Bezuinigen: a way of life

Na al die jaren van lijstjes bijhouden, wikken en wegen, rondjes draaien en vooral overpeinzen. Kan ik inmiddels wel stellen dat bezuinigen in huize Luxe of Zuinig a way of life is geworden. Het gaat ongemerkt, en doordat het zo ongemerkt gaat voel je ook niet alsof het een last is. Sterker nog het is juist eerder een sport geworden om op zo veel mogelijk dingen te bezuinigen. Toch zal het voor een hoop mensen nog steeds te ver doorgeslagen zijn. In deze blogpost zal je zien dat er ook in huize Luxe of Zuinig gewoon soms gek wordt gedaan :)

Waar bezuinigen we op?

Laten we beginnen met de meest logische. Alle maandelijkse lasten proberen we zo laag mogelijk te houden. Te denken valt aan huisverzekeringen, nutsbedrijven en abbonementen. De regel hiervoor is eigenlijk heel simpel. Elk jaar vergelijken en overstappen waar het kan om goedkoper uit te zijn. Zo stappen we elk jaar over van energiemaatschappij en strijken we elk jaar de welkomstbonus op.
Dit jaar zijn we ook overgestapt met al onze verzekeringen (op ziektekosten na) omdat het bijna 100 euro goedkoper kon! Dat is makkelijk geld verdienen natuurlijk, want dit levert ons dit jaar bij elkaar al 300 euro op voor letterlijk 5 min aan invulwerk.

Maar daar houdt het niet bij op want de abbonementen worden ook netjes elk jaar onder de loep gelegd. Zo koop ik bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon zelf. Waarbij ik (vriendin lief helaas niet) niet een high end telefoon hoef te hebben a 800+ euro tegenwoordig, maar heb ik 1,5 jaar geleden een motorola G5 Plus gekocht voor 200 euro die het nog meer dan prima voldoet voor mijn wensen. Dit zorgt ervoor dat je abbo kosten hiervoor al een stuk lager zijn. Mijn eerdere kosten waren zo hoog omdat 2 jaar geleden ik via korting van mijn werkgever voor 50% korting een telefoon kon kopen voor mijn vriendin. Dit zorgde ervoor dat vorig jaar mijn abbo nog wel boven de 40 euro lagen, maar hiervan kreeg ik de helft terug waardoor de totale kosten relatief laag waren. Het toestel was wel highend en daar teert mijn vriendin nog steeds op.
Het heeft bij haar ook een snaar geraakt, want toen ik vroeg of ze weer dezelfde constructie wilde hebben gaf ze aan dat haar huidige toestel nog prima voldeed. Erg mooi want dat scheelt geld :).
Voor sommige zal een bedrag van 25 euro dat ik uitgeef voor simonly nog steeds een hoop geld zijn, maar ik gebruik nogal veel data (50GB per maand gemiddeld) wat voor een unlimited abbo (dat dit is) een koopje is. Nergens zal je dit goedkoper krijgen. De vraag is dan is dit absoluut noodzakelijk? Nee absoluut niet, maar ik kan wel melden dat wanneer je gewend bent aan unlimited dat je niet meer terug wilt :).

Genoeg over de mobiele telefoon. Op naar de variabele kosten. Hier zit onze bezuiniging voornamelijk op het vlak van voeding (250 euro per maand aan eten voor 2 personen) en niet teveel je laten verleiden door impulsaankopen.
Te denken valt aan de echte koffie rondjes op werk, het lunch kopen op het werk, of andere aankopen waar je snel door verleid kan worden. Kleding bijvoorbeeld is iets waar we echt weinig aan uitgeven. Ik ben geen modemens en koop overhemden als ze in de aanbieding zijn bij diverse ketens (9 euro bij C&A bijv voor prima kwaliteit). Door dit systematsch te doen is mijn kledingkast behoorlijk vol, maar is de omloopsnelheid erg laag. Dit helpt in het drukken van dit soort kosten, want ik kan jaren met overhemden doen. Iemand zal dit wederom een extreem iets vinden, maar voor mij is het de normaalste zaak van de wereld.
Daarnaast wat een ander bezuinigsmoment is, is het vrijwel niet uit eten gaan. Ik vind het heerlijk om zelf te koken voor vriendinlief en de meest creatieve dingen te bedenken en maken. Hierdoor voelt het bij ons zelf aan alsof we elke dag uit eten zijn. Hier valt ook afhalen of laten brengen van eten onder. Dit is in mijn ogen echt not doen. Het is ook niet sneller dan zelf eten maken, want of ik nu besteld en 30 min moet wachten op slecht/verlept eten of ik maak in 20 min zelf eten wat ook nog eens goedkoper is, zorgt er voor mij voor dat ik altijd voor eigen eten kies.

