Spaarrentes update Maart 2013


Zoals ik reeds in mijn eerdere blog over spaarrentes Oktober 2012 meldde was ik begonnen met het inventariseren van de spaarrentes en wat de trend hiervan is. Helaas kon ik maar accurate data verzamelen vanaf het moment dat ik begon, daar alle gegevens daarvoor enkel in grafieken terug te vinden was en niet meer wat de exacte waardes waren.
Ik heb toen beloofd elke maand hiervan een update te geven, zodat iedereen kan zien of hun rente die ze ontvangen van de bank nog een gemiddelde rente is of een rente waar ze zwaar onder vallen. Dan is het een reden om over te stappen of van spaarrekening te wisselen. Helaas was ik de afgelopen twee maanden hier niet in geslaagd, maar eigenlijk is de trend in maart 2013 wel duidelijk. Ik denk dat de grafiek dit ook duidelijk aangeeft.

Voortgang
Inmiddels is de grafiek aardig gevuld te raken en blijkt na inventarisatie de gemiddelde rentes ook goed overeen te komen met de rentes die ik op het moment heb staan, en uiteraard wat er ongeveer wordt aangeboden. Toch is het een treurige grafiek om te zien...... Zoals ik in Januari nog hoopvol zei dat de rentedaling aan het afstompen was, zit de gang naar beneden er nu weer goed in. Hier is vooral het vooruitzicht in Europa debet aan en natuurlijk de overname van SNS. Bij deze bank zijn de rentes met wel 0,40% gedaald. Desalniettemin hopen de meeste spaarders dat het

Hoogste en laagste spaarrente normale spaarrekening
Vanaf 1 maart 2013 zijn dit de hoogste en laagste rente op de normale spaarrekening

Hoogste spaarrente:  LPB Internet = 2.24%
Laagste spaarrente: Triodos Noord-Zuid spaarrekening = 0.90%

De rentes hier zijn behoorlijk onderuit gegaan. En zeker als je naar 3 maanden geleden keek waar je nog 3,2% kreeg, is dit bijna een volle procent omlaag gegaan. Maar LPB is hierin nog wel de beste slechtste. Veel beter kan je tegenwoordig niet meer krijgen.

Hoogste en laagste spaarrente Deposito 1 jaar

Hoogste Spaarrente: LeaseplanBank = 2,45%
Laagste Spaarrente: ING  = 0,45%

Hier heeft LPB nog steeds de hoogte deposito rente, ING heeft wederom de troon van laagste deposito rente gekregen. 0,45% geeft duidelijk aan dat ze geen geld nodig hebben van spaarders.


Gemiddelde spaarrente ontwikkeling

De gemiddelde ontwikkelingen zijn zoals verwacht behoorlijk deprimerend. De hoop dat de spaarrentes eindelijk stabiliseerde is als sneeuw voor de zon verdwenen en we lijken een nieuwe daling te hebben ingezet. De vraag is waar dit nu weer gaat stoppen. Zoals gemeld zijn de vooruitzichten voor zowel Nederland als Europa verre van positief en dat zal zich gaan vertalen in een nog lagere rente.


Gemiddelde rente spaarrekening
Gemiddelde spaarrente Depositorekening



De gemiddelde spaarrente komt op 1 maart uit op 1,69%. Dat is een daling effectief van 0,21% ten op zichtte van December 2012. Als je boven deze rente zit ben je dus gemiddeld goed bezig maar in werkelijkheid is dit natuurlijk niets. Voor deposito's geldt dat het gemiddelde percentage op 2,16% ligt. Dat is een daling effectief van 0,14% ten op zichtte van December 2012.

Conclusie

Gelukkig heb ik alles nog vast staan tot het halverwege dit jaar. Hopelijk zijn we tegen die tijd weer iets aan het opkrikken, maar dat is denk ik veel te optimistisch. Mijn hoop is altijd nog dat voor het einde van het jaar de stabilisatie zich in gaat zetten en dat we hier in de rente ook iets van gaan merken. Het zal allemaal moeten beginnen met de ECB die de rente van 0,5% omhoog moet gaan krikken. Wanneer dat gebeurd zullen onze rentes ook meestijgen. Tot die tijd...... Zal de rente alleen maar blijven dalen.

Reacties

Populaire posts