Geld alleen maakt niet gelukkig, maar maakt het leven wel makkelijker

Je hoort het wel vaker om je heen. “Als ik de Jackpot win, dan hoef ik nooit meer te werken en kan ik alles doen wat ik wil!”.  Het klinkt als het ultieme geluk. Echter wat die mensen zich vaak niet beseffen is dat geld zelf niet gelukkig maakt. Tuurlijk het zal tijdelijk voor een euforisch geluksgevoel komen, maar zal daarna ook weer snelwegebben.

Wat is eigenlijk geluk?
Ik denk dat niemand je het echt kan vertellen. Het is een gevoel, een uitstraling en vooral iets dat voor iedereen anders is. Een ding is echter alleen wel duidelijk. Geld alleen zal niet genoeg zijn om iemand gelukkig te maken. Want stel dat iemand al het geld van de wereld heeft, maar niemand om het mee te delen (dat kan in de vorm van vrienden, familie of een andere vorm zijn) dan zal die persoon zich nog steeds erg ongelukkig voelen. Wij mensen hebben namelijk sociale contacten nodig om te kunnen overleven. Ik merk dit ook erg aan mijzelf, je moet ergens een uitlaatklep hebben om zowel je successen als je verliezen mee te delen, maar soms ook gewoon random chitchat met iemand.

Wat is geluk voor mij?
Heel simpel eigenlijk, een goede gezondheid, een huis waar je tot rust komt, een fijne relatie en vooral een baan waar ik mijn ei in kan. Eigenlijk toch niet zo simpel als ik eerst dacht, want als een van deze zaken ook maar niet lekker loopt zal dit zich ontaarden in stress, slapenloosheid en vooral een zeer ongelukkig gevoel. Belangrijk punt hierbij is echter, geld is niet onderdeel hiervan!
Ik heb het geluk dat bovenstaande items allemaal goed voor elkaar zijn waardoor ik ook lekker in mijn vel zit. Dit zorgt er ook voor dat ik mijn gedachtes niet op primaire zaken hoef te richten om de basiswaarden op orde te krijgen, maar mij kan richten op de secundaire voorwaardes. Onder deze secundaire voorwaardes versta ik ook financiele gezondheid. Het klink mischien gek voor sommige, maar ik durf te wedden dat ik niet zoveel tijd en aandacht had besteed aan FO en inzicht in mijn financiele zaken als mijn basiswaardes niet op orde waren.

Verschil in de samenleving
Dit brengt mij dan ook meteen bij het volgende punt. Namelijk bij de samenleving die vol afgunst naar wat rijkere mensen kijken en aangeven dat zij niet rond kunnen komen van hun inkomen, en het leven zoveel makkelijker is als ze hetzelfde inkomen zouden hebben.  Vaak echter vergeten ze dat het grootste probleem is omdat ze niet hun basiswaardes op orde hebben. Laat staan dat ze zich druk maken om financiele gezondheid of hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze slimmer met geld om kunnen gaan. Een hoop komt voort hoe je in je vel zit. Want zeg nu zelf, het enige wat meer inkomen op zo een moment bewerktstelligd is dat je ook meer geld gaat uitgeven om jezelf het gevoel te geven dat je gelukkig bent. Het geeft je namelijk tijdelijk een geluksgevoel, dat helaas snel weer wegebt waarna je weer op zoek moet gaan naar iets nieuws dat die leegte kan vullen. Vaak blijkt dit een vicieuse circkel te zijn waar de persoon alsnog ongelukkig van blijft.

Terug naar de roots
Als ik dit naar mijzelf projecteer zie ik dan ook duidelijk waarom ik mijn vorige blogpost schreef over mijn luxe probleem. Ik ben gewoon erg gelukkig! Ik weet niet meer wat ik wil hebben, want ik heb alles dat ik nodig heb om mijn primaire basisbehoefte te behartigen. Voor mijn secundaire behoeftes heb ik reeds plannen geschreven en financieel staan we er zeer gezond voor. Waarbij mijn eerdere statement dan ook terugkomt. Geld alleen maakt niet gelukkig, het maakt het leven alleen makkelijker!

Reacties

geldover zei…
Prachtig stuk tekst ik lees je tevredenheid tussen de regels door.
Wat heerlijk dat je gewoon kunt constateren dat je gelukkig bent! Dat is een groot goed.
Zeker! Ik heb wat dat betreft weinig te klagen, maar het zet alles wel weer in perspectief door het zo uit te schrijven.
Iets waar we ook heel blij mee zijn!

Populaire posts