Nuon jaarafrekening binnen

Het was zover. De jaarafrekening van de NUON kwam binnen afgelopen week. Het was alleen in het begin wel even schrikken!

WAT!

Ik opende de rekening en begon hem toch wel even te knijpen! Of we even 250 euro wilde bijbetalen! Ik denk dat kan niet kloppen! We moeten juist geld terugkrijgen. Ik ben de specificaties gaan nakijken hoeveel we dan verbruikt hadden. De teller stond op 2800 Kwh en 3300!!!! m3!............ Ja dat kan dus echt niet!
Pas toen keek ik naar de naam en het adres, en wat bleek. Het was de jaarafrekening van de buurvrouw!

Het bleek dat de postbode twee afrekeningen door onze brievenbus had gedaan, die van ons en die van de buurvrouw. Nou dat scheelt in ieder geval weer een belletje want onze afrekening zag eruit zoals ik had verwacht.

Verbruik September 2012 tot September 2013
Elektra: 1596 Kwh
M3: 1031 m3

Aan de hand hiervan kregen we 50 euro terug. We hebben minder gas verbruikt dan vorig jaar (toen zaten we op 1400 nog iets m3. Wat dit jaar al 267 euro heeft gescheeld. Dat gaat dus al op de besparings pot van de CV ketel. Qua elektra zijn we iets meer gaan verbruiken. Een kleine 96 Kwh meer. Geen idee waaraan. Het is niet noemswaardig in ieder geval. Dat scheelt toch een slok op en borrel met de buurvrouw.

Verschil in verbruik

Nu is onze buurvrouw een vrouw alleen die de hele dag thuis is. Maar dat het verschil zo groot was had ik toch ook niet verwacht. Ik ben dan ook bij haar langsgelopen om excuses te maken dat ik haar post per ongeluk had opengemaakt en haar te wijzen op het zeer hoge verbruik. Hier was ze zich van bewust, maar het maakte haar niets uit. Ze wilde er gewoon warm bijzitten! Nou ja, meer dan dat kan je er ook niet aan doen, als het maar bewust is. Wel is het zo dat ze ook nog enkel glas in een gedeelte van de woning heeft zitten en dat moet toch ook behoorlijk invloed hebben op haar stookgedrag.

Het scheelde met ons totaal bedrag in ieder geval 2100 euro. Dat vind ik persoonlijk een hoop geld wat ik liever elk jaar aan andere zaken uitgeef.

Termijnbedrag

Aan de hand hiervan heeft de NUON ons termijnbedrag aangepast naar 91,26 euro. Maar ik heb deze meteen weer verhoogd naar 100 euro aangezien we in december gaan overstappen naar een andere leverancier. Aangezien dat de wat duurdere maanden zijn wil ik straks niet zoveel bijbetalen voor de afrekening en doorgaan op 100 euro wat ik persoonlijk een mooi bedrag vind.

Hebben jullie al de afrekening binnen gehad?

Reacties

Ri zei…
Ja, we hebben hem al een tijdje binnen. Ons jaar loopt van mei tot mei. We betalen nu € 97 p/m aan Nuon. Een ophoging met € 9 p/m t.o.v. het jaar ervoor, aangezien we moesten bijbetalen bij de jaarafrekening.

Ik moet me nog steeds eens storten op het overstappen van leverancier. Wat houdt mij tegen...?

Overgaan van aanbieder gaat bij ons ook op voor de overlijdensrisicoverzekering. Dara moet ik ook nog eens induiken.
Unknown zei…
Als ik al die bedragen ziet ben ik weleens jaloers.
Wij betalen nu 190 pmnd bij de nem. In 2 jr tijd van 140 naar 190 terwijl we een redelijk gebruik hebben al jaren 4400 en ong 1100 gas.
Maar elke keer als ik kijk naar gebruik zeggen ze dat ik bij moet betalen op jaarbasis. Nu adviseren ze weer naar 195 pmnd. Zit helaas 3 jr vast bij deze club. Daarna gewoon per jaar switchen.
Moneypenny zei…
Ik sprak laatst iemand die 4000 kWh per jaar verbruikte en NUON had gezegd, dat dat zuinig was. Volgens NUON was 8000 normaal voor een gezin. Daar klopt echt niks van.
Nog niet, maar aangezien wij net verhuisd zijn zal de afrekening een vertekenend beeld geven. Gelukkig houden wij zelf de standen bij dus kan ik wel voorspellen wat wij aan stroom en water gaan verbruiken, gas blijft een beetje gokken.
Ik verwacht ergens tussen de 1200 en 1500 kWh op jaarbasis
En ik gok ongeveer 3000m3 gas.
Bij ons lopen de jaren van februari naar februari. Dus moet nog even geduld hebben. Ik hou wekelijks de standen bij dus weet wel hoe wij ervoor staan. En het loopt redelijk goed.
Neem er een weekendje voor en bekijk alle vaste verzekeringen e.d. even. Dan kom je er vanzelf achter of het de moeite is om over te stappen of dat alles al goed is zoals het is.
Tja, ze zijn geen liefdadigheidsbedrijf natuurlijk :P
Haha, dan schrik je wel even! Gelukkig viel het mee.
Nans zei…
4400 electriciteit is wel echt heel veel.
Weet je waar het in zit?
Ri zei…
Ga ik zeker doen. Manlief volgt een opleiding en studeert een dag in het weekend. Moet zeker lukken om op zo'n dagje, waarop ik mezelf moet vermaken, een en 't ander op een rijtje te zetten.
Nog niet. Wat een schrik zal dat geweest zijn. En wat fijn dat niet jullie jaarafrekening bleek te zijn. Wel slordig van de postbode!!!

Populaire posts