Teveel ingelegd pensioengat - Deel 2

Zoals ik zaterdag hier blogde kwam ik erachter dat ik teveel ingelegd heb in mijn pensioen beleggingspot waar ik enkele opties voor had.

Opvolging
Ik had 5 opties gedefineerd, waarbij de aller makkelijkste zou zijn om het teveel bedrag teruggeboekt te krijgen. Dit is mogelijk als de transactie niet langer dan 3 maanden geleden is uitgevoerd. Vandaag heb ik daarover gebeld en dat was mij toch wel een interessant verhaal.

De jongeman aan de lijn kwam na mijn uitleg meteen met het verhaal dat ik een saldoverklaring moest opvragen bij de belastingdienst. Waarop ik zei dat dit niet nodig was omdat het binnen 3 maanden viel. Hierop kreeg ik het antwoord dat ik dan een “verklaring geruisloos terugstorting” moest aanvragen bij de belastingdienst. Waarop ik wederom hem moest melden dat dit niet nodig was en dat dit niet meer kan sinds 2018 :).

Hij moest overleggen met zijn collegas want hij wist dan niet hoe hij ermee om moest gaan. Prima. Toen hij terug aan de lijn kwam, was het volgende verhaal van kracht. Ik moest namelijk een stonering aanvragen bij mijn bank. Waarop ik zei... dat lijkt mij heel vreemd want het is geen automatisch incasso geweest EN! Je kan niet slechts een gedeelte stoneren..... Maar hij stond erop dat het wel zo was. Prima zei ik, ik ga het voor je navragen, maar ik weet vrijwel zeker dat het niet mogelijk is.

De bank gebeld en zoals verwacht, nee meneer dat kan niet. (Wat een verassing :) ). Dus ik weer terugbellen en aangegeven wat er aan de hand was. Het bleek dat ik nu met de “collega” sprak waar hij advies aan had gevraagd waaruit kwam dat zijn collega dacht dat het om een automatisch incasso ging. Aha jaja. Maar prima hoe nu verder?

Nu kwam eindelijk het echte verhaal naar boven. Ze konden niet zomaar het terugstorten naar de tegenrekening, ik moest eerst een beleggingsrekening openen en daarna een mailtje met mijn verzoek sturen. Dan zou het binnen een week in orde komen.

Conclusie
Bereid jezelf ALTIJD goed voor, want de meeste bedrijven sturen je van het kluitje naar het riet en begrijpen ook niet alles. In dit geval had ik (als ik mij niet had voorbereid) direct naar het loket van de belastingdienst begeven wat helemaal niet nodig was geweest. In ieder geval heb ik nu een bevestiging gekregen dat ze het in orde zouden maken en hopelijk is het nog deze week geregeld!

Volgend jaar maar echt pas inleggen als ik mijn UPO heb gehad!

Reacties

Populaire posts