Verdere besparingen niet meer mogelijk?

Van het weekend was ik, zoals elk weekend, druk bezig al mijn sheetjes weer te updaten. Nu de WOZ waarde binnen was kon ik ook de gemeentelijke kosten definitief opnemen in mijn huishoudboekje. Toen kwam bij mij ook weer het gevoel naar boven, kan ik ons huishoudboekje nog efficienter/kostentechnisch beter maken dan deze nu al is? Oftewel, waar kan ik nog meer besparen? Na enkele minuten kwam ik echter helaas wel tot de conclusie dat veel verder besparen eigenlijk geen winst meer oplevert, tenzij ik radicaal een aantal zaken ga veranderen. Let op! Het gaat hier om onze gezamenlijke kosten, niet persoonlijke! Die kan je terugvinden in mijn huishoudboekje bovenaan! Er missen dus een aantal items in dit overzicht, maar hier zitten wel de grootste kosten.

Overzicht
Laat ik jullie eerst een overzicht geven van de kosten van 2018 versus 2019 zoals die nu bij mij tot nu toe bekend zijn (alle gele hokjes zijn dus nog niet definitief). De percentages erachter zijn hoeveel % van ons inkomen er aan de post besteed wordt, met daarachter weer het verschil in druk op ons inkomen in vergelijking met het jaar ervoor.


Vaste lasten
De eerste categorie genaamd vaste lasten zijn eigenlijk niet meer verder te optimaliseren. We stappen elk jaar over van energie maatschappij. Proberen zo zuinig mogelijk te zijn met energie/gas en water, en kunnen niet een goedkoper 3 in 1 abbo vinden dan wij nu hebben (hier krijg ik 50% op terug van mijn werkgever deze is effectief dus maar 20,50 euro. De belastingen kan ik verder weinig aan doen afgezien van onze WOZ waarde zo laag mogelijk houden.
Deze kostenposten zijn echter ook niet erg drukkend op ons inkomen met een percentage van 3,99%.

Besparingen vaste lasten
De enige besparingen die ik hier zou kunnen doen zijn:
- Zonnepanelen om energiekosten nog verder te laten dalen
- Nog meer isoleren in huis om gasverbruik nog verder terug te dringen (minimaal nog mogelijk)
- 3 in 1 pakket naar internet only gooien

Echter al deze zaken zit ik niet op te wachten. Zonnepanelen zijn mij te onzeker met de salderingsregeling, en zou ook betekenen dat ik niet meer mijn dakkapel kan schoonmaken. Ik wil dan ook dit pas doen zodra dakpannen met geintegreerde zonnepanelen een beter rendement hebben dan nu. Dan is het dak niet lelijker geworden, nog steeds toegangkelijk en meteen vernieuwd!

Qua isoleren kan ik nog iets aan 1 kamer doen op zolder. Het stookhok. Maar de besparing die dat oplevert zal zo minimaal zijn dat ik er liever voor kies dat het hier altijd goed kan doorluchten in verband met de ketel.

3 in 1 omzetten naar internet only ga ik er hier thuis ook niet doorheen krijgen, want de normale tv kanalen worden nog gretig bekeken. De vaste telefoonlijn wordt door de schoonouders gebruikt en de prijs gaat slechts met enkele euro’s omlaag (van 41 naar 32 euro). Effectief zou mij dit 4,50 opleveren gezien de 50% deal. Het niet echt waard dus.

Autokosten
De volgende post is iets lastiger te verantwoorden. Vooral ook omdat dit een persoonlijke keus is geweest om een duurdere auto te gaan rijden. Dit resulteert dan ook in hogere kosten dan vorig jaar waar ik dan ook niets aan wil doen. De onderhoudskosten zijn nu wat lager, maar dat komt ook omdat de auto nog geen beurt heeft gehad. Daarom is het hokje ook nog geel. De verwachting is dat hij echter niet duurder in onderhoud zal zijn. Althans dat hoop ik dan maar. Voor nu zijn we 6,41% van ons inkomen kwijt aan de auto. Een goede nummer drie van ons budget!

Besparingen Autokosten
Eigenlijk is dit natuurlijk een inkopper, maar ik ga ze toch benoemen
- Een goedkopere auto
- Geen eigen auto, maar leenauto per gebruik betalen
- Lease auto (prive)

Een goedkopere auto is zeker mogelijk, maar zoals al gemeld is dit een bewuste keus geweest. Dit kan ik namelijk altijd nog doen. Tot op heden heb ik nog geen moment spijt gehad van de aankoop.

De andere optie die ik heb bekeken was een leenauto, waarbij je per gebruik betaald. Echter aangezien ik hem dagelijks gebruik is dit geen goedkopere optie en viel dan ook snel af. Dit werkt het best voor zeer sporadisch gebruik.

Voordat ik een beslissing had genomen om een andere auto te kopen heb ik enkele berekeningen gemaakt om een prive leaseauto te kunnen nemen. Maar ook hier kwam ik juist duurder uit dan zelf kopen. Dit heeft vooral te maken met de categorie auto die ik wilde hebben. Indien ik voor een klein model was gegaan is het leasen van een auto wel goedkoper dan zelf kopen. Als je dus in de markt bent voor een klein autotje. Onderzoek deze optie zeker!

