Waarom wij nog geen elektrische auto hebben gekocht
Een vraag die ik de laatste tijd toch wel vaker krijg is waarom wij nog geen elektrische auto rijden. We hebben genoeg zonnepanelen (en straks wellicht nog meer), zijn behoorlijk aan het verduurzamen met een warmtepomp en een thuisbatterij. Dus wat houdt je nu nog tegen om naast een elektrisch huishouden, ook niet een elektrisch vervoersmiddel te nemen?
Er zijn wat mentale overwegingen
Net als met de overstap naar de warmtepomp en de aanschaf van zonnepanelen is dit niet iets wat je zomaar uitvoert. Daar moet je klaar voor zijn in je hoofd. Ik ben opgegroeid met een cv ketel in huis en zo verwarmde je je huis. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo en wil je niet teveel over nadenken. Gewenning enzo maar vooral ook gemak. Veranderingen zijn eng. Zo ben ik ook op gegroeid met een dosis argwaan en achterdocht over de introductie van nieuwe dingen. Hoewel ik door de jaren heen deze stigma’s probeer door te prikken en op basis van onderzoek, cijfers en een dosis gezond verstand zaken te beredeneren en op basis daarvan af te wijken van het bekende.
Tot op heden zijn de meeste zaken mij wel gelukt, maar een auto is daar niet ƩƩn van. In mijn hoofd zijn er nog de volgende blokkades.
1. Wij hebben geen eigen oprit of openbare parkeerplaats voor de deur
2. Wij rijden tegenwoordig weer behoorlijk wat verre kilometers op een dag
3. De technieken van elektrische auto’s, met name met opladen, veranderd razendsnel
4. De prijs van een elektrische auto vliegt nog steeds omlaag
5. Een elektrische auto zal kleiner zijn dan onze huidige auto
Praktische en minder praktische punten
De toelichting bij de items.
1. Wij hebben geen eigen oprit of openbare parkeerplaats voor de deur
Dit houdt per definitie in dat we niet kunnen laden op/voor eigen terrein. Hiermee kunnen we niet gebruik maken van onze eigen stroom of contract. Dat betekent per definitie dat we aangewezen zijn op het gebruik van openbare oplaadpalen in de wijk. Deze zijn tegen een veel hoger tarief dan ik thuis zou kunnen laden. Het zal nog steeds iets goedkoper zijn dan de benzineprijzen. Maar het betekent ook dat ik op zoek moet gaan naar oplaadpalen die vrij zijn. Die zijn er wel in ons dorp. Maar er zijn er maar weinig vrij omdat ook bedrijfsbusjes gebruik hiervan maken en hem de hele nacht laten staan. Er komen binnenkort wel meer palen bij, maar het is nog afwachten wanneer dit gaat gebeuren.
2. Wij rijden tegenwoordig weer behoorlijk wat verre kilometers op een dag
Gezien onze auto tegenwoordig weer 4/5 dagen in de week gegarandeerd gebruikt wordt zullen we een bepaalde actieradius moeten hebben. De auto’s zijn er inmiddels wel die rond de 500 km redden. Maar dat redden wij dan meestal niet om dit te halen in een week. Dan zou je zeggen, laad wat vaker probleem opgelost. Zeker dat is waar, maar door #1 is het wel wat uitdagender om hier een goede modus in te vinden. Dit is dan ook een mentale blokkade. Een auto moet in mijn ogen gemak zijn, niet werk.
3. De technieken van elektrische auto’s, met name met opladen, veranderd razendsnel
Dit is iets waar niet omheen valt te komen. Techniek gaat altijd door, maar het tempo waarop dit nu gaat vind ik zelf erg snel gaan. Zo snel dat ik twijfels heb of de techniek van nu, nog wel courant is over 5 jaar. Gezien ik niet van plan ben een nieuwe auto te kopen maar tweedehands heb ik al rekening te houden met verouderde techniek, maar het moet niet zijn dat ik met mijn stekker aankom bij de laadpaal en ik drie verloopstukken nodig moet hebben om te laden. Of dat ik door een incompabiliteits probleem opeens alleen kan langzaam laden. Nou goed. Ook dit is een mentale hobbel ben ik bang die ik moet onderzien.
