Q3 2023 - Persoonlijke savingsrate

 Ahhh de persoonlijke savingsrate! Hoe staat het ervoor  na het derde kwartaal van 2023? Zoals altijd eerst weer het overzicht!

P.s. de volgende post en tabel is gebaseerd op alleen Luxe of Zuinig zijn lopende betaalrekening en niet op vrouwlief of de gezamenlijke rekening. Hierover volgt een ander verslag die éénmaal per jaar wordt bijgehouden.

Q3 vs Q2

Het derde kwartaal was qua savingsrate niet erg bijzonder, maar toch ook weer wel. Zo zijn juli en augustus maanden waarin ik minder salaris heb gekregen en ik was “cashflow” problemen had op de lopende rekening. Gelukkig was dit allemaal net aan passend te maken en zien we in september weer een maand waarin “normaal” salaris gestort was. Ouderschapsverlof en de uitgebreide vrije dagen zijn leuk en fijn, maar onderaan de streep kost het ook een hoop geld. Gelukkig is het mij elke cent waard geweest.

Aan de uitgavenkant zien we een iets ander patroon, maar zijn gemiddeld gezien de uitgaven gelijk  aan andere maanden. September lijkt minder qua uitgaven, maar dit komt omdat meesman eerder heeft afgeschreven. Hetzelfde patroon wat we ook in juni zien van dit jaar. Er zijn dan ook niet uitgaven te rapporteren.

Wat wel opvallend is, is de SR van de afgelopen maanden. Deze is structureel, op juli na dan, ver boven de 65% die ik graag beoog. Opvallend, maar zoals gezegd heb ik absoluut geen persoonlijke uitgaven gedaan en is alles richting de beleggingen gegaan. Het was daarmee zonder meer een goed kwartaal, net als Q2 en Q1 dit waren.

Overall zijn we hiermee uitgekomen op een SR totaal van 83,26% en een SR+betaal van 70,77%. Beide nog ver boven de gewenste 65%. En dat is iets waar ik ook dit jaar toch wel weer trots op ben ondanks dat ik daadwerkelijk minder inkomsten heb gekregen door maximaal gebruik van de uitkeringen die gelden bij het geboren zijn van mijn dochter. Elke maand zijn netjes de beleggingsrekening gevuld met het standaard bedrag, en hoewel de beleggingen momenteel niet geweldig zijn is het toch een prestatie op zich.

Vooruitblik op Q4 2023

Het laatste kwartaal dan. Traditiegetrouw is dit een duur kwartaal. Sinterklaas, kerst, feestdagen en verjaardagen. Alsmede zorgverzekering vooruit betalen en aflossing hypotheekschuld. Tja december is de slechtste maand van het jaar die al deze positieve cijfers flink omlaag kan brengen. Het zal mij dan ook benieuwen of we dit jaar eens die magische 65% zien aan het einde van de rit. Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in. Maar wie weet valt het allemaal mee en zie ik het eens terug. 

Verder verwacht ik naast deze items geen spannende andere dingen. We hebben een weekendje weg gepland in november, maar dat is op zichzelf niet erg duur omdat het met de hele familie is. En verder staan er geen vakanties gepland. Black Friday kan wellicht nog een dure worden, maar dat ligt er ook maar aan of er leuke aanbiedingen zijn. Ik heb wel wat spullen op het oog, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat vorig jaar black friday nou niet echt geweldig was en ik niets heb gekocht. Wellicht dit jaar wel. Maar ik weet ook van mijzelf dat ik iets niet zomaar koop. Dan moet het wel een heel goede deal zijn en tja dat gebeurd niet meer zo veel.



Hoe zit het met jullie SR van Q3 2023?

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Zo dat is inderdaad een hele prestatie! Met deze saving rate spaar/beleg je dus bijna iedere maand voor een maand eerder stoppen met werken. Niet verkeerd!
Ja klopt. Het tikt hierdoor behoorlijk aan inderdaad. Nu alleen nog de resultaten zien op de beurs :-)
Anoniem zei…
Zorgverzekering vooruit betalen was vroeger voordelig (korting en minder vrh) versus per maand betalen. Ik vraag me af of dat met de huidige rente stand nog steeds zo is. We gaan het zien in december.
DSW zorgverzekering geeft nu 1,5% betalingskorting. Afgelopen paar jaar was dat 1%.
De totale premie voor basisverzekering was toch ruim 8% hoger.

Populaire posts