Meesman beleggingen - over naar nieuw fonds

Sinds Januari 2019 ben ik begonnen met beleggen bij Meesman en DeGiro. Precies na de dip eind 2018 wat inmiddels zijn vruchten aan het afwerpen is. Maar inmiddels zijn er wat ontwikkelingen in de markt en dan specifiek bij Meesman waardoor we toch iets meer kosten zijn gaan maken.

Nieuwe fondsen
Enkele maanden geleden melden ze dat er een nieuwe fondsen gingen introduceren waardoor je een NOG breder gespreid portfolio kon opbouwen. Het zou mogelijk worden in te leggen in kleine bedrijven. De zogenaamde Small Cap. Er waren meerdere opties.

1. Doorgaan met beleggen zoals je gewend was ( in mijn geval wereldwijd fonds, opkomende landen fonds en een heel klein deel in obligaties)
2. Doorgaan met beleggen zoals je gewend was, maar ook per maand gaan inleggen in aandelen kleine bedrijven (Hierbij was de verdeling dus nog niet optimaal)
3. Volledig overstappen op een nieuw fonds (aandelen wereldwijd Totaal)
4. Of een mix van allemaal natuurlijk :-)

Keuze
Daarnaast bieden ze tot 16 oktober een gereduceerd overstap tarief voor switch transacties. In plaats van 0,25% zal dit nu slechts 0,1% zijn.
Ik hou van spreiding want dat zorgt voor demping van eventuele tegenvallers van specifieke bedrijven. Het nieuwe totaal fonds is dan ook een enorme verspreid fonds namelijk over 6000 verschillende aandelen. Als je dat vergelijkt met VWRL (de ETF waarin ik beleg op de Giro) dan heeft deze “slechts” 3200 aandelen. Een enorme diversificatie dus waar ik wel gelukkig van wordt. De best presterende wereldwijd fonds van Meesman zelf had het slechts verspreid over 1600 aandelen. De opkomende landen waar ik ook in zat zitten er 1000 in.

Het meerendeel van deze “extra diversificatie” is toe te schrijven aan de kleine bedrijven. Want het fonds zelf voor kleine bedrijven staat nu op 3400 aandelen. Met allemaal een groter risico dan in de grootste bedrijven, maar ook weer meer mogelijkheden van bedrijven die doorbreken, echter gezien ik nog heel wat jaar te gaan heb op de beurs vind ik dit geen probleem.

Rest mij de vraag of ik afzonderlijk in elk fonds wilde inleggen (en dus zelf de mix wereldwijd,opkomend,kleine bedrijven) wilde bijhouden of dat ik dit via het totaalfonds wilde regelen. Het antwoord hierop was eigenlijk heel simpel. Wil ik de verdeling zelf bijhouden en hierbij ook switchkosten regelen of vertrouw ik meesman en laat hun het volldig zelf regelen in het fonds zonder de switchkosten.

Conclusie
Ik ben voor het laatste gaan. alle fondsen zijn inmiddels geliquideerd en overgezet naar het nieuwe totaalfonds met een introductieprijs van 50 euro per aandeel en eenmalige switchkosten van 0,1% van  het bedrag. De maandelijkse inleg is aangepast om volledig in dit fonds te gaan inleggen en hiermee ben ik van 3 fondsen terug gegaan naar 1 fonds die ook nog eens breder is verspreid.

Over een aantal jaar kunnen we zeggen of het slim is geweest of niet, maar nu op dit moment sta ik er 100% achter en is mijn portfolio ook overzichtelijker geworden.

Voor de mensen die beleggen bij meesman, zijn jullie geswitched van fonds?

Reacties

Populaire posts