Hoeveel van je inkomen heb je echt nodig?

Dit is toch wel een vraag die veel mensen stellen zodra ze zien dat hun uitgaven oplopen en hun spaarrekening  slinkt.
Het is zeker de vraag die mensen moeten stellen die aangeven dat de maand elke keer zo lang duurt en ze niet rondkomen. Want hoeveel inkomen heb je nu eigenlijk nodig? Nu we op vakantie zijn geweest naar Maleisië, hebben we allebei weer het besef gekregen hoe rijk we zijn met wat we hebben, en gezien hoe mensen moeten rondkomen van 100 euro per maand, of minder.
Hoeveel van je inkomen heb je echt nodig?

Onze situatie 
Gisteren berichtte ik over het feit dat we goed op koers lagen met ons doel om 10.000 euro op onze gezamenlijke spaarrekening te hebben staan als buffer. Het kwam bij mij boven hoe wij eigenlijk een extreem geval van sparen zijn, want naast het sparen op deze rekening sparen we beide op onze eigen rekening ook nog. We vullen dus elke maand 3 spaarrekeningen bij.

Ik was benieuwd hoeveel van ons inkomen eigenlijk maandelijks wordt gespaard en dit blijkt zwaar boven het gemiddelde te liggen. Na een korte rondgang op internet merkte ik dat de meeste mensen tussen de 0% en 20% sparen van hun inkomen.

Wij zitten op 45% van ons inkomen dat wij maandelijks op onze spaarrekening bijboeken........ Zoals mijn vriendin ook opmerkzaam opmerkte. We kunnen bijna aan al onze verplichtingen voldoen met 1 inkomen. Terwijl we nog zo jong zijn.
Ja dat is nogal slikken, en heeft mij ook weer doen beseffen in hoe een luxe positie wij zitten als 25 jarige....

Verdienen wij dan zoveel?
Nou nee, dat valt reuze mee, maar nu we 1,5 jaar in ons huis wonen en alles hebben opgeschreven wat eruit gaat, valt het mee hoe weinig luxe dingen wij kopen, of de vakantie dan na. We kopen amper nieuwe kleding, gaan niet elke week naar de kroeg, roken niet, hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, etc etc. Maar we missen deze dingen ook niet. We zijn eigenlijk heel tevreden met wat we hebben. Want in Nederland zijn we gewoon onwijs verwend.  Moet je wel die nieuwe smartphone a 400 euro nemen, terwijl die van 4 jaar oud ook nog prima voldoet. Moet je wel internet op je telefoon hebben want iedereen heeft het. We hebben nog een oude CRT televisie staan waar we erg tevreden mee zijn, dus waarom een 60 inch LCD scherm...

En zo kan je nog wel meer dingen opnoemen. Tuurlijk is er een grens die je moet stellen wat wel normaal is en wat niet, maar op dit moment missen we niets en zijn we van alle gemakken voorzien. Bovendien sparen we op deze manier voor onze verbouwing die toch een aardig prijskaartje gaat krijgen.

Terug naar de vraag
We raken off-topic. Hoeveel % van je inkomen heb je echt nodig. Daar is eigenlijk geen antwoord op te vinden aangezien iedereen zijn/haar inkomen anders is en iedereen andere  behoefte heeft. Toch kan je zeker stellen dat wanneer je twee modale of net onder modale inkomens hebt het niet al te moeilijk is om meer dan 25% te sparen. Ik durf zelfs te stellen dat 33% van je inkomen sparen te doen moet zijn.

De vraag is of mensen hiermee genoegen nemen. Maar dan komen we in het gebied van de luxe problemen. Denk dan weer terug aan de mensen in arme landen of in landen waar het verschil tussen arm en rijk veel groter is dan hier in Nederland. Hoeveel heb je echt nodig om te kunnen overleven? Ik denk dat iedereen dan wel beseft hoe goed we het hebben hier en zodra dit besef bij iedereen is binnengedrongen zal iedereen pas kunnen gaan consuminderen dat een blijvend effect heeft.


Reacties

Holly Hobby zei…
Jullie hebben bijna twee keer zoveel meer inkomen dan ons, maar sparen drie keer zoveel! Toch best knap dat jullie het gewoon doen!!
Alle respect!