Alles bij elkaar scheelt dit ontzettend veel geld per maand als je dit bij elkaar optelt. Ik hou budgetpotjes voor kleding e.d.  Niet bij dus exacte cijfers heb ik er niet voor, maar ik denk dat dit ons zeker honderden euro’s per jaar scheelt. Wellicht eens een goed idee om dit soort zaken bij te houden, al vermoed ik dat het dan wel een van/voor vergelijking gaat worden die wellicht ook niet helemaal accuraat is.
Het is inmiddels zo ingebakken in ons leven dat het ook van zelf gaat. Zoals ik al zei ben ik zeker geen heilige, want ook ik geef dingen uit aan verkeerde dingen waar een hoop mensen denken dat ik gek in mijn hoofd ben.

Waar bezuinigen we zeker niet op?

Ja de leukste categorie volgens mij. Wat is onze guilty pleasure? Het is een lijstje hoor :)

1. Vakanties
Voor de trouwe lezer weet deze al dat we zeker niet bezuinigen op vakanties. We reizen erg graag de hele wereld over en dat kost flink wat duiten. Hierbij hebben we ook wat eisen qua hotels waardoor dit een hoge kostenpost is van ons. Echter elk jaar weer elke euro waard aan ervaringen die je mee thuisbrengt!

2. Gadgets
Ik ben gek op gadgets, verslaafd aan Sonos en gek op techniek. Ik heb mijzelf een budget gesteld om het niet te gek te maken, maar dit is echt iets waar ik op moet letten en waar kosten bij mij op de laatste plaats staan. Zo heb ik afgelopen jaar mijn sonos systeem wederom uitgebreid naar de bovenverdieping waardoor we inmiddels op 10+ apparaten zitten door het huis heen. Is er een Ipad Pro 2018 gekocht....... Ja ik weet het echt een probleem!

3. Auto
Na jaren van sensible zijn over de autokosten heb ik ook afgelopen jaar gek gedaan met een auto (2de hands dat dan weer wel). Maar ik wilde voordat we definitief in het elektrische tijdperk aankomen nog 1x een enorm mooie auto hebben zonder de hoofdprijs te betalen. Zo gezegd zo gedaan. Er is een 2de hands auto gekomen uit 2014, maar de aanschaf was niet mals noch de maandelijkse kosten. Maar ow wat rijd het elke dag toch fijn naar werk toe. Ik heb hier dan ook nog geen moment spijt van gehad ook al was het tegen mijn natuur in om zoiets te kopen.


Conclusie

Hoewel het in mijn DNA zit om te bezuinigen ben ik net als ieder ander mens ook gevoelig voor bepaalde zaken. Ik probeer het alleen wel uit te balanceren of te verantwoorden aan mijzelf. Bovendien is het ook zo dat wanneer je jezelf alle pleziertjes ontneemt je leven er ook niet erg leuk op wordt. Iedereen heeft zo zijn guilty pleasures, ook in bloggend consuminderen land. Zo zal de een het onwijs dom vinden wat ik heb gedaan, waar ik weer denk aan andere uitgaven van mensen waar ik een mening over heb. Feit blijft dat als je goed over je keuze heb nagedacht en je er gelukkig van wordt naast het feit dat je hierdoor niet een boterham minder ervan eet, je het gewoon moet doen. Je leeft maat 1x!








Reacties

Herkenbaar! Ik ben de laatste jaren ook veel zuiniger geworden, en dat wordt een gewoonte. Maar er zijn ook dingen waar ik toch nog wel geld aan uitgeef.
Unknown zei…
Huh, waar gebruik je 50GB per maand voor? Heb je thuis en bij vrienden geen WiFi?
Zelfs op vakantie heb ik WiFi. Dus daar kun je volgens mij nog wel op besparen ;-)
Videos voornamelijk. Voordeel is dat je dus niet meer op wifi hoeft te zitten :) Maakt toch allemaal niet meer uit.

Populaire posts