Deurslot mechaniek auto kapot
Daar waren we dan met ons goede gedrag. We wilde afgelopen zaterdag met de auto naar de supermarkt. Lekker luxe want we moesten ook nog even naar de bouwmarkt toe!
Vol goede moed liepen we naar de auto, bepakt en bezakt want ja we nemen dan ook meteen een hoop zware spullen mee als we eens met de auto naar de super gaan.
Deur open. Alles erin gooien. En zitten maar. Ik wil de bestuurders deur sluiten en die vloog weer net zo snel open als ik hem dicht deed....
Dan denk je, er zit wat tussen nietwaar? Dus ik nogmaals dicht proberen te gooien, maar helaas het mocht niet baten. De deur ging niet meer dicht.... Het bleek dat het palletje dat zich dicht zet bij het chassis lam was....
Garage
Tja en nu? Op internet maar kijken of iemand het vaker heeft gehad. Maar aangezien we een redelijk oude auto hebben uit 1999 was het onderdeel bijna nergens te krijgen. Hop naar de garage dan maar met een provisorisch gemaakte deurvergrendeling (springveren !) Tja meneer, dit heb ik niet liggen, maar reken maar op een euro of 25 en dan nog een uur arbeidsloon om het te maken..... Prima denk je dan rond de 100 euro om het te fixen.
Later op de dag belde de meneer van de garage terug dat het onderdeel door iemand was aangeboden voor 50 euro exclusief verzendkosten.... Tja, dan ben je alleen al 60 euro kwijt aan het onderdeel! En dan kom je niet onder de 150 euro uit, want het kon ook zomaar 2 uur worden om te fixen......
Sloop
Gelukkig bestaan er ook sloopbedrijven en daar heb ik dan ook naar gebeld, ze hadden nog wel iets liggen. Ik denk mooi! Daar gaan we heen. Ik er dus heen rijden en vroeg aan de meneer achter de balie, kunt u dat onderdeel pakken..... Tja zo makkelijk gaat dat niet. Nee meneer, u kunt achter op het terrein de auto zoeken die u nodig heeft en kijken of het onderdeel er nog in zit..... ok..... ehm? zal wel. Dus ik zoeken op een zeker 3 voetbalvelden groot terrein met allemaal oude barrels. Heb ik eindelijk de auto gevonden, blijkt het een 3 deursvariant te zijn.... Wij hebben een 5 deurs variant dus dat gaat niet passen dacht ik. Maar het 5 deurs model was al volledig gestript. Ik denk ach, het onderdeel zelf zal niet anders zijn. En dat bleek inderdaad niet zo dus ja en nu?
Even vragen bij de mensen die rondlopen.... Ja, meneer dan moet u even een schroevendraaier pakken..... LOL! prima, dacht ik schroevendraaier maar goed, die dingen zitten onwijs vast en het lukte me dus niet. Iemand geroepen om te helpen en die lukte het ook niet...
Wacht maar meneer, ik breng die auto even naar de werkplaats. Hij springt op een heftruck grijpt de auto zo op en hop naar de werkplaats.... Je zal wel begrijpen, ik stond met mijn mond open vol verbazing te kijken hoe de werkwijze op een sloopplaats was natuurlijk.......
Anyway, het onderdeel eruit en slechts voor de prijs van 20 euro! Dat is nog eens wat anders dan minimaal 50 euro. Welliswaar van een ander model, maar goed we zien wel waar we stranden.
In bouwen
We hadden de auto deur al uit elkaar gehaald, dus nu moest het onderdeel er weer in. En ja hoor het past, maar toen we alles op zijn plaats hadden zitten, bleek inderdaad dat bepaalde stangetjes korter waren dan op ons model.... Na een hoop gevloek bleek dat die stangetjes er makkelijk af te halen waren en hebben we nu weer een werkende deurvergrendeling....
Conclusie
In plaats dus door meteen naar de garage te rennen, eerst even zelf nadenken of je het zelf kan fixen. Ik had nog nooit iets met auto-onderdelen gedaan, maar in principe is zo een oudere auto niet moeilijk om te fixen. (in dit geval dan he) Het kost je wat uurtjes om rond te struinen naar het goede onderdeel, maar uiteindelijk heeft deze reparatie ons maar 20 euro gekost in plaats van 180 euro! Toch weer een bespaarmoment. Maar ik moet toch echt wennen hoe iets werkt op een sloopplaats... Dat is toch echt een andere cultuur dan waar ik uit kom. Een ervaring rijker dus, en een werkende autodeur weer!
Vol goede moed liepen we naar de auto, bepakt en bezakt want ja we nemen dan ook meteen een hoop zware spullen mee als we eens met de auto naar de super gaan.
Deur open. Alles erin gooien. En zitten maar. Ik wil de bestuurders deur sluiten en die vloog weer net zo snel open als ik hem dicht deed....
