Q4 2023 - Autokosten

 Het vierde kwartaal van 2023 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld in januari en het jaar kunnen gaan opmaken! Hoe is het ons afgelopen jaar vergaan? Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het eerste kwartaal? 

Laten we snel beginnen met het overzicht

Q4 2023 - Autokosten

Het laatste kwartaal van 2023 stond in het teken van “voortkabbelen”. We reden niet extreem veel meer, maar gingen toch gestaag met de auto op pad. Mijn woon/werk kilometers zijn hiervoor de voornaamste reden, hoewel ik had verwacht dat deze verder zouden gaan exploderen is het tegendeel waar gebleken, mede door mijn eerder gemelde frustraties op het werk vlak. Hierdoor zijn de tankbeurten letterlijk op één hand te tellen. Het zijn er namelijk vier. Daarbij hebben we 2634km erbij kunnen kloppen op de autoteller wat een beschaafd aantal is. 
Verder zijn er dit kwartaal geen echte noemswaardigheden te melden. Het kabbelde letterlijk voort.

Terugblik op 2023

Tja en hoe kijk ik terug op 2023? Laten we voorop stellen dat ik dit jaar weer een jaartje trots ben op onze auto. Hij zorgt nog altijd voor een glimlach op mijn gezicht en hij heeft niet grote noemswaardige issues waar wat aan gedaan hoeft te worden. Terwijl hij dit jaar wel weer eens, sinds drie jaar, boven de 10.000km heeft gereden. Dat is nog steeds een schijntje ten op zichtte van pre-corona (30.000+km) Maar het zijn toch wel weer aantallen waar je rekening mee moet houden.

Verder kijkend naar de winst/verlies op de auto ten op zichtte van wat ik aan leasevergoeding en reiskostenvergoeding krijg is de auto nog steeds “winstgevend”. Als in, ik leg er niet op toe en hou geld over. Dit jaar ziet de berekening er als volgt uit:


Zoals te zien is, is er geen min bedrag qua kosten, maar een positief getal. Dit houdt in dat ik maandelijks, rekening houdend met afschrijving, €108,21 “verdien” aan reiskosten/leasevergoeding. Dat is een zeer net bedrag, want feitelijk betaald mijn werkgever op die manier ook voor de afschrijving van de auto. Als ik de afschrijving buiten dit verhaal haal komt het neer op een maandelijkse plus van €253,21. Dat zijn niet zulke hoge bedragen als dat ik noteerde in 2020. Maar sinds die tijd zijn de regels ook dusdanig aangepast dat die vetpot niet meer bestaat. Desondanks heb ik nog geen enkele reden van klagen want ik rij hiermee simpelweg gratis op  kosten van mijn werkgever, in een prive auto zonder bijtelling….. Tja ik ken slechtere deals zullen we maar zeggen.

De conclusie van 2023 is dan ook dat het mij wederom gelukt is om de auto “positief” te laten zijn in onze financiële huishouding. Daar ben ik trots op, maar volgend jaar wordt het interessant of dit een houdbare situatie is. Dit zeg ik al een tijdje, maar ik vermoed dat ook ik volgend jaar meer kilometers zal maken met als gevolg dat er onderaan de streep minder overblijft of zelfs een negatief getal komt te staan. Wellicht ook wel niet, of wellicht ben ik volgend jaar wel ergens anders aan de gang waardoor bovenstaande totaal niet meer relevant is. Het kan verkeren zei Bredero niet voor niets. En zo kan het voor Luxe of Zuinig ook zomaar anders zijn. Maar dat is nog koffiedik kijken.


Vooruitblik op Q1 2024

Een korte vooruitblik op Q1 2024 dan. En daar ben ik ook eerlijk in. Ik vermoed dat er het eerste kwartaal weinig gaat veranderen ten op zichtte van Q4 2023. Er zal wat woon/werk verkeer zijn. Maar afgezien van dat verwacht ik niet al te spannende dingen. Het aantal kilometers zal dan ook niet al te veel gaan toenemen. 
Verder is het wel het jaarlijkse APK en onderhoudsmoment. Hier denk ik dat we wel een wat duurdere aanpak gaan krijgen dan vorig jaar. Als het al niet inflatie is dat ervoor zorgt was er ook, uit mijn hoofd, nog iets wat moest gaan gebeuren…… En hij zei het vorig jaar op zo een manier dat het een dure zou gaan worden. Ach ja, ik ben in januari aan de beurt dus ik ben benieuwd wat de schade gaat zijn. De onderhoudspot zit vol dus het kan prima opgevangen worden. Helaas zal daardoor de eerste kwartaal wel negatief gaan zorgen dat we de rest van het jaar alle kosten gaan proberen te repareren (gemiddeld gezien).  Maar ook dat komt vanzelf weer goed!


Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Populaire posts