Wat is een goed bedrag om te sparen per maand?

Veel mensen zullen er wel mee worstelen in deze crisistijd. Hoeveel geld moet ik nu opzij zetten elke maand, maar weer niet teveel dat ik in mijn comfort inboet. Vandaag over sparen voor een doel.
Wat is een goed bedrag om te sparen per maand?



Het probleem van sparen

Je kent het wel, je salaris komt binnen en je wilt jezelf lekker verwennen. Op zich prima natuurlijk, maar het geld vliegt erdoorheen. Aan het einde van de maand heb je bijna niets meer over en heb je het gevoel dat je niets bent opgeschoten. Je spaarrekening is niet groter geworden, en de aankopen die  je hebt gedaan kan je je niet eens meer herinneren.
Bovenstaande is iets wat voor veel mensen erg herkenbaar zal zijn. Ze hebben het gevoel dat ze lekker geleefd hebben maar eigenlijk niet meer weten waar het aan opgegaan is. Zonde, want als er kritisch naar de  uitgaven wordt gekeken zal er vast en zeker ruimte zijn om nog een gedeelte te sparen. Echter is daar een plan voor nodig.

Een spaardoel

Verklaar jezelf maar voor gek, maar het is in meerdere onderzoeken aangetoond dat als je een doel hebt om iets te kopen waarvoor je wel moet sparen, mensen dit opeens wel kunnen. De mindset van mensen dient dus aangepast te worden van, ow ik hou geld over dat kan ik gaan sparen. Naar ik wil graag iets hebben, ik wil iets graag hebben, ik ga ervoor sparen. Een doel hebben is dus een middel om iemand gefocused te houden. De grote vraag die dan overbljift is, hoe hou je iemand gefocused na dat doel.

Discipline

Gelukkig zijn er op internet genoeg programma's en heeft de ING inmiddels ook een spaardoel mogelijkheid op hun website. Een spaardoel hoeft namelijk niet tastbaar te zijn het kan ook voor zekerheid gelden dat je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt, of je baan kwijt raakt. Of een buffer voor je huis! Zolang er maar een spaardoel is en er bewust met geld wordt omgegaan.

Hoeveel dien je dan te sparen voor je doel?

Dit zal door iedereen anders ingevuld gaan worden. Op het moment dat er kritisch naar de in en uitgaven gekeken word blijft er automatisch een X bedrag aan geld per maand over. Hiervan trek je dan nog het geld dat je toch echt vrij te besteden wil hebben vanaf en je houdt je bedrag dat je kan sparen per maand over. Voor de ene persoon zal dit 25 euro per maand zijn en voor de ander 1000 euro per maand. Dit is gedeeltelijk afhankelijk van het inkomen van iemand, maar natuurlijk ook aan het bedrag dat je vrij per maand wilt besteden. Het gevolg zal echter wel zijn, dat er bewustwording plaatsvindt. Als je namelijk maar 25 euro per maand spaart en je geeft wel 250 euro per maand uit aan vrije dingen en je doel is 1000 euro voor die mooie stereo..... Ja dan gaat dat een hele lange tijd duren voordat je dat behaald! Die bewustwording zorgt er waarschijnlijk meteen voor dat je je uitgavenpatroon nogmaals onder de loep neemt.

Conclusie

De conclusie van dit verhaal is dat het niet uitmaakt hoeveel je spaart per maand, als je maar bewust met je geld omgaat. Een spaardoel is hierbij een hulpmiddel omdat je een doel voor ogen hebt en wij mensen dan graag een extra beentje voorzetten. Iemand die 25 euro kan sparen per maand kan hier net zo trots op zijn als iemand die 1000 euro spaart per maand. Zolang het maar weloverwogen is en je erachter staat, in plaats van elke maand weer denken waaraan je het geld hebt uitgegeven. Zelf werk ik ook met spaardoelen en ik merk echt dat het werkt. Wacht dus niet langer en ga met spaardoelen werken!