Dan denk je, er zit wat tussen nietwaar? Dus ik nogmaals dicht proberen te gooien, maar helaas het mocht niet baten. De deur ging niet meer dicht.... Het bleek dat het palletje dat zich dicht zet bij het chassis lam was....
Garage
Tja en nu? Op internet maar kijken of iemand het vaker heeft gehad. Maar aangezien we een redelijk oude auto hebben uit 1999 was het onderdeel bijna nergens te krijgen. Hop naar de garage dan maar met een provisorisch gemaakte deurvergrendeling (springveren !) Tja meneer, dit heb ik niet liggen, maar reken maar op een euro of 25 en dan nog een uur arbeidsloon om het te maken..... Prima denk je dan rond de 100 euro om het te fixen.
Later op de dag belde de meneer van de garage terug dat het onderdeel door iemand was aangeboden voor 50 euro exclusief verzendkosten.... Tja, dan ben je alleen al 60 euro kwijt aan het onderdeel! En dan kom je niet onder de 150 euro uit, want het kon ook zomaar 2 uur worden om te fixen......
Sloop
Gelukkig bestaan er ook sloopbedrijven en daar heb ik dan ook naar gebeld, ze hadden nog wel iets liggen. Ik denk mooi! Daar gaan we heen. Ik er dus heen rijden en vroeg aan de meneer achter de balie, kunt u dat onderdeel pakken..... Tja zo makkelijk gaat dat niet. Nee meneer, u kunt achter op het terrein de auto zoeken die u nodig heeft en kijken of het onderdeel er nog in zit..... ok..... ehm? zal wel. Dus ik zoeken op een zeker 3 voetbalvelden groot terrein met allemaal oude barrels. Heb ik eindelijk de auto gevonden, blijkt het een 3 deursvariant te zijn.... Wij hebben een 5 deurs variant dus dat gaat niet passen dacht ik. Maar het 5 deurs model was al volledig gestript. Ik denk ach, het onderdeel zelf zal niet anders zijn. En dat bleek inderdaad niet zo dus ja en nu?
Even vragen bij de mensen die rondlopen.... Ja, meneer dan moet u even een schroevendraaier pakken..... LOL! prima, dacht ik schroevendraaier maar goed, die dingen zitten onwijs vast en het lukte me dus niet. Iemand geroepen om te helpen en die lukte het ook niet...
Wacht maar meneer, ik breng die auto even naar de werkplaats. Hij springt op een heftruck grijpt de auto zo op en hop naar de werkplaats.... Je zal wel begrijpen, ik stond met mijn mond open vol verbazing te kijken hoe de werkwijze op een sloopplaats was natuurlijk.......
Anyway, het onderdeel eruit en slechts voor de prijs van 20 euro! Dat is nog eens wat anders dan minimaal 50 euro. Welliswaar van een ander model, maar goed we zien wel waar we stranden.
In bouwen
We hadden de auto deur al uit elkaar gehaald, dus nu moest het onderdeel er weer in. En ja hoor het past, maar toen we alles op zijn plaats hadden zitten, bleek inderdaad dat bepaalde stangetjes korter waren dan op ons model.... Na een hoop gevloek bleek dat die stangetjes er makkelijk af te halen waren en hebben we nu weer een werkende deurvergrendeling....
Conclusie
In plaats dus door meteen naar de garage te rennen, eerst even zelf nadenken of je het zelf kan fixen. Ik had nog nooit iets met auto-onderdelen gedaan, maar in principe is zo een oudere auto niet moeilijk om te fixen. (in dit geval dan he) Het kost je wat uurtjes om rond te struinen naar het goede onderdeel, maar uiteindelijk heeft deze reparatie ons maar 20 euro gekost in plaats van 180 euro! Toch weer een bespaarmoment. Maar ik moet toch echt wennen hoe iets werkt op een sloopplaats... Dat is toch echt een andere cultuur dan waar ik uit kom. Een ervaring rijker dus, en een werkende autodeur weer!
Reacties
Smeer 'em nog even lekker voor de winter. Het is niet fijn om midden in de winter in een auto te zitten waarvan de deur niet meer dicht kan.... als je naast de weg staat zonder benzine... kan ik melden uit ervaring. (even mee voor de gezelligheid naar de garage en tanken, wordt je dan gezegd, zit je even later mooi te blauwbekken)
( ook op de sloop )
Mooi opgelost toch,
GR Deb.
LOL ik heb instructies voor als er lampjes gaan branden in de auto (belijk manlief bellen, NIET door blijven rijden) hahahaha.
Nu zijn onze auto's een stuk jonger (5 en 1). Ik denk niet dat we nu al onderdelen op de sloop zullen vinden maar als het goed is hebben we dat voor voorlopig ook niet nodig.