Overstappen van energieleverancier
21 december loopt ons huidige energiecontract met de Nuon af. Ik wil graag gaan overstappen naar een andere maatschappij aangezien dat per jaar een aantal euro's kan schelen. Gisteren heb ik mij dus georiënteerd op de energiemarkt en wat voor bedrijven daarop actief zijn. Als snel kwam ik bij gaslicht.com uit.
Het advies
Na het invullen van mijn gegevens (Elektra: 1600 Kwh, Gas: 1000 m3) kwamen wij uit op het volgende advies:
Hierbij gelden de volgende prijzen.
Nu heeft Nuon ook wel door dat ze klanten snel kwijt kunnen raken, want als ik nu inlog op de website van Nuon staat er meteen dat ik een contractcheck kan doen, en of niet een andere maatschappij mij heeft benaderd. Grappig om te zien. Ik heb daarom voor de zekerheid ook nog mijn gegevens ingevuld dat Nuon mij mag bellen om mij een aanbod te doen. Eens kijken of ze nog wat met de prijzen kunnen doen. Ik denk namelijk niet dat ze een "blijf bij ons" kado hebben van 292 euro. We zullen zien. Ik verwacht morgenmiddag het telefoontje daarvoor.
Ik heb echter geen idee hoe energiedirect is. De levering van stroom en gas geloof ik wel, maar het gaat voornamelijk om de administratieve rompslomp. Zijn hier veel problemen mee? Heeft iemand van jullie energiedirect? En zo ja, hoe zijn de ervaringen hiermee?
Het advies
Na het invullen van mijn gegevens (Elektra: 1600 Kwh, Gas: 1000 m3) kwamen wij uit op het volgende advies:
Ons advies op gaslicht.com |
Hierbij gelden de volgende prijzen.
Tarieven energiedirect.nl |
Hierbij is de prijs van electra een fractie hoger (0,17 ct), maar die van gas is meteen 2 cent goedkoper dan we nu hebben. Dat scheelt dus almeteen. De vastrecht kosten bij de Nuon zijn echter maar 65 euro in totaal en hier bijna 120 euro. Dat is dus iets duurder. Netwerkkosten zijn zoals altijd gelijk. Het zit hem dus echt in de welkomstbonus zoals vele al hebben gemeld. Echter heeft Energiedirect wel een trucje, verbruik je minder dan 1000 m3 aan gas. Dan krijg je in plaats van 292 euro welkomstbonus nog maar 214 euro! Ze zijn niet gek dus. Enige wat ik mij dan weer afvraag, of ik aan het einde de welkomstbonus krijg of aan het begin.
Nuon
Nu heeft Nuon ook wel door dat ze klanten snel kwijt kunnen raken, want als ik nu inlog op de website van Nuon staat er meteen dat ik een contractcheck kan doen, en of niet een andere maatschappij mij heeft benaderd. Grappig om te zien. Ik heb daarom voor de zekerheid ook nog mijn gegevens ingevuld dat Nuon mij mag bellen om mij een aanbod te doen. Eens kijken of ze nog wat met de prijzen kunnen doen. Ik denk namelijk niet dat ze een "blijf bij ons" kado hebben van 292 euro. We zullen zien. Ik verwacht morgenmiddag het telefoontje daarvoor.
Energiedirect
Ik heb echter geen idee hoe energiedirect is. De levering van stroom en gas geloof ik wel, maar het gaat voornamelijk om de administratieve rompslomp. Zijn hier veel problemen mee? Heeft iemand van jullie energiedirect? En zo ja, hoe zijn de ervaringen hiermee?
Reacties
Doe dit vooral voor de bonus die je bij het overstappen kan krijgen.
Deze kunnen behoorlijk oplopen. Bedragen tot 375,- zijn geen uitzondering.
Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen.
Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden door:
1) toegestuurde papieren goed te controleren.
2) goed op overstapdata te letten.
3) te kijken of de beloofde aanbiedingen en bonussen goed beschreven staan.
4) vragen altijd via mail te stellen en vragen binnen 3 dagen te reageren.
5) eventuele aanpassingen extra te laten bevestigen.
6) je te realiseren dat ook al gaat het goed en gemakkelijk “niets gaat vanzelf”.
7)Hou er rekening mee als je tzt weer overstapt van de ene naar weer een andere leverancier je wel precies je contract uitdient.
Anders krijg je je bonus niet of als je hem al gekregen hebt(tzt) moet je de bonus weer terug betalen.
Daarnaast is het vaak zo als je meer dan 3 maanden voor het einde van je oude contract overstapt je contract eerder ingaat omdat ze tot max. 3 maanden rekening houden met het contract.
8)Verder is me met overstappen opgevallen dat de grote gevestigde energiebedrijven (zoals Eneco) vaak onvoldoende informatie geven over data e.d. Ik los dat op door een mailtje naar klantenservice van de energiemaatschappij te sturen waarin ik ze bijvoorbeeld vraag om de overstap datum te bevestigen.
Succes
Ps, Over Energie Direct ben ik dik tevreden in de loop der jaren reeds 2x één jaar klant bij dit bedrijf geweest.
Ik zit via zo'n constructie bij Eon en betaal 19,5 .cent per kWh en 56 cent per m3 gas, en dat voor de komende 3 jaar!
Daarnaast, je bent niet verplicht om stroom en gas bij dezelfde aanbieder te nemen, je kan voor beide de goedkoopste kiezen.
Ja en ook bij Eon :)
Dit jaar zaten we bij E.on, ook prima hoor, maar per 02 november aanstaande stappen we weer over naar.... Energie.direct!
We zullen aankomend jaar wel weer gewoon overstappen naar een andere energieleverancier ivm de welkomstbonus :)
Ik heb afgelopen jaar gekeken of ik via een collectief goedkoper was, maar dit was niet het geval. Ik ben nu van Eon naar Essent gegaan, deze was op dat moment het voordeligst inclusief de premie.
Natuurlijk moet je op gaslicht.com goed kijken naar de bedragen, maar ik vind dit een hele duidelijke en eerlijke site. Ik kijk naar en de standaard tarieven en naar de welkomstbonus.
A