Idd: een lcd komt er pas als deze het niet meer doet. Afgelopen week kocht mijn vader voor 4000 euro een led-tv en een kast die nog eens 4000 kost! Wij kregen het oude bakbeest met kast, die staat nu op reserve ;):)
Voorlopig geen lcd hier ;)
Holly Hobby zei…
Ik vond trouwens bij het CBS het gemiddelde inkomen per huishouden: 33000 euro.
We waren er zelf ook verbaasd van, maar het is er gewoon zo ingeslopen. Alle kleine beetjes helpen. Daarnaast zijn we nu ook bezig onze energierekening nog lager te krijgen wat ook maandelijks scheelt :)
Dat is een modaal inkomen inderdaad. 2x modaal moet genoeg zijn om zeker 25%-33% te kunnen sparen. Anders geef je het aan iets uit wat je echt leuk vindt :P
Holly Hobby zei…
Al eens overwogen om zonnepanelen te nemen? Loont de investering! Er zijn diverse subsidies voor!
Holly Hobby zei…
In antwoord op je vraag nog: wij hebben 2700 euro 'nodig' om goed rond te kunnen komen op dit moment. Daar zitten we nu boven en ik vind het erg prettig, want dan houd je eens wat over ;)
Holly Hobby zei…
per maand dat is
Anoniem zei…
Ik heb 1 inkomen en spaar daarvan ongeveer 40%. Heb overigens wel een internet met mobiel. Dat is een keuze en ik bespaar weer op andere dingen. Mascha.
Anoniem zei…
Ik vind dat jullie het geweldig doen! Het gedeelte dat je kan sparen van je inkomen heeft ook te maken met je vaste lasten en uitgaven en hoe je gezin samengesteld is. Een gezin met kinderen heeft een groter uitgavenpatroon. Wij hebben 2,5 x modaal (1 inkomen) en sparen gemiddeld 10.000euro per jaar dat we verdelen over verschillende potjes: buffer , spaarrekening voor vervanging auto, spaarrekening studie 3 kinderen (gaat nu het meeste geld naar toe omdat ik er van overtuigd ben dat er een sociaal leenstelsel wordt ingevoerd binnen afzienbare tijd en ik niet wil dat onze kids met een studieschuld beginnen) en een gewone spaarrekening.
Wij vinden het ook leuk om te sparen en bewust bezig te zijn met consuminderen! Zonder vrekkig te zijn en genieten van ons gezin en het leven!
Ja, dit willen we eigenlijk dit jaar doen, maar ik heb geen idee of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. Verder hoef ik niet te rekenen op subsidie hier... Die is niet aanwezig in onze gemeente.
Inderdaad, je moet niet vrekkig gaan worden, maar als je een bewuste keus maakt is het helemaal geen probleem om hierachter te staan. Bovendien geeft de kick van het sparen mij inderdaad een veel beter gevoel dan het uitgaven omdat het kan...
Anoniem zei…
ik heb een minimuminkomen,maar ook ik spaar , elke maand maak ik een vast bedrag over naar mijn spaarrekening, en wat noem je vrekkig, zolang je zelf geniet van het leven ,ben je absoluut niet vrekkig,maar ik merk wel dat mijn eisen aanmerkelijk lager liggen dan die van de gemiddelde nederlander, ik voel me hier erg tevreden met wat ik wel heb en kijk niet naar wat ik niet heb, vroeger was dat anders,maar door noodzakelijkheid was ik gedwongen andere keuzes te maken en nu zou ik niet anders meer willen.
Anoniem zei…
Allereerst wat een leuk blog! Dan antwoord op jouw vraag. Wij zijn veertigers, hebben helaas geen kinderen en werken heel veel jaren beiden fulltime. (tot inkomen bruto 110.000 Eur). We zijn geen vrekken maar hebben beiden een kleine tweedehands auto,geen dure mobiele telefoon, kleine oude TV, geen magnetron, wonen wel in een mooi oud huis in een vestingstadje maar hebben dat al in 1990 gekocht). We sparen al jaren 60% van ons gezamelijk inkomen en hebben inmiddels Eur 330.000,- gespaard en hebben zo'n 250.000 Eur overwaarde op ons huis. Verder geen leningen of schulden behalve nog een kleine spaarhypotheek op ons huis. We sparen feitelijk omdat we gelukkig zijn met een iets soberder leven. We genieten simpelweg veel meer als we bv eens uit eten gaan of iets nieuws kopen. Daarnaast hebben we beiden al 25 jaar geleden vastgesteld dat door de vergrijzing in NL de ziektekosten duurder worden,pensioenen lager, huizenwaardes zullen dalen (aanbod vs vraag). Verder willen we vroeg stoppen met werken en dan meer aan vrijwilligerswerk gaan doen. Ik wil actiever met mijn hobby archeologie aan de gang en we willen meer reizen. Heet gaat ons feitelijk niet om het geld dat we zoveel sparen het gaat ons om onafhankelijkheid in de levenskeuzes die we nu kunnen maken en het feit dat we genieten van soberheid boven leven in puur materialisme!
Ellen zei…
