Huishoudboekje update April 2019

Zoals beloofd in mijn vorige blogpost was het weer tijd voor een update van het huishoudboekje want de maand april (traditioneel salarisverhogings maand in huize Luxe of Zuinig) is weer voorbij en dat heeft natuurlijk invloed op de potjes en uitkomsten. Verder heb ik ook meteen een update gemaakt op het overzicht door ook de beleggings inleg hierbij mee te nemen zodat er een iets duidelijker beeld ontstaat in de verdeling.

Laten we beginnen met het overzicht!

April 2019


Inkomsten
Door de salarisgroei (beide rond de 5% groei dit jaar) zijn onze inkomsten licht gestegen. Salarisverhoging klinkt altijd erg leuk en bruto ziet dat er ook altijd leuk uit, maar wat je er netto aan overhoudt is altijd wel weer een tegenvaller. Klagen mogen we echter niet want er zijn zat mensen die geen verhoging krijgen. Wel denk ik dat dit het laatste jaar was waar ik per definitie een salarisverhoging ga krijgen doordat onze werknemer is overgenomen waar de salarisverhogingen per jaar geen garantie zijn. Sterker nog, vele medewerkers klaagde daar dat het al jaren geen verhoging was. Zaak voor mij dus om zodra ik een nieuw contract aangeboden krijg ik dit onderdeel zal moeten meenemen waar ik eigenlijk inzet in op een hoger basis salaris die meer marktconform is met mijn rol in het bedrijf. Of dat gaat werken is echter de vraag, maar goed proberen kan nooit kwaad :)

Vaste lasten
Geen spannende wijzigingen hier ten op zichtte van mijn vorige post. Ik was nog steeds op de waterschapsbelasting, maar ik vermoed dat deze in mei zal komen waarna ik hem kan completeren. Dit zal echter euro’s werk zijn waardoor ik hiervoor geen nieuwe update zal gaan maken.

Variabele kosten
Ook hier geen wijzigingen ten op zichtte van de vorige post. Wel is het zo dat het erop lijkt dat deze bedragen verder omlaag kunnen. Hier wil ik echter pas in juli naar kijken gezien ik dan een evaluatie van 6 maanden kan doen of het een realistisch iets is, of gewoon door toeval.

Totalen
De inkomsten zijn iets hoger geworden door de salarisverhoging. De uitgaven zijn ook iets hoger geworden door de vaste lasten die ik heb geupdate en onder de streep zijn we de 4000 euro doorbroken wat we maandelijks kunnen sparen. Best wel een mijlpaal moet ik zeggen en een hoop geld ook. Maar mijn andere doel om de uitgaven onder de 3000 euro (eigenlijk belangrijker voor mij) is een stapje verder verwijderd geraakt! Daar maak ik mij toch wel zorgen over. Daarom ben ik ook hard bezig om de variabele kosten te verlagen wat hopelijk ervoor gaat zorgen dat we onder de 3000 euro komen. Tot op heden als ik stiekem toch in mijn sheetjes kijk kom ik op gemiddeld 2500 euro uitgaven t/m april wat substantieel lager is dan 3000 euro, maar de vraag is of we dit kunnen volhouden of niet :) Mijn gok? Ik denk dat het ergens in juni omhoog gaat maar goed, we gaan het zien.

Sparen gesplitst
Een nieuwe rubriek! Jazeker, want het is allemaal leuk en aardig dat we 4000 euro sparen, maar dat bedrag zie ik niet elke maand op mijn spaarrekening erbij komen natuurlijk want we zijn dit jaar begonnen met beleggen. Om dit maandelijkse bedrag mee te nemen heb ik deze hier toegevoegd voor omdat dit een eerlijkere vergelijkin maakt. Het valt nog steeds onder sparen, maar het is ook een bedrag waar ik niet aan wil zitten en dus eigenlijk niet als dusdanig te boek mag staan. Hier is de verdeling echter vrij kort en duidelijk. Er wordt door mij 1000 euro maandelijks ingelegd waarvan 700 euro richting Meesman en 300 euro naar de Giro. Deze 700 euro is verdeeld over een 70-20-10 verdeling voor (aandelen wereldwijd ETF, aandelen opkomende landen ETF, en obligaties wereldwijd). De overige 300 euro die ik maandelijks naar de Giro stuur investeer ik in een andere wereldwijde aandelen ETF (VWRL). De 490 euro die mijn partner inlegd in beleggen is in haar bedrijf die een optie hiervoor bied. Deze is lucratief gezien de aandelen met 20% korting worden aangeboden vanaf een vastgestelde pijldatum. Na 6 maanden heeft ze de optie om de aandelen van de vorige periode te verkopen of niet. Dit komt er deze april aan en doordat de beurs er erg goed voor staat (inclusief haar bedrijf) is dit inmiddels een winstfactor van 50% geworden wat letterlijk een zeer goede deal is in mijn ogen en we dus ook gaan cashen. Gratis een salarisboost zeg ik.
Uiteindelijk na deze “kosten” houden we ongeveer 2500 euro over wat we daadwerkelijk per maand nog sparen. Nog steeds een ongelooflijk bedrag maar wel realistisch met wat we gezamenlijk op onze spaarrekening mogen neerzetten per maand.

Ik denk dat dit de laatste update was van het jaar 2019 gezien ik geen grote veranderingen meer verwacht, maar mochten de variabele kosten daadwerkelijk lager worden in juli zal ik jullie hier zeker over informeren.

Reacties

Populaire posts