Oplopende uitgaven per maand

 Elk kwartaal houdt Luxe of Zuinig alle aspecten van inkomsten en uitgaven bij maar wekelijks werk ik mijn excelsheets bij met de laatste transacties om gedurende de maand al afwijkingen te kunnen signaleren. Tot op heden had ik echter nog weinig meegekregen van meer uitgaven op vaste kosten. Maar ook in huize Luxe of Zuinig begint de inflatie door te komen in de uitgaven cijfers. Hoe staan wij ervoor?

Gemiddelde kosten kruipen omhoog

Zo zie ik op meerdere fronten de kosten omhoog kruipen zoals bijv:

1. Boodschappen
2. Gas/Licht
3. Benzine
4. Mobiele telefoons abbo

Daarnaast weten we al dat we aan het eind van het jaar ook de waarschijnlijk de volgende verhogingen krijgen op de post

1. Kinderopvang

Voor de kinderopvang zal vermoedelijk substantieel zijn. Want dit jaar is er geen verhoging geweest en er is al aangekondigd dat de verhoging van twee jaar erin zal zitten. Waarbij ik vermoed dat er ook nog een brokje inflatie overheen zal gaan. Zoals iedereen weet zijn kinderopvangkosten het leeuwendeel van de uitgaven, zeker in ons geval gezien we maar een zeer beperkt deel terugkrijgen doordat we te hoge inkomens hebben. 

Hoeveel meer zijn we nu dan ongeveer kwijt

Let wel, dit is geen kwartaalupdate en de maand augustus is nog niet volledig voorbij, maar als ik hem mag vergelijken met de maand juli komen we op ongeveer de volgende verhogingen uit per categorie.

1. Boodschappen = +€100
2. Gas/Licht = +€110
3. Benzine = +€60
4. Mobiele Telefoons abbo = +€0,26

Bij elkaar is dit toch al gauw €270 meer per maand wat er stiekem uit gaat zonder dat we “meer” ervoor terug krijgen. Met andere woorden ook in huize Luxe of Zuinig zie ik langzaam aan de uitgaven groeien op basis dingen.

Valt er iets aan te doen?

Het simpele antwoord hierop is. Ja er valt altijd namelijk wel wat aan te doen. De vraag is of je bereid bent om dit te doen. En het officiële antwoord is “nee”. Maar ergens vind ik het ook jammer dat er nu geld “weglekt” aan niets extra’s. Dit is een persoonlijk gevoel, want wij hebben geen enkele reden tot klagen omdat het voor ons niet tot ongemakken leid of financiële problemen. Maar ik besef me wel ter degen dat dit soort stijgingen wel voor dit soort problemen kunnen zorgen bij mensen die het wat minder hebben. 
Immers, elke euro is er één. Waarbij slecht geïsoleerde huurwoningen voor een versterkend effect kunnen zorgen in energiekosten waar ze ook afhankelijk zijn van de welwillendheid van de huurbaas.

Daar staat wel tegenover, en dit zal een minder geliefde opmerking zijn vermoed ik, dat wij geen enkele ondersteuning krijgen en dit dus gewoon moeten verwerken en slikken. Geen probleem, daarvoor hebben we in de goede maanden gespaard en gezorgd dat we over het algemeen lage kosten hebben om dit op te kunnen vangen. Maar er is ook een groep middeninkomens die dit niet kan. En dat vind ik wel zorgwekkend, het begint er namelijk steeds meer op te lijken dat niet alleen de lage inkomens in de problemen komen, maar ook de middeninkomens wat de motor is van Nederland. 

Investeringen

Ook ik ben gaan nadenken, wordt het dan toch niet eens tijd voor zonnepanelen en een warmtepomp? Maar na wat rondvragen lijkt dit voor de komende tijd (lees meer dan een jaar) geen optie te zijn. Zelfs adviesgesprekken waren niet mogelijk door drukte. Ik heb dit dan ook snel laten varen en kijk volgend jaar wel weer eens als de hype weer wat is gaan liggen.

Veel meer kunnen we er niet aan doen. Ja ik kan om meer salaris vragen, maar ik wordt al elk jaar voorzien van een extraatje. Mijn vrouw kan er wel om vragen, maar daar zit ook een nieuwe functie (met meer salaris) in de pijpleiding. 

De pijnlijke conclusie is dan ook simpelweg, dat we het maar gewoon moeten ondergaan en inderdaad elke maand een paar honderd euro meer kwijt zijn voor hetzelfde. Voor ons geen probleem, maar voor vele andere wel. Laat staan als het nog veel meer oploopt…….  Ik hou mijn hart vast de komende periode

Hoe zit het met jullie uitgaven? Zien jullie ook een stijging?

Reacties

Meer door minder zei…
Het is inderdaad voor veel mensen een lastige periode. Ik zelf merk het maar zeer beperkt daar ik nauwelijks kosten maak voor gas/licht, veel fiets dus beperkt benzine verbruik, 1 x per 3 a 4 weken groot insla en acties die er voor mij toe doen zeer ruim inkoop.
Mr Groeigeld zei…
Buiten de energiekosten merken we er nog weinig van. We letten beter op de boodschappen en wat we kopen. Verder ben ik meer gaan carpoolen. Ik zou nog wat kunnen bezuinigen op de verzekeringen als het nodig is.
Qua energie-alternatieven ben ik ook aan het rondkijken, maar loop tegen hetzelfde aan als jij. Afgelopen week is de gasprijs 25% gestegen zag ik net (in 1 week!). Daar valt niet tegenop te bezuinigen.
Als de recessie doorzet dan lost het probleem zich vanzelf op met teveel mensen die wat willen verduurzamen ;-). Dus ik wacht het dan ook gewoon nog even af. Gelukkig heb ik bij de energie in juni het vastgezet voor een jaar. Dan is het te overzien….. als de partij niet failliet gaat tenminste…
Ja, ik ben jaloers op jullie qua energie. Helaas heb ik gegokt dat het beter was om te wachten met zonnepanelen omdat het goedkoper en beter werd.… Die gok is helaas nu anders gelopen hoewel dit wel opging tot eerder dit jaar…
Ach ja, you win some you lose some

Populaire posts