Q4 2023 - Huishoudboekje

Het huishoudboekje kan dit kwartaal natuurlijk ook weer niet ontbreken met een update.  Zoals altijd, laten we beginnen met het overzicht.


Inkomsten

We kunnen hier kort over zijn want het is niet gewijzigd. Alles is gelijk.

Vaste lasten

Voor de vaste lasten is er maar één ding veranderd die bij iedereen veranderd is. En dat is de zorgverzekering. Deze is, ook bij ons, gestegen echter niet zo veel als bij andere heb ik het vermoeden. Dit jaar zijn we blijven plakken bij onze huidige aanbieder omdat ze simpelweg het goedkoopste aanbod hadden. Onze maandelijkste kosten stijgen hiermee met €1,97 voor ons beide. Een verhoging die acceptabel is voor ons. 

Variabele kosten

De variabele kosten zijn zoals altijd wel veranderend. Logisch want het gaat om het gemiddelde van het jaar. Hierbij zien we dat het op het boodschappen vlak nog een keer goed gaat. Groene cijfers en dat is in lijn met vorig kwartaal. Het is een kleine plus van €14,78 maar een plus is een plus.

De volgende post is benzine. Deze is licht gestegen, maar het daadwerkelijke aantal kilometers is zeker wel gestegen. In dit geval is het een minnetje van €2,87.

De vakantiepost dan. Al het hele jaar dalen de gemiddelde kosten omdat we vrijwel geen kosten aan vakantie hebben. Dat is weer het voordeel van een klein kind en lekker thuis alles aanpakken. Het scheelt een hoop geld. En ook dit kwartaal kunnen we een minnetje noteren van €3,37.

Aankopen algemeen is de volgende post. Deze post gaat ook al enkele maanden erg goed en dat is dit kwartaal helaas anders. Logisch ook want het waren de dure maanden van het jaar qua aankopen. We kunnen een min noteren van €27,84.

De categorie mini is tegenwoordig eigenlijk mini’s geworden. Maar ik was te lui om een aparte categorie voor de tweede kleine aan te maken. In ieder geval is dit de combinatie van beide kinderen en het is duidelijk dat de tweede het moet doen met de restjes van de eerste. Een groot voordeel dat ze ongeveer op hetzelfde schema qua maat en periodes liggen waardoor we vrij weinig hoeven te kopen voor de tweede kleine. Dat heeft daardoor ook als resultaat dat de gemiddelde kosten die kwartaal wederom weer zijn gedaald met €1,14.

De laatste variabele kostenpost dan. De persoonlijke uitgaven. Voor het eerst dit jaar hebben we wat gekocht voor onszelf. Hierdoor is dit een min geworden van €7,66. Shame on us.

Onder de streep

Onder de streep zien we een klein minnetje van €21,05. En dit is volledig te danken aan meer variabele uitgaven. Een resultaat waar ik best trots op ben. Nu is het alleen te hopen dat we aankomend kwartaal niet weer ver omhoog gaan…. We gaan het meemaken.

Vooruitblik naar Q1 2024

Een korte vooruitblik op het eerste kwartaal zal niet voor veel verandering zorgen buiten wat belastingtechnische zaken die aangepast worden, hopelijk in ons voordeel. Verder verwacht ik, omdat ik met gemiddeldes werk dat doordat ik in het nieuwe jaar alles weer reset het er wellicht wat gek uit gaat zien. Maar het zorgt ook weer voor een mooie benchmark in het eerste kwartaal. We gaan het meemaken hoe we ervoor staan, maar hoop niet al te gekke dingen.


Hoe is jullie vierde kwartaal gegaan?

Q4 2023 gerelateerde posts

Q4 2023 - Autokosten

Q4 2023 - Persoonlijke savingsrate

Q4 2023 - Huishoudboekje

Q4 2023 - Energiekosten

Q4 2023 - Beleggingen

Reacties

Ik hou het netto salaris van je partner over. Geen hypotheek en voor eeuwig krenterig. Ik was verbaasd dat er niemand reageerde. Niemand!
Totaal is het een fors bedrag. Dan sta ik stil bij de dubbele inkomens en het verschil tussen een pensionada. Die al 11 jaar niet meer werkt en voor mij is dit de beste tijd van mijn leven.
Ik kijk naar de salarissen en zie dat er bij de meeste salarissen niet echt meer is geworden.dat vind ik jammer. Nu de salarissen stijgen, en alles duurder wordt, bedenk ik de kosten voor de onderhoud eerste etage van mijn huis die aanstaande is.
Zo heeft iedereen wat.
Geniet van het werken aan vrijheid. Iedere dag een stapje verder.
Erg netjes toch! Niet veel mensen doen je dat na!

Populaire posts