Wanneer vind de volgende crisis plaats?

Het is een vraagstuk die de wereldeconomen al jaren bezig houdt. We zitten in een zeer lange bull run op Wallstreet en er lijkt in de eerste twee maanden van dit jaar nog geen einde aan te komen, ondanks het oprukkende coronavirus. Daar bovenop zijn er ook nog onwijs lage rente standen en een woningmarkt die alleen maar in prijzen lijkt te stijgen.
De vraag die bij iedereen rijst is niet of, maar wanneer houdt het op? Keer op keer hoor je geluiden dan het nu echt voorbij is met de pret en de crisis om de hoek staat te wachten tot hij binnen kan glippen. Maar tot nu toe hebben alle doemdenkers het mis gehad.

Wanneer vind de volgende crisis plaats?

Wonderlijk eigenlijk dat al die mensen die gestudeerd hebben het eigenlijk ook allemaal niet weten. Feit is natuurlijk wel dat de situatie waar we ons nu allemaal in bevinden uniek is en nog nooit is voorgekomen. We leven in een mondiale wereld waar alles en iedereen met elkaar verbonden is, waar nog nooit zulke lage rentes zijn en waar het consumentenvertrouwen ongekend hoog blijft ondanks een pandemie die dreigt. Er is geen boekje die hier een uitleg voor heeft. En dat is precies het probleem, de wereld is zo in elkaar verwrongen dat het voorspellen van zaken bijna een onmogelijkheid is geworden, althans dat is mijn mening.

Voor mij geldt dan ook dat ik persoonlijk rekening hou met alles. Een crisis binnen nu en een paar jaar, nog 10 jaar succes verhalen en zelfs een neutraal verhaal waarin we doorkabbelen zonder dat we naar onder of boven doorslaan.

Ik was er persoonlijk ook heilig van overtuigd dat we dit jaar in een diepe crisis zouden belanden, en het jaar is nog lang dus zeg nooit, nooit, maar ik zie nu alleen nog maar alles richting een positief scenario gaan waar ik uiteraard geen nee tegen zeg, maar wel mijn wenkbrauwen van opkrul want opmerkelijk is het wel.

Wat ik wel heb geleerd door alle negatieve verhalen is om mijn eigen plan te blijven volgen en daaraan vast te houden. Geen markets te timen en vooral niet te denken dat ik of andere het beter weten. Simpel je aan je plan houden. Of dat een succes gaat worden? We gaan het zien aan het einde van rit :) Niemand die het weet, en wellicht is dat ook wel beter. Het leven moet een beetje mysterieus blijven!

Reacties

Populaire posts