Luxe probleem

Ik kan het niet anders omschrijven dan dit. Een luxe probleem. Wat is nu dan precies het probleem? Nou ik zou absoluut niet meer weten wat ik nog wil kopen/krijgen/vragen op dit moment. Het klinkt heel gek, maar het besef kwam met mijn verjaardag waar je weer de alomgevreesde vraag krijgt “Wat wil je voor je verjaardag?” Een vraag die ik nooit goed weet te beantwoorden, maar vaak wel een idee heb wat ik voor mezelf wil kopen of aan mijn vriendin vraag. Alleen deze keer bleef het angstvallig stil in mijn hoofd.

Januari
Ik had het luxe probleem zien aankomen, want in Januari had ik reeds een extra eenmalige bonus van mijn werk ontvangen, waar ik exact hetzelfde probleem tegen kwam. Namelijk, geen idee wat ik wil hebben of mijzelf kado wil geven. Als gevolg hiervan heb ik het bedrag dan ook 1 op 1 doorgesluist naar mijn spaarrekening, waar het nog altijd staat en ik zelfs af en toe momenten heb dat ik het vergeten ben dat ik het uberhaubt daar heb neergezet (heerlijk dat menselijk brein, dat zodra je het naar een potje (of dat nu spaarrekening is of niet je het vergeten bent en het maar stil staat te staan) een van de redenen waarom vooraf jezelf betalen of potjes vullen een belangrijke pijler is om het ook beter vol te houden! Wat je niet ziet, is er zogenaamd ook niet!

Voldaan
Zou ik dan een punt hebben bereikt dat ik inderdaad voldaan ben en echt dit jaar niets bijzonders meer zou willen hebben?  Waar kan ik het dan aan besteden? Extra beleggen? Extra sparen? Geen idee, ook beide opties spraken mij niet zo aan, omdat ik heb gekozen voor een bepaalde tactiek met beleggen en sparen. Maar ja het uitgeven om het uitgeven is nou ook weer niet de bedoeling, zeker niet aan nutteloze dingen. Kleding dan? Daar koop ik alleen spullen in de uitverkoop. En ik doe aan een meerjarenplan met kleding, met andere woorden, ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste en doe best veel jaar met kleding. Elektronica heb ik alles wat mijn hartje begeerd. Gewoon simpelweg voldaan!

Maart
Deze maand ga ik weer tegen hetzelfde probleem aanlopen, want in maart krijg ik een bonus uitgekeerd van mijn werk (ja een andere dan in januari) wat ook weer een flink bedrag is. Voor nu heb ik besloten het wederom 1 op 1 door te sluizen naar de spaarrekening, maar ik voorzie dat mijn begrote budget van 250 euro per maand persoonlijke uitgaven aan het einde van het jaar, hetzelfde lot gaat krijgen. Momenteel heb ik namelijk hieruit ook 0 euro opgenomen.

Hebben jullie ook wel eens dit soort periodes gehad? En hoe gingen jullie hiermee om?

Reacties

Nelly zei…
er zijn zoveel heel goede doelen!!!
Anoniem zei…
Ik sponsor wat kinderen voor schoolzaken of sportclub. Niet dat ik zoveel geld heb, maar ik maak mijn geld niet echt op omdat ik niet veel nodig heb.Sommige kinderen vallen net buiten de boot bij de gemeentelijke ondersteuning, terwijl ook voor hen extra schoolzaken en sport ook belangrijk is.
Goed idee! Ik ga het eens onderzoeken!
Anoniem zei…
de goeie doelen zijn mij te vaak de directeuren en aanhang.maar een klein deel komt terecht waarvoor het gegeven is


geldover zei…
Iets voor in je tuin?
Haha,
Die heb ik al vele jaren op het lijstje staan voor familie. Dus zeker herkenbaar.

Populaire posts