Reacties

Anoniem zei…
wij hebben eigenlijk totaal geen bewuste spaardoelen behalve lekker algemeen"buffer", geld achter de hand voor wat als.. en ok, toegegeven, voor de kids.. maar dat is net zo vaag "voor later"... wij sparen bij ohra, daar kan je tussen de 25 en 250 p/m automatisch sparen. dit reken ik bij onze maandlasten (met in mijn achterhoofd dat het bedrag omlaag kan als we ooit echt minder gaan verdienen en het dus niet meer uitkan zegmaar)

maar wat wij vooral doen, aangezien we beide een wisselend inkomen hebben en vriend zelfs 4 wekelijks ipv maandelijks en ik van een maandelijks geldoverzicht hou... alle inkomsten gaan hier naar de spaarrekening zodra ik zie dat het binnen is. 1e van de maand stort ik een vast bedrag weer terug naar de spaarrekening voldoende voor alle vaste lasten (incl dat automatisch sparen bij ohra) en een bedrag voor tanken, boodschappen en overige. dit is een mooi afgerond bedrag, in principe door heel het jaar hetzelfde. in de maand dat kinderbijslag gestort wordt, gaat dat geld gelijk door naar de spaarrekeningen van de kids. extra dingen gaan van de spaarrekening van de ing zelf. alles wat er elke maand meer binnenkomt dat het vaste maandbedrag blijft nl op die ing spaarrekening staan waar de inkomsten naar gestort worden. dit loopt gedurende het jaar dus ook nog een beetje op :) voorons een perfect systeem. ohra is de echte bufferrekening komen we niet aan zolang we van ing kunnen gebruiken :) hoop dat t verhaal een beetje duidelijk is :p maar een vast maandbedrag werkt voorosn super iig :)
Gretha
Anoniem zei…
Wij hebben geen spaardoel (meer) voor "dingen". Maar we passen wel het pay yourself first principe toe. Als het loon gestort is wordt er gelijk wat mee belegd, een groot deel naar de spaarpot overgeheveld en houd je dus een minder hoog bedrag over op je lopende rekening waardoor je minder snel geneigd bent om dat uit te geven.
Het is absoluut duidelijk. Iedereen moet een manier erbij pakken die voor hem/haar het makkelijkst is om vol te houden! Zolang het maar gebeurd.
Jup dat klopt ook. Maar daar moet je dan wel de discipline voor hebben. Een hoop mensen hebben dit helaas nietn
Ingrid zei…
Ik spaar elke maand automatisch. Het gaat op de dag dat het inkomen gestord wordt naar de spaarrekening. Zo kan ik het niet vergeten of ergens anders voor gebruiken.
Anoniem zei…
Ik spaar elke maand meerdere bedragen vast per maand. Elke maand standaard 50 euro, dit gaat per januari naar 75 of 100. En elke maand zo rond de 400 naar mn bufferrekening. Wanneer ik "mn doel" hiervoor gehaald heb, spaar ik rustig verder. Het gaat automatisch de dag nadat mn salaris is gestort. Heb er geen omkijken meer naar. Ik stort echt bijna nooit iets terug. Hooguit voor een aanbetaling vakantie of als de autokosten de pan uitrijzen. Voor de rest bevalt dit me prima.

Gr. Boukje
Anoniem zei…
Je hebt een leuk blog, om daarmee te beginnen. Wij zijn bijna bij de 10000 euro die we als buffer willen hebben. Nibud gaf ons echter een buffer van 16000 euro. Dit vind ik toch wel apart. We hebben geen koophuis, en ik heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Alles in huis is nieuw en tevens de auto. Waarom dan in ons geval zo'n hoge buffer?
Bedankt!,
Voor de rest ben ik met je eens dat Nibud soms met rare voorstellen komt. Wij zouden namelijk een buffer moeten aanhouden van 40000 euro..... Dat is wel een beetje absurd hoog in mijn ogen!
Anoniem zei…
wij zouden weer een lagere buffer moeten hebben dan ik zou willen. maar rond de 8000 euro.. wil toch wel wat meer als t lukt.. snap ook niet echt hoe ze aan die bedragen komen. maar ja wel leuk om een richtlijn te hebben en lekekr zelf je doel te bepalen voor je buffer :p
gretha
Anoniem zei…
wij zouden weer een lagere buffer moeten hebben dan ik zou willen. maar rond de 8000 euro.. wil toch wel wat meer als t lukt.. snap ook niet echt hoe ze aan die bedragen komen. maar ja wel leuk om een richtlijn te hebben en lekekr zelf je doel te bepalen voor je buffer :p
gretha

Populaire posts