Uniform Pensioenoverzicht (UPO) 2021

  Ahhhh, ik zat er al een beetje op te wachten, maar ik kreeg bericht van mijn pensioen aanbieder dat de UPO te downloaden was. Dolgelukkig logde ik in en ging ik er even voor zitten. Ja nu vraag je je natuurlijk af…. Waarom wordt jij hier zo gelukkig van? En daar zal ik je vandaag over informeren.

Uniform Pensioenoverzicht (UPO) is weer binnen! Tijd voor een storting bij BND

Een UPO zorgt voor blijdschap

Niet veel mensen zullen zich zo voelen zoals ik bij het ontvangen van een UPO. Sterker nog, ik durf te wedden dat de meeste mensen niet eens weten wat het is of wat ze ermee moeten. Deze beland vaak ergens in een map om er vooral niet over na te denken. Maar dat is voor Luxe of Zuinig als vrouwlief wel anders. Wij zijn namelijk erg benieuwd naar onze “Factor A” die erop staat. Deze “Factor A” bepaald namelijk hoeveel geld we dit jaar kunnen bijstorten in onze lijfrente, of ook wel de “3de pijler” van ons pensioenstelsel. 

Wat kan ik bijstorten dit jaar?

Net als in 20212020 en 2019 heb ik berekend hoeveel geld ik erbij mag storten, waarbij ik de inkomstenbelasting volgend jaar op terug zal gaan krijgen. Ook dit jaar is het bedrag niet verkeerd wat er qua inlegmogelijkheden zijn want ik kom uit op een bedrag van 2555 euro wat nog beschikbaar is. Er is verder geen reserveruimte meer beschikbaar, want dat heb ik in 2020 en 2019 al helemaal gevuld. Ik ben zogezegd dus helemaal “bij” qua mogelijkheden om van dit fiscale voordeeltje te genieten.

Waarom kan ik zoveel bijstorten?

De volgende vraag die ik vaak krijg als ik het probleem uit te leggen, is dat mensen niet geloven dat ze ruimte hebben om extra in te kunnen leggen. Immers, je werkgever regelt dit toch? En dat klopt ook natuurlijk wel, maar je legt alleen pensioen in over je basis salaris zelf en niet over de extraatjes die je hebt. Te denken valt aan bijvoorbeeld je leasevergoeding of bonus, maar ook over andere elementen zoals bijvoorbeeld overwerkuitbetaling e.d. Hierover leg je geen pensioen in en dus ontstaat er een “gat” in je pensioen. 
In mijn geval zit het hem in de leasevergoeding en de jaarlijkse bonus die ervoor zorgt dat ik zo een “gat” overhou. Voor vrouwlief geldt hetzelfde, al is het dan alleen over het bonus bedrag en wat andere extraatjes waardoor haar inleg lager zal zijn dan die van mij. Echter heeft ze helaas nog niet de UPO ontvangen daar moeten we dus nog even op wachten.

Storten maar!

Afgelopen weekend werd het dan ook tijd dat de storting naar BND gaat plaatsvinden om te beleggen en we weer een gedeelte buiten box 3 van ons vermogen buiten box 3 kunnen zetten. Volgend jaar hebben we dan op de belastingaangifte ook weer de mazzel dat we geld zullen terugkrijgen door deze inleg. 
Het is een mooi fiscaal voordeeltje als je er de ruimte voor hebt, ondanks geruchten dat ze willen morren aan dit voordeeltje
Als je nog geen gebruik ervan hebt gemaakt en de ruimte hebt, raad ik ook aan om hier zeker gebruik van te maken. Je hebt reserveringsruimte tot 7 jaar terug dat je kan gebruiken waardoor je toch in één keer een mooi bedrag kan inleggen wat je uit box 3 kan onttrekken.

Luxe of Zuinig maakt er in ieder geval met plezier gebruik van!

Reacties

Anoniem zei…
Even 1 kleine aanvulling. De reserveringsruimte, oftewel het totaal van niet verbruikte jaarruimte van de afgelopen 7 jaren, zal niet altijd in 1 keer kunnen worden gestort. Ieder jaar staat er namelijk een maximum op de reserveringsruimte. Dit betekent dat als je start met strten en 7 jaar terug kijkt, je waarschijnlijk een aantal jaar nodig hebt om bij te komen tot het lopende jaar.
Er zit inderdaad een maximum aan de reserveringsruimte die je elk jaar mag gebruiken (2022 maximum= €7.587) tot 56 jaar. Na die leeftijd is er €14.978 als maximum gesteld
Maar het hoeft niet zo te zijn dat iemand deze ruimte allemaal nodig heeft. Als je geen bonus, leaseauto of andere uitkeringen hebt waar geen pensioeninleg over geldt dan is je ruimte per jaar ook een stuk kleiner. Bijv mijn vrouw heeft nu een prima regeling waarbij haar jaarruimte beperkt is tot enkele honderden euro’s per jaar. Het maximum wordt met deze bedragen absoluut niet bereikt.

Met andere woorden, het ligt heel erg aan de situatie. Maar inderdaad hoeveel je mag inleggen is wel gemaximeerd. Alles wat overblijft kan je dan op de daarop volgende jaren toepassen waarbij je begint met het oudste jaar waarvoor je nog kan inleggen.
Dikke prima, bijstorten in BND. Alles beter dan de reguliere logge pensioenfondsen. Waar ik tijdens mijn werkend leven niet bij stilstond is dat sinds 2008 alleen het ingelegde bedrag op UPO stond. Alleen dit jaar konden de meeste pensioenfondsen indexeren. Dat moet op je UPO staan.
Op 12 september vindt het pensioendebat plaats om het huidige stelsel om te vormen naar pensioenwet.

Alles wat nu door het kabinet en ook in voorgaande jaren werd besloten, daarvan zijn de mensen die verplicht mee doen in pensioenfondsen niet beter van geworden.

Vandaag in RTL nieuws een verhaal van oude mensen in Libanon dat ze tot op hoge leeftijd nog moeten werken. Volgens mijns dit een voorzet van D’66 om die pensioenwet in te voeren.
Maar hier in Nederland werkt iedereen een dag per week voor pensioenopbouw. Ons eigen geld en alle rendementen komen niet ten goede aan jouw pensioen.

Dus heel goed dat jullie extra investeren.
In mijn geval zit ik niet in een groot pensioenfonds maar al in een “beschikbare premie” regeling. Met andere woorden. Het bedrag dat ik inleg is ook het bedrag dat ik heb. Er komt niets extra bij behalve de ontwikkelingen op de beurs gezien ik het 100% heb geïnvesteerd in aandelen. Feitelijk zit ik hiermee al jaren in het nieuwe pensioenstelsel.
Grootste probleem dat ik zie is vooral de wirwar van regels die bedrijven kunnen hanteren om in te leggen (drie tabellen, maar wel weer varianten daarop) en valt mij de opbouw erg tegen tot op heden.

Dat is ook een reden waarom ik persoonlijk vna mening ben dat er een optie zou moeten zijn dat iemand het gewoon in eigen beheer neemt. Ik durf te wedden dat ik het beter beheer dan de huidige partij. Nu weet ik dat dit niet voor het meerendeel geldt, maar toch zou het een fijne optie zijn.
Ik ga hier binnenkort over schrijven in een blogpost.
Uitklokken zei…
Ha ja, leuk inderdaad om weer de UPO te kunnen downloaden! Ik ga gelijk kijken of die van mij al beschikbaar is.

Populaire posts