Met beide benen op de grond

Gisteren was het zo een dag dat je met je beide benen op de grond wordt gezet en waarbij je denkt. Waarom nog consuminderen.

Reünie

Ik wilde een reünie gaan organiseren met oud collega's die nu bijna allemaal klaar waren met de studie en aan het werkende leven begonnen. Ik wist hiervoor dat 1 ervan in belgie zich zou bevinden en dat die het belangrijkst was om eerst te vragen wanneer ze weer in Nederland is. Vol goede moed heb ik dan ook een gezellige e-mail die kant op gestuurd met eigenlijk alleen maar positieve en gezellige zaken. Geen wolkje aan de lucht.

Tot ik het antwoord terug kreeg....... Ze was helemaal niet in Belgie. Maar ze was in Nederland op bed ziek. Op zich niet zo heel spannend af gezien van het feit dat er deze zomer bij haar borstkanker was geconstateerd en dat ze tot december aan de chemo zit.

BAM

Bam inderdaad..... Dat komt opeens hard aan bij je. Het is iemand die keihard werkt, 2x een universitaire studie heeft gedaan en eindelijk leuk werk had gevonden waar ze helemaal voor ging en dan opeens "borstkanker". Ze is 23 nog jonger dan ik.

Overdenkingen

Op zulke momenten vraag je je echt af waarom we niet met zo'n alle gaan genieten van het leven. Wat maakt het spaargeld op de bank uit. Geniet ervan en leef nu het nog kan. Uiteraard is dat wel heel erg de wereld omgekeerd, maar dit soort momenten laten je wel beseffen dat je leven zomaar anders kan zijn en dat wat we nu hebben met zo'n alle zo erg allemaal niet is. Geniet zolang het kan!

Reacties

Hoi, herkenbaar gevoel. Ik probeer daarom allebei te doen: en nu genieten maar ook een financiele buffer te bouwen. Nu en later genieten kan samen gaan.
Wat naar zeg! Ik kan me voorstellen dat je daar aangeslagen van bent.
Dertiger zei…
jeetje dat is schrikken zeg.. 23 ook nog maar :( dat komt zeker hard aan!
en ikben t zeker met je eens. als je de financiele middelen hebt moet je idd proberen om te genieten! een balans vinden tussen zorgen voor later in de hoop dat dat "later" er is voor je. en tussen nu genieten
Anoniem zei…
Genieten heeft niets met geld te maken.
Anoniem zei…
@Anoniem, dat zei ik vroeger ook toen ik geld zat en geen kinderen had!
Janne
Anoniem zei…
Jakkes ja, wat naar. Ik zou eigenlijk die reunie maar gewoon doen. Een oud-klasgenootje van mij kan onze klasse-reunie al niet meer met ons vieren; ik wou dat ik haar nog wat dingen had kunnen zeggen.
Je hebt helemaal gelijk en toch als je straks weer vanaf een afstand kunt kijken weet je dat het ook belangrijk is om een buffer te hebben en te houden. Zulk soort situaties hebben wij al meerdere keren meegemaakt maar het helpt niet als jij al je geld opgemaakt hebt en je wordt 100.
KruidigMeisje zei…
LoZ: ik sluit me hier heel erg bij aan. En genieten is iets wat ik elke dag wil doen, ook zonder dit nieuws.
Maar geef jezelf even rustig de ruimte/tijd om bij te komen, want dit is idd best heftig nieuws. En veel plezier met de reunie.
grijzepelgrim zei…
Ik vind deze redenatie van jou in eens wel raar.
De ene keer zeg je dat het juist je hobby is om zo veel mogelijk te sparen en het spaargeld te maximaliseren. Nu zeg je eigenlijk, waarom zullen we dat doen.
Idd, genieten kun je ook zonder geld of zonder veel geld uit te geven :)
Redenen zoals bovenstaand zijn juist de momenten waarop je denkt waarom toch zoveel sparen? Zoals elk mens zijn dit altijd maar korte gedachtes. Je kan jezelf namelijk niet verloochenen. Ik vind het nog altijd belangrijk om mijn spaargeld te maximaliseren. Laat het geld maar zijn werk doen. Dan geniet ik ervan :P Het beste van beide werelden dan dus!

Populaire posts