Persoonlijke kosten
Met 13,81% een goede tweede van ons budget. En zeker ruimte om te besparen. Zoals jullie zien zijn de meeste hokjes dan ook nog geel, en heb ik de budgetten enorm naar beneden afgestemd om de grootste besparingen te kunnen realiseren.
Tot op heden is het zelfs zo dat we onder deze budgetten zitten en niet zo een beetje ook, dus hier zijn wij al hard op weg naar een betere verdeling. De zorgverzekering is hoger dan anders geworden door een aanpassing van de dekking, dit uiteindelijk voor ons goedkoper dan voor de goedkoopste verzekering gaan met onze behoeftes.

Besparingen persoonlijke kosten
Hier hebben we reeds een aantal dingen die we dit jaar willen uitvoeren, geen mogelijkheden dus, maar echte actiepunten.
- Minder verre vakantie
- Minder gezamenlijke uitgaven of verleidingen

Om met het eerste punt te beginnen. Dit jaar hebben we besloten geen verre vakantie te gaan doen, maar het lekker dichtbij huis te houden. Tot op heden zijn de vakantiekosten nog niet hoger gekomen dan 1000 euro (wintersport). We hebben dus nog 2000 euro te besteden voor de zomervakantie, maar gezien ik met de auto op vakantie wil vermoed ik dat we voor 1000 euro klaar zijn. Daarmee zouden we nog eens 1000 euro extra besparen op al een gekort budget.
Dit is overigens wel een lastige voor ons, want vakantie is toch wel een van onze quilty pleasures. Alle stress kan eruit en eindelijk even los van allerlei budgetten en genieten maar. Het dit jaar dan ook compleet anders doen is dan ook een proefje of dit “net zo goed” bevalt. Het kan dus ook zomaar anders zijn in 2020 als ons dit niet bevalt :) Maar gezien de bedragen zeker een proefje waard!

De tweede is wat minder rigolreus om te behalen. We gaven relatief weinig uit aan gezamenlijke dingen en dit jaar wil ik een limiet van 200 euro per maand vasthouden. Momenteel zitten we op 100 euro gemiddeld dus ook hier zijn we aan het overachieven, maar goed we hebben nog 9 maanden te gaan :)

Hypotheek
Als laatste is de hypotheek dan aan de beurt. En ja daar heb ik, zoals jullie weten, een plan voor om deze af te lossen en daar wil ik niet vanaf wijken. Het is de allergrootste kostenpost van ons budget, maar relatief gezien valt het nog steeds allezins mee hoe hoog de druk is op ons budget met 21,56% (rente + aflossing).

Besparingen Hypotheek
Onpraktisch maar wel iets dat ik bedacht had als opties
- Hypotheek versneld aflossen

Het ligt voor de hand om dit te doen, maar ik heb al een plan om af te lossen en vermoedelijk zal ik dit ook wel sneller gaan aflossen op een gegeven moment, maar het beleggen van mijn geld levert mij meer op dan versneld aflossen op de hypotheek. Door mijn tactiek te volgen weet ik zeker dat ik van mijn hypotheek af ben na het aflopen van de HRA, en door het niet versneld te doen heb ik aan het einde van de rit ook nog eens een grotere pot met geld beschikbaar. Uiteraard is dit geen zekerheid, maar gezien ik daar ook voor de lange termijn erin zit is de kans vrij klein dat het heel anders gaat lopen (ik weet het niemand weet het zeker) Maar dat risico durf ik wel aan.

Conclusie
Ik heb denk ik zoveel mogelijk besparingen die er mogelijk zijn al aangepakt en de de vaste/variabele kosten zoveel mogelijk onder controle. De grootste posten (hypotheek, variabele kosten , auto) zijn bewuste keuzes of al zoveel mogelijk aan het minderen. En dan houdt het een beetje op. Geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen tenzij ik echt rigoreuze keuzes ga maken, zoals auto weg, kleiner gaan wonen, stoppen met op vakantie gaan etc. Allemaal zaken die toch wel erg ver gaan. Het comfortniveau dat we nu hebben wil ik toch zoveel mogelijk behouden en met dat in gedachte is het meer een kwestie van volhouden en zo doorgaan.

Zie ik het mis of hebben jullie nog tips voor mij?


Reacties

geldover zei…
Heb gebeld met de telecomprovider en gevraagd wanneer ik evt weg kon omdat het me te duur werd. Resultaat meteen 24,50 euro per maand korting gedurende een half jaar. Verlengingskorting noemen ze het. Heb weer een jaar nu. Heb t al in mijn agenda genoteerd wanneer ik opnieuw mag bellen...ik zou wel gek zijn als ik meer betaalde...:-)
Ik herken zeker dat het steeds lastiger wordt. Op een gegeven moment heb je er het maximale wel zo ongeveer uitgehaald.
Dat is inderdaad een goed idee ja. Dat ga ik ook binnenkort maar eens doen!
Qua grote dingen zeker. Het zit hem dan voornamelijk in het volhouden van de zaken en op de kleine dingen letten.

Populaire posts