Hoe gaat het in financiële zin? - Een high level halfjaar update

 Nu dat Luxe of Zuinig er een tijdje uit is geweest en met een klapper van een nettowaarde blogpost eruit sprong is het nu tijd om eens naar de financiële cijfers te kijken in deze afwezige periode. Ik ga dit keer geen kwartaal update maken, maar meer een globaal overzicht op de cijfers zonder in detail te gaan. Dat komt wel weer een keer als er een kwartaal, of zelfs jaaroverzicht komt.

Geen windeieren op de aandelen

Laten we beginnen met de algehele trend van de aandelen markt. Want boy oh boy…. Wat een gekkigheid gebeurd daar. Ik zie de waarde stijgen en stijgen en dat gaat veel harder dan ik had verwacht. Daardoor groeit mijn nettowaarde ook met een snelheid waar je u tegen zegt. Waar ik in die blogpost nog net niet de miljoen aantipte is dit inmiddels al daarboven gestegen puur op de aandelen groei alleen. Ik ben benieuwd hoe lang dat zo goed gaat, want ergens zal dit toch moeten gaan klappen zou je zeggen. Ondertussen hoor je mij niet klagen ook al is het puur papieren waarde.

 Spaarsaldo

Daarnaast hebben we ook het spaarsaldo. Ook hier heeft weinig spannends plaatsgevonden. Er zijn geen grote uitgaven geweest en er wordt elke maand netjes belegd voor de kinderen, mijn vrouw en mijzelf. Inmiddels is dit bedrag dat van de lopende/spaar rekening wordt verschoven daarmee vergroot naar €4000 wat aanzienlijk bijdraagt aan bovenstaande doel. Maar alsnog groeit ons spaarbedrag ook omdat we dit betalen uit ons inkomen inclusief de afgelopen maanden, extra’s (bonus, vakantiegeld). De komende zes maanden zal dit uiteraard niet zo zijn. Bovendien zal er naar verwachting ook een grote hap uit het spaartegoed genomen gaan worden ten behoeve van de lijfrente ruimte. Mijn vrouw heeft daarbij ook €7700 ruimte waar ze ook nog een besluit over moet nemen of ze dat investeert in de lijfrente of niet wat bij elkaar dan ruim €21.000 zal zijn wat verschuifd naar een onzichtbaar, en niet onderdeel van de nettowaarde, potje. Aan het einde van het jaar verwacht ik dan ook dat het spaartegoed toch echt gedaald is.

Hypotheek

In de afgelopen maanden zijn we ook bezig geweest met de hypotheek aanpak aan te passen. We hebben nog een hypotheek die vaststaat voor 5% rente. Dat is altijd prima geweest, en zeker met ons lage hypotheekbedrag van €190.500 is dit een maandlast (onder de €800) waar menig huiskoper tegenwoordig van droomt om ooit te bereiken. Toch vind ik het onterecht dat we überhaupt een hypotheek hebben gezien onze cash en aandelen bedragen. We kunnen dit in één keer aflossen en ervanaf zijn en daarmee maandelijks in één klap geen hypotheek meer hebben. Dat is uiteindelijk wel ons doel. Maar ik ben nu bezig om te gaan schuiven met familiegeld. Door middel van het verschuiven van een gedeelte van de erfenis en die naar voren te halen wil ik deze inzetten om een groot deel van onze hypotheek af te lossen. 
Menig geen zal nu zeggen…. Zonde, je kan het beter beleggen. En dat is zeker zo, maar zoals ik ook altijd aangeef. Meer dan de helft van de liquide middelen zitten al in de aandelen en er gaat maandelijks al €4000 die kant op. Naast die jaarlijkse lijfrente en soms zelfs extra injecties met een overschot van geld. Het is wel voldoende ;-). De hypotheek daar en tegen is al jarenlang een vast bedrag wat erheen gaat en zou sowieso in 30 jaar afgelost zijn maar met dit plan sneller.
Hoeveel dit bedrag precies gaat worden weet ik nog niet, maar het zal een leuke deuk maken in het bedrag en ons weer een stapje in de richting van financiële onafhankelijkheid brengen. Daarover later meer.

Uitgaven

Onze gemiddelde uitgaven zijn omlaag, dit is deels doordat boodschappen iets lager zijn geworden maandelijks, maar ook omdat onze autokosten lager zijn dit jaar dan verwacht evenals uitgaven in het algemeen (de zogenaamde variabele uitgaven) allemaal omlaag. Omhoog zijn echter de onderhoudsuitgaven (huis) aan zowel schilderen als onze airco/zonnepanelen. En uiteraard de vakantiekosten dit jaar die veel hoger zijn dan vorig jaar omdat we ook daadwerkelijk op vakantie gaan ;-). Wat verder ongekend hoog blijft zijn de opvangskosten met een maandelijks bedrag van €1600. Hoewel we voor ons tweede kind uiteraard meer terugkrijgen is het nog steeds een hoop centjes wat maandelijks die kant op gaat. Om het maar weer in perspectief te zetten, dat zijn twee hypotheken voor ons (bruto). Netto komen we uit op ongeveer een hypotheek aan kosten, wat straks na onze hypotheek dan de grootste maandelijkse uitgavenpost is… Bizar eigenlijk.

Korte vooruitblik op de komende 6 maanden

De komende periode verwacht ik geen grote uitgaven of veranderingen in ons uitgaven patroon. Aan de inkomsten kant kan er wel snel wat wijzigen. Maar dat is nog niet 100% duidelijk dus daarover later meer.
Wel hebben we besloten deze vakantie ervan te genieten en iets minder op de uitgaven te letten. Reden hiervoor is dat we natuurlijk wat nare dingen hebben gehad de afgelopen twee jaar en er ook ruimte moet zijn om te leven. Daarom gaan de teugels wat meer los gelaten worden aankomende vakantie en gaan we daar iets meer geld daardoor uitgeven. Ik heb er vrede mee want we zijn er echt aan toe. Hoewel het natuurlijk nog steeds niet absurd gaat worden denk ik dat we gewoon af en toe onze ogen dicht moeten doen en net doen of het niet is gebeurd.

Hoe is het met jullie eerste half jaar gegaan?

Reacties

Ri zei…
Kinderopvang is duur. Hier twee kindjes eb ter waarde van 3x onze hypotheek, die in ons geval wel iets lager ligt. Maar dan nog.

Heel fijne vakantie. Is jullie van harte gegund.
Meer door minder zei…
Een goede manier om de opvangkosten te verlagen is om allebei een dag minder te gaan werken. Het blijft altijd lastig om een goede balans te vinden tussen nu en later, maar als je in je kring van mensen hebt gezien dat er niet altijd een later is, laat dat je nadenken over het nu.
Ik geef zeer bewust elk jaar een behoorlijk bedrag uit aan mijn vakanties ook al is mijn "Meer door minder" strategie er opgericht om zonder zorgen 100 te kunnen worden.
Hoi meer door minder,

We werken allebei al 4 dagen. Dus de opvangkosten zijn slechts voor 3 dagen in de week. Veel minder gaan werken kan altijd natuurlijk, maar dat zal ook betekenen dat we ander werk moeten gaan zoeken (waarover later meer). Voor nu is dit al “meer door minder” werken dan veel van mijn collega’s doen met kleine kinderen. Neemt niet weg dat de kosten voor 3 dagen opvang nog steeds ontzettend hoog is.

Populaire posts