De bonus is binnen jeej! Wat ga ik er nu toch mee doen?

Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik recht op een bonus. De totale bonus is variabel met welke targets ik heb behaald. In het meest gunstigste geval behaal ik als maximum 15% van mijn bruto inkomen (exclusief vakantiegeld en andere extra's). Dat is dus een behoorlijke smak met geld. In mijn geval heb ik 90% van mijn totale bonus behaald (doordat de cijfers van het bedrijf tegenvielen) en heb ik dus recht op 90% van 15% van mijn brutosalaris. Voor mij betekende dit dit jaar een netto bedrag van om en nabij 3700 euro bruto. Niet gek! Want dat houdt ongeveer 2146 euro netto in. Oftewel meer dan mijn maandsalaris als bonus :) :) :)

Wat ga je ermee doen?
Dat is toch wel de meest prangende vraag die mensen hadden aan mij. Wat ga je met zo een smak geld doen? Nou dat is misschien minder voor de hand liggend dan de meeste mensen denken. Nu heb ik het namelijk regelrecht naar mijn spaarrekening gebracht. Maar de bedoeling is dat het gebruikt gaat worden voor de vakantie want dit jaar hebben we weer een verre reis op de planning.

Vakantiegeld?
Ja die krijgen we natuurlijk ook binnenkort (mei), maar dat vakantiegeld zal voor onze plannen helaas niet afdoende zijn. We hebben namelijk onze zinnen gezet op 3 weken Amerika en dan in specifiek de westkust. Daar gaan we namelijk een auto huren en daar 3 weken touren door heel west Amerika. Van Los Angelos tot Phoenix. Naar de Grand Canyon, Las Vegas, San Fransico en weer terug naar Los Angelos. Oftewel 3 weken lekker touren door Amerika.
De prijs hiervan is echter ook niet mals. Je hebt al gezien dat we de tickets in februari betaald hebben en die zijn alleen al 1400 euro. De autohuur komt op ongeveer 780 euro uit. De hotels komen we ook op 1000 euro in totaal uit. Wat een simpele rekensom geeft van ongeveer 3000 euro alleen al aan bovenstaande dingen. Dan moet er nog benzine in het ding en moeten we nog eten en natuurlijk de attracties doen.

Duur!
Het moge duidelijk zijn. We gaan lekker genieten op de vakantie want persoonlijk vind ik dat we die verdiend hebben. Een hoop mensen zullen de prijzen belachelijk vinden, maar ik vind het belachelijk dat mensen het uitgeven aan bijvoorbeeld roken of alcohol gieten in het weekend. Bij elkaar zijn zij evenveel of zelfs meer kwijt per jaar aan die zaken dan wij aan een vakantie die helaas in 1 klap meer geld kost dan alles verspreiden over de maanden. Neemt niet weg dat het nog steeds een dure hobby is om verre reizen erg leuk te vinden. Mijn vermoeden is dat we ongeveer 5000 euro gaan kwijt zijn aan deze vakantie en dat is zelfs voor ons een record. Een simpele rekensom leert dat we dat niet gaan redden met ons vakantiegeld en dat we een gedeelte van onze bonus moeten gaan inzetten voor deze vakantie.
De rest dat over blijft...... Staat netjes op de spaarrekening en wordt niet aangeraakt :) De plannen ervoor heb ik nog niet. Eerst lekker op vakantie
Overigens voor de mensen die het zich afvragen, de vakantie is (in tegenstelling tot vorig jaar) pas in Mei. Dus het duurt nog even voordat jullie van mij af zijn.

