Q4 2023 - Persoonlijke savingsrate

  Ahhh de persoonlijke savingsrate! Hoe staat het ervoor  na het vierde kwartaal van 2023? Net zoals alle andere jaren is in dit laatste kwartaal het jaaroverzicht terug te vinden. Hoe is het ons afgelopen jaar vergaan en hoe verhoudt zich dat ten op zichtte van andere jaren. Maar nu eerst zoals altijd eerst weer het overzicht!

P.s. de volgende post en tabel is gebaseerd op alleen Luxe of Zuinig zijn lopende betaalrekening en niet op vrouwlief of de gezamenlijke rekening. Hierover volgt een ander verslag die éénmaal per jaar wordt bijgehouden.



Q4 vs Q3

Het vierde kwartaal was, zoals voorspeld en ook verwacht, een duur kwartaal met veel inkomen, verplaatsingen van geldstromen en betalingen. Zoals altijd ligt het zwaartepunt van de betalingen in december waarbij de potjes die door het jaar zijn aangevuld weer worden geleegd. In december zijn dan ook voor het eerst dit jaar noemswaardige bedragen van de spaarrekening gegaan in plaats van de andere kant op. Hier valt dan een extra aflossing op de hypotheek onder alsmede de betaling van het jaarbedrag van de zorgverzekering. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel geweest, want gelukkig is er ook genoeg naar de beleggingsrekening en spaarrekeningen gegaan.

Dit kwartaal is er, ondanks de onttrekkingen toch een plus genoteerd van ongeveer €8.000 die richting de spaar/beleggingspot is gegaan en dat vind ik nog behoorlijk goed voor de duurste maanden van het jaar.

Dit alles heeft erin geresulteerd dat de gemiddelde SR is uitgekomen op 30,8% en die van de SR + betaalrekeing op 50,76%. Grote verschillen, maar ook wel te verklaren doordat een hoop geld heen en weer is gevloeid zoals altijd wel het geval is in dit laatste kwartaal wat weer behoorlijk impact heeft op ons jaargemiddelde.

Het jaar overzicht 2023

Waar ben ik dan uiteindelijk op uitgekomen? Laten we beginnen met toch wel waar dit blogje over gaat. De SR.
In 2023 is het mij gelukt om op 63,96% uit te komen. Als ik mijn betaalrekening meeneem kom ik uit op 63,27%. Dat is een net resultaat maar nog altijd niet op de 65% die ik elk jaar beoog. De reden hiervoor is logisch en is geheel veroorzaakt door de potjes die ik in december heb leeggehaald. Had ik dit niet gedaan wat ik op 69% uitgekomen en daarmee mijn doel eens ruimschoots gehaald. Toch blijft het een doel om elk jaar de 65% te benaderen. Hoewel het geen absoluut doel op zichzelf is, is het een leuke challenge die ik het meerendeel van het jaar gelukkig wel kan halen op het laatste kwartaal na. Overall ben ik in ieder geval erg tevreden met het resultaat dit jaar. Maar hoe verhoudt zich dit tot andere jaren?

Uiteraard heb ik weer een mooie grafiek met de SR values van afgelopen jaren en daarin is een mooi patroon te zien.


Hierin is duidelijk te zien dat mijn SR over de afgelopen zes jaar gestabiliseerd is en langzaam aan omhoog kruipt. Waar de jaren daarvoor het een duidelijk zaagpatroon was. De redenen voor het zichtbare andere patroon heeft er vooral mee te maken dat we behoorlijk wat investeringen in het huis hebben gedaan op een twee jarige cyclus wat het zaagpatroon verklaard. Toch is het mooi om te zien dat de trend omhoog gaat en dat het elk jaar toch weer wat beter gaat qua savingsrate. Ook omdat de inflatie niet echt invloed blijkbaar heeft op mijn savingsrate, of dat ik simpelweg efficiënter ben geworden met minder uitgeven ;-)  

Qua absolute is de trend ook omhoog gaand. Zo is er dit jaar, met aftrek van onttrekkingen, een kleine €50.000 bijgedragen. Een mooi resultaat voor dit jaar. Wat een stijging is van €11.000 ten op zichtte van vorig jaar. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we dit jaar vrijwel geen vakantie hebben gehad en ook simpelweg veel thuis zijn geweest vanwege de geboorte van ons tweede kind. Dat geeft ook maar weer eens aan hoeveel geld er ongemerkt uit gaat als je op vakantie gaat en uitjes hebt. Dat gaat harder dan je denkt. 

Overall is 2023 een behoorlijk goed jaar geweest, daar zijn redenen voor geweest en dat zal aankomend jaar anders zijn. Ik verwacht dan ook dat 2023 het laatste jaar was dat we een stijgende lijn zien. Maar wellicht heb ik dat helemaal mis ;-)

Vooruitblik op Q1 2024

Een korte vooruitblik op het eerste kwartaal van 2024 dan nog. Is er veel te verwachten? Nee eigenlijk niet. Ik verwacht dat dit een “normaal” kwartaal gaat worden met weinig spannende dingen. Het jaar zal dan ook positief gaan starten :-) Dat is in ieder geval goed nieuws, maar zoals gezegd. Ik verwacht niet dat ik dit heel lang zal kan blijven volhouden.

Hoe zit het met jullie SR van Q4 2023?

Reacties

Meer door minder zei…
Je geeft aan: Dat is in ieder geval goed nieuws, maar zoals gezegd. Ik verwacht niet dat ik dit heel lang zal kan blijven volhouden. Is dat omdat je de knoop hebt doorgehakt en je je gaat richten op een nieuwe baan of ga je minder werken en als budgetcoach aan de slag.
Ik verwacht en hoop dat ik in het eerste kwartaal van dit jaar een keuze voor mijzelf kan maken wat ik nu precies wil. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet. Wellicht stel ik het wel weer uit doordat de omstandigheden veranderen. We gaan het meemaken.
Mr Groeigeld zei…
Dat is een lekkere SR zeg! In hoeveel jaar zijn jullie hiermee financieel onafhankelijk?

Wij zitten rond de 30-40%. Ik heb het liever wat hoger, maar dat lukt op dit moment (met twee tieners in huis) niet zo gemakkelijk.
Formeel…. Voor mijn 50ste is altijd mijn doel geweest, en met dit tempo wordt het rond mijn 43ste als alles meezit dat is dan nog 6 jaar. Maar goed of dat echt gaat gebeuren….. geen idee.

Verder is jouw sr natuurlijk ook bijzonder mooi. 99,9% van nederlanders heeft het niet!

Populaire posts