunnen neerzetten of dat we in 2020 er toch op achteruit gaan. Veel hangt af van de salarisverhogingen die ik dit jaar weet te krijgen en hoeveel we de uitgaven kunnen minimaliseren.
Hoe dan ook wordt 2020 een spannend jaar!

Reacties

Oh, ik dacht dat het een engerd betekende met een bepaalde levensstijl. Maar het betekent dus een stijging?!

Populaire posts