Reacties

Fabiooltje: zei…
He, wat vervelend, een bonus... Goed gedaan en gefeliciteerd!
Janne zei…
Geweldig! Reizen is altijd het geld waard! Alvast veel plezier!
geldover zei…
Vooral veel foto's maken zodat je later kunt nagenieten! Wij kiezen nu voor korte goedkope vakanties, weekendjes weg weekje Slowakije, maar heb de wens om ooit eens een vakantie naar India of Gambia ofzo te doen of op safari. Ik wil heel graag een reis met onuitwisbare indrukken maken maar de jongste moet nog een jaar worden en wil ook dat deze zich de trip kan herinneren. Verder hebben we een wens voor een camper als we ouder worden...Geniet en niet met mate dus.
haha, ja tis altijd vervelend om te krijgen helaas :P:P
Tnx we hebben er ook veel zin in!
Foto's maken we altijd in overvloed. Een paar duizend redden we met gemak op een vakantie haha.
En genieten met mate op vakantie.... bijna onmogelijk voor ons dus inderdaad in vol ornaat ertegenaan :)
Iedereen besteed zijn geld zoals hij dit graag wil. Jullie in reizen en een ander in stappen. Ik wist ook wel waar ik mijn geld aan uit zou geven. Manlief krijgt over 19 dagen ook een leuke som geld. Ben ook al aan het bedenken waaraan en hoe we het gaan besteden. Leuk werk. ;-)
Anoniem zei…
Reizen door Amerika is onvergetelijk. Vorig jaar hebben wij 6 weken gereisd in dit land. Wij hadden een flinke budget opzij gelegd. Uiteindelijk zijn wij goedkoper uitgekomen. De reissom in amerika kost veel geld, maar het leven daar kan je zo duur en goedkoop maken als je wilt. Zo sliepen wij in een ketenmotel voor het sparen van punten voor gratis overnachtingen en deden aan doggybag als we uiteten zijn geweest. ( in de meeste motelkamers heb je een koelkast en een magnetron. Je kan je doggybag als ontbijt eten als je wilt. ) klantenkaarten aanvragen bij diverse winkels. Alle kortingen zijn mooi meegenomen.

Voor coupons overnachtingen kan heel goedkoop uitkomen. Couponsboekjes vind je bij de vvv of grotere tankstations. Mijn ervaring met coupons overnachtingen zijn slecht. Meestal slechte kamers of zij hebben die kamer niet voor die prijs, maar welk een upgrade. Dat soort dingen. Wie goed kan onderhandelen, kan men alles krijgen voor een prikkie.

Hoop dat je aan mijn tips iets hebt. Op internet vind je nog meer bespaartips van de Amerkanen zelf. Sommige kunnen heel bruikbaar zijn voor jullie.

Wens jullie alvast een goede vakantie en geniet nu van het idee dat jullie binnenkort aan de andere kant van de wereld zijn.

Goed leven!

Wannie
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. We zitten inderdaad al te kijken voor de aanbiedingen en zaten al te geinen om een "Extreme Couponing" (je weet wel met 1000 coupons binnenlopen en boodschappen van honderden dollars voor een paar dollars meekrijgen) actie uit te gaan halen :)

Verder hebben we toch voor wat meer gemak gegaan en de hotels via booking.com gedaan maar wel allemaal te annuleren. Oftewel de reis ligt vast, maar we moeten straks nog even kijken als ze gaan stunten met de kamers om een goedkopere aanbieding te krijgen.
Unknown zei…
Wat een geweldig vooruitzicht! Gefeliciteerd met je bonus, en geniet van de voorpret van jullie ongetwijfeld onvergetelijke vakantie!
Dertiger zei…
wat een gave vakantie! ik heb niet veel vakantiewensen, maar 3 weken amerika lijkt ons ook supergaaf! je werkt er hard voor dus geniet ervan! :)
Anoniem zei…
Lekker zo'n extra smak geld "even" erbij! En dan wordt hij zekers goed besteed. Zo spaar ik voor een reis met mijn kids naar curacao. En dan ook met alles erop en eraan. Kost in mijn geval ook een 5000 euro...Maar ik heb het er voor over....Jaren sparen en dan in 2 weken uitgeven maakt mij niet uit...daar spaar ik immers voor.
Hele fijne vakantie alvast gewenst!!

Gr. Boukje
Unknown zei…
Groot gelijk dat je deze reis maakt. 'het laatste hemd heeft geen zakken'

Populaire posts