Luxe of zuinig. De titel van dit blog uitgelegd

Er zijn sommige lezers die al meelezen sinds het begin van mijn blog. Dat is alweer een behoorlijke tijd geleden kan ik wel zeggen. Sommige zijn afgehaakt, en sommige zijn aangehaakt. Maar zoals we allemaal weten lezen we niet een compleet blog terug wie iemand nu is. Daar gaat het vandaag dan ook over. Wie ben ik? Laten we beginnen met het eerste fabel. Vaak krijg ik nog steeds te horen dat er een vrouw achter dit blog zit, want de illusie is altijd dat vrouwen alleen bloggen. Niets is minder waar. Want ik ben gewoon een man die hier achter de knoppen zit en het enorm leuk vind om te doen.

Wie ben ik?
Ik woon samen met mijn vriendin in noord-holland in een rijtjeswoning. We zijn allebei 26 jaar en hebben een heel gezellige kat als huisdier. We werken allebei full-time en zoals ik op mijn blog wel vaker meld langer dan 40 uur in de week. Niet omdat de baas ons verplicht zo lang te werken, maar omdat we het allebei erg naar ons zin hebben en het leuk vinden wat wij doen. We zijn allebei opgegroeid met het besef dat je geld maar 1x kan uitgeven en dat heeft ons nu geen windeieren gelegd. We zijn erg trots op wat we samen bereikt hebben en hoe ons leven er nu uit ziet.

De titel van het blog
Maar wat zit er achter de titel van dit blog? Waarom heet dit blog luxe of zuinig? Heel simpel eigenlijk. We leven graag heel zuinig, maar proberen dat dan wel in zoveel mogelijk luxe te laten plaatsvinden. Zo gunnen we onszelf wel af en toe een cadeautje zoals 3 weken geleden een nieuwe laptop. Maar die laptop is dan niet een instapmodel maar meteen een high-end laptop zodat deze meteen weer een behoorlijk aantal jaar mee kan gaan. Mijn vorige laptop werk ik zelf nog steeds ook op en is inmiddels 7 jaar oud.... Tja dat is toch wel een typisch voorbeeld van zuinig zijn erop. Maar toen ik die laptop kocht werd ik met vreemde blikken aangekeken dat ik even 1400 euro ervoor neerlegde. Als je dat over de periode kijkt hoeveel laptops andere mensen verslijten is dit toch echt de goedkopere oplossing.

Zo gaan wij ook om met boodschappen en andere zaken. Het hoeft niet altijd het beste of duurste te zijn, maar wel de beste keus. Er wordt bij ons altijd de afwezig gemaakt of het wel echt nodig is of dat het toch nog even uitgesteld kan worden. Maar als we dan de keuze maken kiezen we ook voor goede luxe kwaliteit. Zo ook met onze kozijnen. Het bedrag van 26000 euro legt absoluut niet iedereen neer voor kozijnen vervangen, maar het bedrijf dat dit bij ons doet is zelf ook van goede kwaliteit. En dat is ook absoluut te zien in het resultaat.

Zo kan ik nog wel even door gaan met vergelijkingen, maar ik denk dat iedereen wel door heeft dat wij zeer bewust bezig zijn en zo op de lange duur juist goedkoper uit zien. Dit alles is natuurlijk niet mogelijk geweest als we niet goede banen hadden en een beetje gezond verstand. We beseffen ons behoorlijk goed dat we ons in een zeer luxe positie bevinden waarbij wij behoorlijk wat sparen, maar zoals er ook te zien is in de programma's 'Een dubbeltje op zijn kant' kan iedereen wat aan zijn financiële situatie doen als je maar inzicht hebt wat er in en uit gaat!

Ik hoop dat iedereen even up to date is en mocht je nog vragen hebben hoor ik dat uiteraard graag! Fijne zaterdag toch gewenst ook al is het enorm guur weer!

Reacties

Anoniem zei…
Leuk om wat meer achtergrond te horen. Ook jullie maken keuzes, ook al krijgen jullie "voldoende" binnen. Het is niet zoveel dat er altijd maar en/en kan. De of/of is wat breder dan bij menigeen, maar toch ook een of/of. En jullie werken er dan ook hard voor, dan verdien je wat mij betreft een ruimere keus dan wat ik bijvoorbeeld heb. Mijn leven voelt ook als heel luxe en ik gun een ieder zijn of haar luxe! Dat mag zitten in "dure" kozijnen, maar ook in een stuk tijd-vrijheid, wat voor mij weer heel belangrijk is. Leuk om te lezen wat jullie beweegt!
Anoniem zei…
Er zijn veel verschillende blogs over zuinig leven, consuminderen, downshiften of hoe je het dan ook wilt noemen. Het is juist prettig dat er zoveel diverse blogs zijn, dat verschillende mensen zich er in kunnen herkennen: grote gezinnen, of starters, of mensen met een eigen bedrijf(je), of mensen met schulden, of mensen die schulden door tijdig omschakelen juist voor hebben weten te zijn - en ook tweeverdieners. Leuk juist, die verschillende uitgangspunten en dan toch ook weer overeenkomsten.
Loonlijstmama.
Wat leuk om te lezen. Ook ik vind het juist leuk om te lezen over de consuminder ervaringen van verschillende mensen, jong/oud, rijk/arm, man/vrouw. Als we allemaal hetzelfde waren was het toch ook niet spannend :)
Anoniem zei…
Leuk om te horen, maar vergelijk met laptop gaat echt mank hier ook een dure en goedkope maar die dure is kapot na 5 jaar dus duurder is niet vaak beter.

Instappertje van Acer still going strong :) na 5 jaar

let op hier staat laptop 16 uur per dag aan en wordt zeer intensief gebruikt.
Je hebt absoluut gelijk dat het qua defecten natuurlijk een maandagmorgen product kan zijn. Maar als je kijkt naar prestaties van een laptop tegenover jaren dat het daadwerkelijk bruikbaar is zit er wel een enorm verschil tussen duurdere en goedkoper laptops. Uiteraard verschilt dit ook weer per gebruiker, want voor word en wat excel zal je inderdaad niet een top of the line laptop nodig hebben.
Anoniem zei…
Verschillen zijn ook steeds minder eerder een lenovo gekocht maar wat een drama ding niks meer terug van die onverwoestbare thinkpads. Kijk en die kleine Sony zou misschien moeilijk zijn warmte kwijt kunnen en na 3 jaar ook defect raken maar dat zie je pas na jaren. Net als met auto,s je kan 20 jaar in een Mercedes rijden maar dat kan ook met een Daihatsu :)
pieter zei…
Hoi Luxe of Zuinig,

Leuke blog heb je! Veel succes met het halen van je spaardoel!
Sharon zei…
Hallo,
leuke blog heb je.
Toevallig ook ervaring met zakelijk werken op een laptop?

Populaire posts