4. De prijs van een elektrische auto vliegt nog steeds omlaag
Van meer dan een ton per auto naar nu een klein model voor rond de 10.000 euro. Zo snel kan het gaan en dat betekent ook dat je steeds meer waar voor je geld krijgt. Waar dat geldt voor nieuwe auto’s geldt dat ook voor de tweedehands markt. Langer wachten loont.
5. Een elektrische auto zal kleiner zijn dan onze huidige auto
Wij rijden momenteel een behoorlijk grote auto. Bewust voor gekozen vanwege de kinderen en de vele attributen die we daardoor mee konden nemen. Maar ook een stukje comfort en gemak wat je daarmee krijgt. Naast de kinderspullen zien we namelijk ook dat bij grotere aankopen het gewoon in de auto past zonder moeilijk te hoeven doen of er bij de IKEA achter te komen dat het pakket toch niet in je auto past. Het past altijd! Elektrische auto’s zijn echter per definitie kleiner. Logisch ook want er is minder ruimte over door het grote accupakket. Zelfs hetzelfde model auto die nu in een elektrische vorm is gekomen is qua vulvolume afgenomen. Dit is een luxe probleem! Maar wel ƩƩn die je moet accepteren.
2026 een jaar vol veranderingen
Zoals gezegd zijn dit nu de voornaamste zaken waar ik tegenaanloop. Dit zijn een stuk minder problemen dan ik vroeger zag met elektrische auto’s overigens. Het zijn volwaardige en goede auto’s geworden en niet slechts een snelle voorziening van auto fabrikanten omdat Tesla toch succesvoller was dan ze dachten. Maar in 2026 gaat er een hoop veranderen. Zowel met mijn functie als met mijn vrouw haar functie want bij haar gebeurd er ook het nodige waardoor er wat verwachtingen zijn.
1. Er komen nieuwe openbare elektrische oplaadpalen bij, waaronder op de plek waar wij onze auto parkeren. Hierdoor verdwijnen er twee openbare parkeerplaatsen in onze wijk waar de ruimte schaars is. Een elektrische auto hebben geeft je meer kans op parkeren in de wijk.
2. Mijn baan gaat veranderen, zij het door mijn eigen keuze of via een re-organisatie rond Q1/Q2 van dit jaar. Resulterend in veel minder kilometers.
3. Mijn vrouw haar baan gaat veranderen per Q2 van dit jaar. Resulterend in veel minder kilometers.
4. De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint op stoom te komen met leaseauto’s die eruit gaan. Kijk ook maar naar een tweedehands Tesla tegenwoordig.
5. Minder kilometers, minder onderhoud, minder verbruikskosten maakt een elektrische variant veel interessanter qua kosten.
2026 dan toch het jaar?
Wie weet, wie weet. In ieder geval lijkt het er nu op dat de kaarten compleet anders geschud gaan worden en dat op basis daarvan we opnieuw moeten beoordelen wat handig is. In ieder geval ben ik er nu nog niet over uit. Ergens trekt het mij ook wel om de auto gewoon op te gaan rijden. Hij doet het prima, heeft een meer dan prima comfort en zorgt er ook nog voor dat ik relatief goedkoop rij. Kan het goedkoper? Zeker. Maar tot op heden ben ik er erg tevreden mee.
Dit zal daarmee zeker nog een vervolg krijgen, maar een zaadje is geplant. Nu nog zien of het wat anders wordt.
Zijn jullie al over op een elektrische auto?

Reacties
Ook wij kijken de ontwikkelingen nog even aan. Met de relatief jonge occasions die Vriendin en ik eind 2023 gekocht hebben kunnen we nog wel even vooruit. Ooit gaan we elektrisch, denk ik. Maar nu nog niet.
Dat je een eigen oprit hebt betekent per definitie dat je goedkoop kan laden en niet moet onderschatten. De prijs van benzine zal alleen maar stijgen (ook met de komst van ETS-2 wat niet alleen voor gas gaat gelden maar ook voor de brandstof van je auto) zal er wederom een additionele verhoging komen naast alle andere accijnens en ontmoedingsbeleid dat nu langzaam toch echt begint op te tellen .
Er gaat ergens een omslagpunt komen dat het niet meer logisch is om niet voor een elektrische auto te kiezen.