Wij zijn met z'n 2-en, begin 50. We hebben ieder ongeveer 18 jaren fulltime gewerkt. Daarvan hebben we ruim de helft van het salaris opzij gezet. Nu hebben we 6 ton spaargeld en geen hypotheek meer. Over een jaar willen we stoppen, ons werk vinden we niet meer leuk. Tot 67 jaar overbruggen we gemakkelijk. Daarna is er aow, pensioen, wat spaargeld en voor noodgevallen ons huis. Ik ben erg blij dat we dit zo hebben aangepakt want ik zou er niet aan moeten denken om tot 67 door te werken.
Anoniem zei…
Sinds twee jaar nu slaag ik erin om 100% te sparen en kom ik toe om te leven met mijn rente dat ik ontvang .Doe zo verder je zult er rapper staan dan je denkt ben ook maar 7 jaar ouder dan jij en heb nergens geen centiem gekregen.
Integendeel het waren altijd mijn ouders die achter geld kwamen vragen dus spaarboekje en erfenis heb ik zelfs niet gekregen integendeel moet nog 20 000€ terug krijgen maar ja dat ze het steken waar de zon niet schijnt !
Intussen ben ik nu 32 jaar oud huis is afbetaald en geld genoeg om van te leven van de intrest.Voor te rentenieren is iets anders omdat je altijd moet rekening houden met de inflatie maar zal ook wel lukken binnen enkele jaren.
Bibje zei…
Ik spaar niet, in plaats daarvan los ik een derde van mijn minimum loontje af aan schulden opgelopen door een scheiding.Nog een paar jaartjes en dan kan ik dat zelfde bedrag gaan sparen.....ik ben vreselijk trots dat ik intussen zover gekomen ben op eigen kracht.
Johan zei…
Toen onze kinderen nog jong waren konden wij ook redelijk makkelijk rondkomen (en sparen) van 1,5x modaal. Maar nu ze ouder zijn (eentje studeert, en eentje gaat nog naar de middelbare school) is het ondanks onze spaarbuffer een stuk moeilijker geworden. Dan nog investeer ik het geld 10x liever in de toekomst van de kinderen dan in luxe consumptiegoederen.
Anoniem zei…
Dat is mijn streven ook. Helaas gaat dat mij in mijn eentje niet lukken, vermoed ik. Wat lijkt mij dat super om jong te kunnen stoppen met werken of behoorlijk te kunnen minderen met werken.
Nu 41 jaar en alleen (niet eenzaam :>) ), Mijn huis is praktisch afgelost (geld staat op een aparte spaarrekening), daarnaast pas 5000 euro aan vermogen. Niet genoeg dus om begin 50 te stoppen met werken :<( en en tijd / geld te hebben voor een hond en een paard.
Verdienen jullie zoveel? Als 25-jarige wel degelijk. Jullie verdienen beiden boven modaal, dus eigenlijk bijna 3x modaal. Dus ik durf te stellen dat jullie veel verdienen (helemaal gezien de leeftijd).
Lisa zei…
Bestaat er niet zoiets als een uitbetaal systeem voor bedrijven zodat we gewoon betaald krijgen via dat systeem?
Anoniem zei…
Wat leuk om te horen dat er meer mensen zijn zoals wij die gewoon iedere maand geld overhouden, omdat ze net als wij alle overbodige luxe niet hoeven en tevreden zijn met wat we hebben. Wij hebben 3 studerende kinderen waarvoor wij de studiekosten betalen. Eén inkomen van € 2100 netto per maand en we sparen iedere maand vast € 500 en daarnaast zetten we opzij wat er aan het eind van de maand overblijft. We gaan 3x per jaar op vakantie, maar huren altijd huisjes van particulieren, waardoor dit niet meer dan maximaal € 400 per week kost en daarnaast fietsen we veel (kost niets en reuze leuk) en gaan we af en toe uit eten. Wij verbazen ons altijd als mensen een inkomen hebben wat hoger is dan het onze en dat ze dan klagen dat ze niet uikomen. Het is gewoon een kwestie van keuzes maken en van € 2100 in de maand kun je goed rondkomen. Oh ja, en nog voor 1 kind kinderbijslag, dat dan wel weer :-)
Anoniem zei…
Leuk om zoveel te sparen. Ook leuk voor de belastingdienst en de inflatie (verborgen belasting). Wellicht dat wat financiele educatie de spaarders kan helpen. Zelf 35 jaar, huis staat onderwater, EUR 30K aan doorlopend krediet en zo'n EUR 600K aan hypotheken. Ohh ja, ik heb mijn inkomen vanuit mijn werk niet meer nodig. De netto huuropbrengsten van mijn appartementen zijn voldoende om op een zuinige manier rond te komen. De huur wordt ook elk jaar meer ivm inflatie terwijl reele schuld minder wordt.

Groeten,
Roel
Anoniem zei…
Hallo allemaal. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO MICRO FINANCE hadden ontvangen en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik een totaalbedrag van eur 50.000 dat ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening had aangevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com
Anoniem zei…
Dat je CRT blijft kijken begrijp ik niet. 1) Je hebt geld om een nieuwe te kopen. 2) Beeld kwaliteit LED is een stuk beter. 3) Belangrijkste punt, het energieverbruik kan een stuk lager zijn.
Deze blogpost is dan ook erg oud inmiddels (enkele jaren) crt kijken we dan ook allang niet meer!

Populaire posts